پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۱۶۰۳
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۰
بر اساس گزارشات مرکز آمار ایران روند افزایش کالا‌های اساسی در کشور، رکورد بی سابقه‌ای را رقم زده است و در طول یک سال گذشته نه تنها اقدامی برای کاهش قیمت کالا‌های اساسی صورت نگرفت بلکه بازار به حال خود رها شده و دلالان به راحتی در غفلت وزارت صمت و ستاد تنظیم بازار قیمت‌ها را به سوی خواستند بردند چنانچه باعث نگرانی و انتقاد رهبر معظم انقلاب شد. نکته مهم و اساسی این است که به راستی آیا اراده‌ای برای پیگیری عدم مدیریت و تدوین سیاست‌های غلط وزارت صمت و فشار شدید اقتصادی بر مردم وجود دارد؟ مصونیت وزیر صمت برای چیست و چرا مجلس انقلابی پیگیروعده‌های وزیر صمت از آغاز رای اعتماد تا کنون نیست؟

  شعار سال:رزم حسینی از زمان گرفتن رای اعتماد از مجلس تا امروز که چندماه بیشتر به عمر دولت باقی نمانده است؛ همواره وعده داد که قیمت کالاهای اساسی کاهش می یابد، وضعیت خودرو ساماندهی خواهد شد و هزاران وعده ای که هیچ کدام عملی نشد بلکه باعث برخی مشکلات عدیده در سیستم اقتصادی کشور شد.

وعده وزیر صمت از آغاز بسیار بوده اما با ذکر یکی روند افزایش کالاهای اساسی و مایحتاج روزمره مردم را مورد بررسی قرار می دهیم.

در۱۳ آبان ماه سال ۹۹، وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: قیمت کالاهای اساسی در کشور در هفته آینده تغییر محسوسی خواهد داشت!

علیرضا رزم حسینی، وزیر صنعت و معدن و تجارت ایران، در این زمینه گفت: «تردیدی نیست که با تصمیمات این جلسه در هفته آینده تغییرات محسوسی در قیمت کالا‌های اساسی خواهیم داشت».

اما گزارشات مرکز آمار ایران نشان می دهد که نه تنها قیمت‌ها کاهش پیدا نکرد بلکه سفره مردم را کوچک و کوچک تر کرد.

بر اساس گزارشات مرکز آمار ایران روند افزایش کالاهای اساسی در کشور ، رکورد بی سابقه ای را رقم زده است و در طول یک سال گذشته نه تنها اقدامی برای کاهش قیمت کالاهای اساسی صورت نگرفت بلکه بازار به حال خود رها شده و دلالان به راحتی در غفلت وزارت صمت و ستاد تنظیم بازار قیمت ها را به سوی خواستند بردند چنانچه باعث نگرانی و انتقاد رهبر معظم انقلاب شد.

زمانی که در اردیبهشت ماه سال ۹۹ رییس جمهور با ناکامی در تشکیل وزارت بازرگانی(وزارت واردات) وزیر صمت را برکنار کرد فکر نمی‌کرد اوضاع بازار اینقدر بهم ریزد و گرانی سرسام آور  کالاهای اساسی زندگی مردم را تحت فشار سنگین و شدید قرار دهد و سفره مردم را بسیار کوچک کند و برخی از کالاهای اساسی از سفره مردم رسما خرج شوند.

حال با گذشت یکسال از آن اتفاق، مرکز آمار ایران و برخی گزارشات از دستگاه‌های مربوطه نشان می دهد که تورم با سفره مردم چه کار کرده است؟

با نگاهی به قیمت کالاهای اساسی مردم از فروردین ماه ۹۹ تا فروردین ماه ۱۴۰۰ خود گویای ضعف و ناتوانی وزارت صمت در تنظیم بازار مصرف است.

گوشت : در این کالاهای مصرفی مرغ ۱۳۵ درصد، تن ماهی ۹۲درصد و گوشت ۴۷ درصد افزایش را در طول یکسال به خود دیده است

لبنیات : قیمت کره ۱۱۹درصد ، شیر ۸۰درصد و پنیر ۷۶ درصد افزایش داشته است.

حبوبات: نخود ۲۲۶ درصد، عدسی ۱۱۳ درصد و لپه ۱۰۶ درصد افزایش قیمت داشته است.

غلات : برنج خارجی ۱۳۷ درصد، ماکارونی ۷۷درصد و برنج ایرانی ۴۸ درصد را به خود دیده است

روغن : روغن نباتی جامد ۱۵۱درصد و روغن مایع ۸۹ درصد با افزایش قیمت روبرو شده است.

قند و شکر : قند ۸۵ درصد و شکر نیز ۸۵ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده است.
این درحالی است که برخی گزارشات میدانی نشان می‌دهد که افزایش قیمت برخی کالاهای اساسی بیشتر از این بوده است.

آمارهای فوق نشان می‌دهد که  وزارت صمت نه تنها اقدامی برای تنظیم ، ثبات و یا کاهش قیمت کالاهای اساسی انجام نداده است بلکه بازار را به حال خود رها کرده است.

نکته مهم و اساسی این است که به راستی آیا اراده ای برای پیگیری عدم مدیریت و تدوین سیاست های غلط وزارت صمت و فشار شدید اقتصادی بر مردم وجود دارد ؟ مصونیت وزیر صمت برای چیست و چرا مجلس انقلابی پیگیروعده های  وزیر صمت از آغاز رای اعتماد تا کنون نیست ؟

و سوال آخر اینکه آیا وزیر صمت از قیمت کالاهای اساسی اطلاعی دارد ؟
 
پایگاه تحلیلی -خبری شعار سال، برگرفته از دیدبان ایران

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین