پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۳۹۸۵
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۸
مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران گفت: تلاش می‌شود با توجه به توافق جدید ایران و چین و منابع مالی که این کشور در اختیار کشورمان قرار می‌دهد نسبت به ساخت سد بختیاری اقدام شود.
شعارسال:«سید حسن رضوی» افزود: تلاش می‌شود با کمک این منابع مالی سد بختیاری ظرف مدت هفت سال ساخته و به بهره برداری برسد.
 ۲۲ آذرماه سال ۱۳۹۸ مدیرعامل وقت مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران درباره سد بختیاری گفته بود: مطالعات ساخت سد بختیار به پایان رسیده و کار ساخت آن با تامین منابع مالی آغاز خواهد شد.
سد بختیاری هم می‌تواند به تامین آب مورد نیاز منطقه و هم به پیشگیری از سیلاب‌ها کمک کند.
سد بختیاری بر روی رودخانه دز و در شاخه بختیاری از سرشاخه‌های دز قرار می‌گیرد؛ این سد در ۸۰ کیلومتری جنوب شرقی خرم آباد در استان لرستان واقع شده است.
ساختگاه سد بختیاری به فاصله مستقیم حدود ۵۰ کیلومتری بالادست سد دز و پنج کیلومتر بالادست تقاطع رودخانه‌های سزار - بختیاری قرار گرفته که مسیر راه آهن نیز از این حوضه آبریز عبور می‌کند.
مدیر عامل سابق از گران بودن روند سدسازی و نیاز داشتن به منابع مالی فراوان خبر داده و گفته بود: باید برای تامین این منابع ساز و کار‌های مناسب پیش‌بینی شود.
اکنون مدیرعامل جدید این شرکت درباره تامین منابع مالی لازم برای ساخت سد بختیاری می‌گوید: همه اقدام‌های فاینانس سد بختیاری انجام شده است.
«سیدحسن رضوی» خاطرنشان کرد: این سد در حقیقت پشتوانه سد دز در ذفول است که برای مردم دو استان لرستان و خوزستان اتفاق‌های خوبی به همراه خواهد داشت.
وی با بیان اینکه ساخت این سد حدود ۲ میلیارد یورو هزینه دارد، گفت: امیدواریم در قالب توافق جدید ایران و چین بتوانیم از ظرفیت مالی که چین در اختیار ایران قرار می‌دهداستفاده کرده و این سد ظرف مدت هفت سال ساخته شود.
 با توجه به آورد سالانه رودخانه دز و نیز محدود بودن ظرفیت مخزن سد دز و ضرورت بهبود مدیریت منابع آب این حوضه، طرح ساخت سد بختیاری از سال ۱۳۷۵در دستور کار قرار گرفته است.
این سد به دلیل تبادل آبی که با کرخه خواهد داشت تاثیر زیادی بر هورالعظیم دارد، زیرا آب کرخه دیگر برای مصارف پایین دست استفاده نشده و به صورت تنظیم شده به سمت هورالعظیم و هورالهویزه خواهد رفت.
بدین ترتیب با ارسال آب کرخه به سمت این دو هور می‌توان از بروز ریزگرد‌ها که چندسالی است بلای جان خوزستانی‌ها شده است جلوگیری کرد.
 
استفاده از منابع مالی چینی برای ساخت سد بختیاری

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار ۳ خرداد ۱۴۰۰، کدخبر: ۸۴۳۳۴۹۱۳، www.irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین