پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۰۸۴۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۳
قطعا چند سال قبل و با راه رفتن در خیابان، آگهی‌هایی تحت عنوان خرید و فروش کلیه را دیده‌اید. هرچند هنوز هم در برخی از خیابان‌ها آگهی‌های کاغذی وجود دارد، اما رفته رفته و با گسترش استفاده از فضای مجازی، این آگهی‌ها هم به‌روز شده و پا به فضای مجازی گذاشته‌اند. جالب است بدانید ایران تقریبا تنها کشوری است که خرید و فروش اعضای بدن در آن منع قانونی ندارد و در سایر کشور‌ها نمی‌توان با نصب و منتشر کردن یک آگهی به راحتی چوب حراج بر اعضای بدن زد.
شعار سال: هر ساله بیماران کلیوی زیادی در سرتاسر جهان جان خود را از دست می‌دهند؛ پیوند کلیه تنها راه زندگی بخشیدن به برخی از این بیماران است؛ در سایر کشور‌های دنیا، اگر بیماری بخواهد با پیوند کلیه به زندگی بازگردد، چاره‌ای ندارد جز اینکه در صف اهدای کلیه منتظر بماند؛ اما در ایران موضوع کمی متفاوت بوده و چند سالی است که خرید و فروش کلیه در کشور رونق فراوانی گرفته و این تجارت دردناک روز به روز پررونق‌تر از قبل می‌شود.

چوب حراج بر اعضای بدن

قطعا چند سال قبل و با راه رفتن در خیابان، آگهی‌هایی تحت عنوان خرید و فروش کلیه را دیده‌اید. هرچند هنوز هم در برخی از خیابان‌ها آگهی‌های کاغذی وجود دارد، اما رفته رفته و با گسترش استفاده از فضای مجازی، این آگهی‌ها هم به‌روز شده و پا به فضای مجازی گذاشته‌اند. جالب است بدانید ایران تقریبا تنها کشوری است که خرید و فروش اعضای بدن در آن منع قانونی ندارد و در سایر کشور‌ها نمی‌توان با نصب و منتشر کردن یک آگهی به راحتی چوب حراج بر اعضای بدن زد.

تجارتی که در کمتر از نیم قرن رونقی صد ساله گرفت!

شاید به درستی نتوان زمان آغاز خرید و فروش کلیه را مشخص کرد؛ اما اولین عمل پیوند کلیه در جهان سال ۱۹۵۴، یعنی حدود ۶۷ سال قبل انجام شد؛ اولین عمل پیوند کلیه در ایران هم در سال ۱۳۴۷ و یا ۵۳ سال پیش ثبت شد و از آن زمان تاکنون بیش از ۴۰ هزار عمل پیوند کلیه در ایران انجام شده است. همچنین گفته می‌شود که نقطه آغاز خرید و فروش کلیه در کشور ما، به سال‌های بعد از انقلاب برمی‌گردد؛ در نتیجه می‌توان گفت: عمر این تجارت در کشور به نیم قرن هم نمی‌رسد؛ اما این تجارت جوان، در کشور و خصوصا در سال‌های اخیر، چنان رونقی گرفته که دیگر هیچ چیز نمی‌تواند جلودار آن باشد و حتی سال‌های گذشته در مصاحبه برخی از مسئولان گفته شده که ما دیگر حریف برخی از موسسات برای جلوگیری از خرید و فروش کلیه نیستیم.

خرید و فروش کلیه در ایران از کجا شروع شد؟

اگر بخواهیم به طور دقیق به این پرسش که خرید و فروش کلیه در کشور از کجا آغاز شد، پاسخ دهیم، باید به اواخر دهه ۶۰ بازگردیم؛ ایران تا پیش از انقلاب در شبکه تبادل اعضا حضور داشت؛ اما پس از انقلاب این امکان از کشور سلب شد و در نتیجه اعضای بدن باید در خود کشور تامین می‌شد.

در اواخر دهه ۶۰، تقاضا برای کلیه بسیار بالاتر از عرضه آن بود و به همین دلیل نیز دولت برای تشویق افراد به اهدای کلیه، مبلغی به عنوان حق ایثار به افراد اهدا می‌کرد. مبلغ حق ایثار در آن زمان چیزی حدود یک میلیون تومان بود؛ اما به مرور زمان، این رقم نمی‌توانست مشوقی برای ترغیب افراد به اهدای کلیه باشد و به همین دلیل اهداکننده و دریافت‌کننده کلیه، بین خود نیز مبلغی رد و بدل می‌کردند و این آغازی بر شکل‌گیری بازار خرید و فروش کلیه به شکل کنونی بود.

راه‌های خرید و فروش کلیه در ایران چیست؟

همانطور که گفته شد خرید و فروش کلیه در ایران منع قانونی ندارد؛ به همین دلیل افراد از طرق مختلف اقدام به این کار می‌کنند؛ یکی از راه‌های خرید و فروش کلیه نصب آگهی در فضای مجازی و یا خیابان‌ها است؛ در این صورت خریدار و فروشنده به صورت مستقیم با یکدیگر ارتباط گرفته و خرید و فروش کلیه انجام می‌شود.

فروش کلیه

همچنین برخی از موسسه‌های غیرقانونی نیز برای خرید و فروش کلیه در کشور فعالیت دارند؛ یکی از دلالان که در حوزه خرید و فروش اعضای بدن فعالیت دارد به اقتصاد آنلاین گفت: برای فروش کلیه شما دو راه بیشتر ندارید؛ یا از طریق انجمن اقدام می‌کنید و مبلغ پایینی دریافت خواهید کرد و یا ما با قیمت بالا کلیه را از شما خواهیم خرید؛ هر چند این موسسات کلیه را با قیمتی بالاتر از انجمن خریداری می‌کنند، اما ریسک اعتماد به آن‌ها بسیار بالاست.

مراجعه به انجمن خیریه کلیه ایران روش دیگری است که افراد می‌توانند برای اهدای کلیه از آن استفاده کنند؛ این انجمن در ازای اهدای کلیه، مبلغی را هم به فرد اهداکننده پرداخت می‌کند و حتی در این بین ممکن است دریافت‌کننده مبلغی به جز مبلغ انجمن به اهداکننده اعطا کند؛ در میان روش‌های خرید و فروش کلیه در ایران، این روش ریسک بسیار پایین‌تری را برای اهداکننده و دریافت‌کننده به همراه خواهد داشت.

یک کلیه در ایران چند؟

قیمت یک کلیه بین ۱۸ تا ۵۰۰ میلیون تومان متغیر است و بسته به اینکه فرد چه طور کلیه خود را بفروشد، مبالغ متفاوتی به او پرداخت خواهد شد؛ هنگامی که کلیه به صورت توافقی بین دو فرد خرید و فروش شود، مبلغ پرداخت‌شده، همانی است که بین دو طرف توافق می‌شود و به صورت معمول این رقم از ۱۰۰ میلیون تومان شروع شده و می‌تواند تا ۴۰۰ میلیون تومان و حتی بیشتر هم برسد و همه چیز کاملا بستگی به خود فروشنده و خریدار دارد.

برای مثال در یکی از آگهی‌های فضای مجازی یک فروشنده نوشته بود به علت مشکلات مالی حاضر است کلیه خود را با ۱۰۰ میلیون تومان به فروش برساند و اگر خریدار نتواند این مبلغ را بدهد، کمتر هم می‌فروشد؛ در مقابل فرد دیگری نیز نوشته بود: کلیه خود را با قیمت ۵۰۰ میلیون تومان می‌فروشم؛ بنابراین قیمت کلیه وقتی خریدار و فروشنده مستقیم با هم ارتباط گرفته‌اند، کاملا بستگی به توافقی دارد که میان آن‌ها صورت گرفته است.

در موسسات غیر قانونی هم ارقام متفاوتی عنوان می‌شود و این رقم از ۱۵۰ میلیون تومان شروع شده و باتوجه به گروه خونی بالا می‌رود. همچنین در موسسات قانونی خیریه کلیه هم این رقم بین ۱۸ تا ۳۵ میلیون تومان متغیر خواهد بود.

فروش کلیه ایرانی در خارج از کشور

در میان آگهی‌های خرید و فروش کلیه، چند آگهی کمی عجیب و متفاوت‌تر به نظر می‌رسد؛ متفاوت بودن این آگهی‌ها از آن جهت است که آگهی‌کننده در آن گفته بود حتی حاضر است برای فروش کلیه به خارج از کشور بیاید؛ اما همانطور که گفتیم، در خارج از کشور امکان خرید و فروش کلیه نیست؛ پس دلیل این آگهی‌ها چیست؟

در پاسخ باید گفت: در خارج از کشور امکان خرید و فروش کلیه وجود ندارد و کسی نمی‌تواند نه کلیه و نه هیچ یک از اعضای بدن خود را به فروش برساند؛ اما آشنایان بیمار می‌توانند به او کلیه اهدا کنند؛ از این رو این افراد به جای آشنای فرد به بیمارستان رفته و ادعا می‌کنند که قصد اهدای کلیه دارند؛ اگر فرد خوش‌شانس باشد و بیمارستان متوجه نشود که ادعای فرد صحت نداشته، فروشنده کلیه می‌تواند کلیه خود را اهدا کند و از دریافت‌کننده هزینه بگیرد.

اما همیشه اینگونه خاتمه نمی‌یابد و در صورتی که بیمارستان متوجه عدم صحت ادعای فرد شود، دیگر امکان اهدای کلیه وجود ندارد و فروشنده چاره‌ای جز بازگشت به کشور نخواهد داشت؛ به بیان دیگر، فروش کلیه در خارج از کشور، یک ریسک است و گاه برخی از فروشندگان و خریداران به نقطه‌ای می‌رسند که چاره‌ای جز پذیرش این ریسک ندارند.

چرا کلیه خرید و فروش می‌شود؟

در خصوص خریداران که تکلیف مشخص است و افراد به علت نیاز به پیوند کلیه اقدام به خرید می‌کنند؛ اما درباره فروشندگان علل بسیار زیادی برای فروش کلیه عنوان می‌شود که منشأ تمام این دلایل، به نیاز‌های مالی بازمی‌گردد و گاه حتی دیده می‌شود که افراد بسیار جوانی که سنشان کمتر از ۲۵ است اقدام به درج آگهی برای فروش کلیه می‌کنند و همه آن‌ها نیز نیاز مالی و بدهی را دلیل فروش کلیه عنوان می‌کنند.

موافقان و مخالفان خرید و فروش کلیه در ایران

باتوجه به دو روی سکه خرید و فروش کلیه، این عمل موافقان و مخالفانی در ایران دارد؛ از نظر موافقان خرید و فروش کلیه شاید نشان از مشکلات اقتصادی برای افراد زیادی در داخل کشور باشد؛ اما هم به بیماران کلیوی زندگی دوباره می‌بخشد و هم مانع از به خلاف کشیده شدن نیازمندان خواهد شد؛ در واقع افرادی که قصد دارند کلیه خود را بفروشند، اگر امکان این کار را نداشته باشند، شاید به خلاف کشیده شوند و یا شاید به علت بدهی و... راهی زندان شوند.

از سویی دیگر مخالفان فروش کلیه را مغایر با اخلاق و شان انسان می‌دانند و معتقدند دولت باید جلوی این امر را بگیرد؛ باتوجه به پیچیده بودن بحث، اظهار نظر در خصوص آن سخت می‌شود؛ موافقان بر نظر خود مصرند و مخالفان هم بر مذموم بودن این عمل اصرار می‌ورزند.

خرید و فروش کلیه؛ خوب یا بد؟

سکه خرید و فروش کلیه دو رو دارد؛ از سویی عده زیادی از بیماران کلیوی مدت طولانی در صف اهدا نمی‌مانند و به سرعت به زندگی باز خواهند گشت؛ اما از سویی دیگر شاهد افرادی هستیم که با وجود سن کم، به جایی رسیده‌اند که فروش اعضای بدن تنها راه نجات برای آن‌هاست؛ تعداد این افراد هم کم نیست و این موضوع کمی نگران‌کننده به نظر می‌رسد؛ بنابراین باتوجه به دو روی متفاوت این سکه، خوب یا بد بودن این عمل در نظر هر فرد متفاوت خواهد بود.

شعار سال؛ با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از اقتصاد آنلاین، تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰، کد خبر: ۵۲۵۱۵۳، www.eghtesadonline.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
هیوا
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
0
0
واقعا که درد بزرگیه دردی که هیچ التیامی بر اون نیست ببین چقدر یک ادم باید تحت فشار باشه که کلیشو بفرشوه برای پول سلامتی و جون خودشو به خطر بندازه از سر فقر
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین