پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۲۳۵۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۰
نصیری رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر گفت: تا این لحظه نزدیک به نیمی از واکسن مورد نیاز کشور را این سازمان وارد کشور کرده است هرچند که مجوز‌های آن دیر صادر شد، اما درنهایت ۱۴ فروردین ماه ۱۴۰۰ مجوز صادر و واکسن‌ها کمتر از ۳ هفته وارد کشور شد و انشالله طبق برنامه ریزی‌های صورت گرفته تا ۹ میلیون دز واکسن تامین خواهیم کرد تا به ایمن سازی مردم کشورمان کمک کنیم و درکنار وزارت بهداشت و درمان و ستاد ملی مقابله با کرونا خدمت کنیم.
محمدنصیری، رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر به تشریح آخرین اقدامات هلال احمر در حوزه امداد و نجات زمینی و هوایی پرداخت و در این گفتگو به سایر برنامه‌های این جمعیت درخصوص تامین واکسن کرونا، ساخت دستگاه اکسیژن برای بیماران کرونایی، خدمات در منزل و همچنین پویش نذر آب اشاره کرد. نصیری در بخشی از این گفتگو پایگاه‌های فعال ایران در خارج از کشور را نام برد و تاکید کرد هیچگونه پولی برای تاسیس و اداره آن‌ها از کشور خارج نمی‌شود. در ادامه مشروح این گفتگو را از نظر می‌گذرانید.

هلال احمر در بحران‌های غیرطبیعی نقش لجستیک و پشتیبان دارد

محمدنصیری در ابتدای این گفتگو با اشاره به وظایف کلی جمعیت هلال احمر گفت: مجموعه هلال احمر سازمان امدادی است که وظیفه دارد در بحران‌های طبیعی و غیرطبیعی مداخله کند البته در بحران‌های غیرطبیعی نقش لجستیک و پشتیبان از نهاد‌ها و سازمان‌ها را ایفا می‌کند برای مثال در سیل، زلزله و طوفان درنقش عمل کننده هستیم و به عنوان مسئول حوزه امداد و نجات وارد می‌شویم، اما در سایر اتفاقات مانند کرونا به عنوان پشتیبان مجموعه وزارت بهداشت و درمان عمل کردیم و حتی اگر اتفاق و حوادثی در سایر حوزه‌ها مثلا صنعت رخ دهد همکاران بنده به عنوان پشتیبان آن مجموعه وارد کار می‌شوند همچنین وظایف بشردوستانه و خدمات انسان دوستانه نیز جزء عرق، خون و ذات مجموعه هلال احمر است که انجام می‌دهیم.

او به اقدامات جمعیت هلال احمر در موضوع اپیدمی کرونا اشاره کرد و افزود: کرونا برای همه ناآشنا بود و فراگیری یک بیماری ویروسی در این سطح آن هم در قرن ۲۱ و هزاره جدید برای همگان غیرقابل تصور بود. از آنجایی که کشور ما جزء کشور‌های صدرنشین از نظر شیوع بیماری بود و آمادگی کامل نداشتیم در خدماتی، چون ماسک دچار بحران عجیبی شدیم درواقع درحالی که اکنون انواع و اقسام ماسک با نازل‌ترین قیمت به فروش می‌رسد، در ابتدای پاندمی کرونا حتی برای کادر درمان هم ماسک نداشتیم و تا مدت‌ها داروخانه‌ها ماسکی برای عرضه وجود نداشت، اما درهرصورت از پس مشکلات برآمدیم و اکنون تصمیم دارم به نقش هلال احمر در این پاندمی بپردازم.

از ابتدای شیوع کرونا در چین آموزش همگانی را شروع کردیم/هیچ بیمار کرونایی بدحالی بدون تخت نماند

نصیری تصریح کرد: هلال احمر به عنوان یک سازمان امدادی که نهاد عمومی غیردولتی و مردمی است به عنوان یک پشتیبان وارد شد و اولین کاری که انجام دادیم این بود قبل از شیوع بیماری در ایران یعنی همان موقع که در چین بود، آموزش همگانی را در رسانه‌ها، سایت‌ها و دوره‌های آنلاین آغاز کردیم حتی درصورتی که الان وزارت بهداشت خدمات در منزل ارائه می‌دهد، داوطلبان و جوانان هلال احمر ما ۱۵ اسفندماه سال ۹۸ در منطقه هرندی درب منازل رفتند و بسته‌های بهداشتی از جمله الکل و ماسک توزیع کردند و به مردم آموزش دادند چگونه باید در برابر این ویروس مقاومت کرد سپس وارد تولید ماسک شدیم و یکی از خانه‌های هلال را به عنوان کارگاه تولید ماسک اختصاص دادیم و توزیع را نیز برعهده گرفتیم همچنین شروع به دوختن گان و تامین سایر اقلام مصرفی مورد نیاز کادر درمان کردیم که جالب است بگویم تمام منابع آن را مردم تامین کردند به گونه‌ای که در فروردین ماه همان سال قریب به ۲ میلیون تومان گان تولید شد که حتی پارچه‌اش را نیز خیرین خریدند و تقدیم به کادر درمانی کردند که در ICU‌ها مشغول به خدمت بودند.

رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر ادامه داد: اگر کادر درمان در ابتدای پاندمی دچار حادثه می‌شد، به طور کلی سیستم از بین می‌رفت و نمی‌توانستیم به موفقیت‌های امروزی دست پیدا کنیم. هرچند که به اوج بحران رسیدیم، اما هیچوقت مانند کشورهایی، چون هند، برزیل، انگلیس، آمریکا و... تخت‌هایمان پر نشد، سردخانه‌ها مملو از پیکر بیماران کرونایی نشد و با کمبود تخت با این مفهموم که بیمار بدحال نتواند بستری شود، روبه رو نشدیم البته که در پیک‌های مختلف با کمبود تخت مواجه شدیم و برایمان ملموس بود، اما نه برای بیماران بدحال درواقع سعی کردیم بیشتر خدمات لازم را سرپایی ارائه دهیم تا برای برای بیماران بدحال تخت برای بستری وجود داشته باشد و هیچ بیماری بر زمین نماند.

 
 
نیمی از واکسن کرونای موردنیاز توسط سازمان جمعیت هلال احمر وارد شد
 


همان سازمان تدارکات هلال احمر که دوران جنگ دفاع مقدس تشکیل شد، این بار به جنگ با ویروس کرونا رفت/نیمی از واکسن کرونا مورد نیاز کشور توسط این سازمان وارد شد

او با بیان اینکه سازمان تدارکات هلال احمر که در دوران دفاع مقدس درحال خدمت بود اینبار با وارد کردن واکسن وارد عمل شد، گفت: یکی از اقدامات جمعیت هلال احمر این بود که با حضور داوطلبان ابتکارات جالبی انجام داد برای مثال وقتی قرار شد مراسم‌های مذهبی مانند ماه محرم برگزار شود، شروع به ارائه آموزش به عزاداران و غربالگری آن‌ها کردیم و می‌توان گفت عمده هیات‌ها و مراسم‌های مذهبی بزرگ کشور توسط جوانان و داوطلبان هلال احمر پوشش داده شد حتی پایه اصلی طرح شهید قاسم سلیمانی که وزارت کشور طراحی کرد، جوانان و داوطلبان جمعیت هلال احمر بودند درواقع تمام این اقدامات را عنوان کردم تا بگویم شاهکار جمعیت هلال احمر این بود همان سازمان تدارکات هلال احمر که در دوران دفاع مقدس برای پشتیبانی از جنگ و حوزه درمان ایجاد شد، این بار هم به جنگ با ویروس کرونا رفت و به عنوان پیشگام و پیشتاز در حوزه وارد کردن واکسن کرونا به کشور وارد عمل شد.

نصیری بیان کرد: تا این لحظه نزدیک به نیمی از واکسن مورد نیاز کشور را این سازمان وارد کشور کرده است هرچند که مجوز‌های آن دیر صادر شد، اما درنهایت ۱۴ فروردین ماه ۱۴۰۰ مجوز صادر و واکسن‌ها کمتر از ۳ هفته وارد کشور شد و انشالله طبق برنامه ریزی‌های صورت گرفته تا ۹ میلیون دز واکسن تامین خواهیم کرد تا به ایمن سازی مردم کشورمان کمک کنیم و درکنار وزارت بهداشت و درمان و ستاد ملی مقابله با کرونا خدمت کنیم.

افزایش امداد و نجات کوهستانی در سال گذشته/باوجود‌های پیک‌های پی در پی کرونا سایر بخش‌ها را زمین نگذاشتیم

رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر در ادامه این گفتگو به دیگر اقدامات جمعیت هلال احمر اشاره کرد و گفت: باوجود اینکه حوادث جاده‌ای در دوران کرونا کاهش پیدا کرد، اما حوادث امداد کوهستان دو برابر شد که می‌توان گفت علتش این است مردم بیشتر به طبیعت روی آوردند بنابراین میزان خدمات ما در حوزه امداد کوهستان در سال گذشته حجم قابل توجهی بود.

او افزود: اسفند سال گذشته و اردیبهشت امسال سیلاب‌های متعددی در آذربایجان شرقی، خراسان، کرمان و فارس رخ داد که بچه‌های هلال احمر جلو آمدند و در میان پیک‌های ۱، ۲، ۳ و ۴ کرونا کمک کردند و اجازه ندادند کمک رسانی متوقف شود.

اهدای ۱۱۴ میلیارد تومان برای پروژه‌های عادی و ۱۱۷ میلیارد تومان فقط برای موضوع کرونا توسط مردم/کمک ۶۱ میلیارد تومانی مردم در حوزه کرونا به صورت نقدی

نصیری در ادامه با اشاره به آمار مشارکت و کمک‌های مردمی بیان کرد: سال گذشته در حوادثی مثل زلزله و سیل که به عنوان یک بحران طبیعی است و سازمان وظیفه دارد رسیدگی کند، کمک‌های مردمی قابل توجهی جمع آوری شد، اما در موضوع کرونا که وزارت بهداشت متولی اصلی آن است، باز هم کمک‌های مردمی شگفت انگیزی به هلال احمر اهدا شد درواقع مردم هلال احمر را واسطه خود قرار دادند برای مثال طی یک سال گذشته ۱۱۴ میلیارد تومان برای پروژه‌های مردمی غیر از موضوع کرونا مانند تامین جهیزیه، تامین سبدکالا، اشتغال زایی و... به صورت نقدی و غیرنقدی کمک شد همچنین در یک سال گذشته ۱۱۷ میلیارد تومان هم میزان مشارکت‌های نقدی و غیرنقدی مردم فقط در موضوع کرونا بود درواقع مردم عزیز ما با وجود همه تنگنا‌های اقتصادی دقیقا ۲۳۲ میلیارد تومان کمک‌های نقدی و غیرنقدی به هلال احمر اهدا کردند.

او افزود: قابل ذکر است فقط ۶۱ میلیارد تومان به صورت نقدی در موضوع کرونا کمک شد و ما توانستیم با استفاده از آن سبد کالا، کپسول اکسیژن، ماسک، گان و. خریداری کنیم همچنین ۲۱۰ هزار نفر داوطلب برای مبارزه با این ویروس اعلام آمادگی کردند و به نقاط محروم که افراد دسترسی به مراکز درمانی ندارند، سر می‌زنند درواقع توانستیم ۶۰۰ کاروان سلامت را به کمک وزارت بهداشت راه بیندازیم.

اهدای ۵۳ هزار واحد خونی توسط داوطلبان و جوانان هلال احمر در سال گذشته

رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر با اشاره به نقش جمعیت هلال احمر در ذخایر خونی کشور گفت: سال گذشته به واسطه بیماری کرونا اهدای خون کاهش پیدا کرد، اما وقتی در دوران پیک‌های کرونا، به مردم اعلام می‌کردیم تا اهدای خون کنند، کمتر از ۴۸ ساعت ذخایر پُر می‌شد. سال گذشته ۵۳ هزار واحد خونی فقط توسط داوطلبان و جوانان هلال احمر در پایگاه‌های مشترک بین مجموعه ما و انتقال خون، ارائه شد و بیش از ۳ و نیم میلیون نفر از این خدمات مردم بهره‌مند شدند همچنین سال گذشته ۴۷۵ هزار سبد کالا که حداقل ارزش ریالی هر کدام ۳۰۰ هزار تومان بود با استفاده از کمک‌های مردمی در کشور توزیع کردیم و در این کار حتی یک ریال هم از بودجه دولتی استفاده نشد.

توزیع ۲۰۰ دستگاه کپسول اکسیژن و ۳۰ هزار سبد کالا در روز هلال احمر

نصیری از برنامه‌های جمعیت هلال احمر به مناسبت همین روز نام برد و بیان کرد: به مناسبت هفته هلال احمر ان شاالله روز چهارشنبه توزیع ۳۰ هزار سبد کالا با ارزش ۸ میلیارد تومان از محل کمک‌های مردمی را آغاز خواهیم کرد و ۲۰۰ کپسول اکسیژن ۴۰ کیلویی، ۵۰۰ دستگاه اکسیژن ساز خانگی، ۵۷ هزار بسته بهداشتی ویژه بیماران خاص طی یک برنامه رونمایی و توزیع خواهد شد که ارزش مالی آن‌ها به طور کلی بیش از ۲۰ میلیارد تومان است که نیمی از آن کمک‌های داخلی و مردمی بوده و نیمی از آن کمک‌هایی بوده که از طریق فدراسیون صلیب سرخ به هلال احمر اهدا شده است.

امانت سپردن تجهیزات امانی مردم به بیماران کرونایی توسط هلال احمر

او به خدمات جمعیت هلال احمر در حوزه کرونا به خصوص ساخت دستگاه اکسیژن اشاره کرد و گفت: در پیک چهارم کرونا وزارت بهداشت اعلام کرد لازم نیست همه مبتلایان بستری شوند و کافیست به صورت سرپایی ویزیت و در خانه قرنطینه شوند، اما در خانه ماندن و طی کردن دوره بیماری در منزل نیاز به یکسری وسایل و تجهیزات مانند کپسول اکسیژن دارد و طبیعی‌ست فرد نمی‌تواند ۱۵ یا ۱۸ میلیون تومان برای خرید یا ۳ تا ۴ میلیون تومان برای اجاره آن هزینه کند بنابراین تصمیم گرفتیم از بانک امانات تجهیزات پزشکی هلال احمر استفاده کنیم. معمولا مردمی که تجهیزات پزشکی که خریداری کرده بودند را نیاز ندارند برای امانت به ما می‌سپارند ما نیز تصمیم گرفتیم این تجهیزات را به بیماران کرونایی امانت دهیم.

رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر افزود: در کشور ۱۴۷۰ کپسول اکسیژن وجود داشت، اما اکنون بالغ بر ۵۰۰۰ کپسول اکسیژن داریم که فقط طی سه الی چهار ماه اخیر به ما سپرده شده است. ۸۰ دستگاه اکسیژن ساز داشتیم، اما الان ۱۰۰۰ دستگاه در شعب ما وجود دارد که در بازه زمانی یک هفته الی دو هفته یعنی زمان نقاهت، به صورت امانی در اختیار مردم قرار می‌گیرد علاوه بر آن اقلامی، چون تخت، واکر و ویلچر نیز وجود دارد که همگی از کمک‌های مردمی است.
 
 
نیمی از واکسن کرونای موردنیاز توسط سازمان جمعیت هلال احمر وارد شد
 
 

میزان آورده مردم در سال گذشته ۲۶ برابر بودجه دولتی سازمان داوطلبان هلال احمر بود

نصیری تصریح کرد: میزان آورده مردم عزیزمان در سال گذشته ۲۶ برابر بودجه جاری ما در سازمان داوطلبان که دولت می‌پردازد، بود. سازمان داوطلبان سال گذشته یک ردیف اختصاصی برای کمک به دارو و درمان به مبلغ حدود ۱۰ میلیارد تومان داشت که خوشبختانه تخصیص کامل پیدا کرد همچنین در بودجه امسال نیز اعتبار این ردیف سازمان داوطلبان از ۱۲ میلیارد به پیشنهاد دولت به ۳۱۲ میلیارد رسید و تا همین الان تخصیص اردیبهشت ماه ما معادل دو برابر کل تخصیص سال گذشته است.

ارائه وام قرض الحسنه به بیماران نیازمند تا پایان خردادماه

او از پرداخت وام قرض الحسنه به بیماران نیازمند خبر داد و گفت:جمعیت هلال احمر و سازمان داوطلبان در حوزه عرصه ارائه خدمات کمک هزینه درمانی و دارویی به بیماران نیازمند ردیف بودجه دارد در کنار آن موضوع تسهیلات برای هزینه‌های درمان به صورت قرض الحسنه را نیز دنبال کردیم به این صورت که اگر کسی توانایی مالی ندارد، کمک بلاعوض ارائه دهیم و اگر کسی نیاز به کمک داشت یعنی فرد بضاعت مالی داشته باشد، اما برای تهیه دارو و درمان خود پول یکجا مثلا ۱۰۰ میلیون تومان نداشته باشد، به بانک‌های عامل معرفی کنیم تا وام قرض الحسنه دریافت کند و ماهانه قسط آن را پرداخت کند. انشالله تا پایان خردادماه این کار را عملیاتی خواهیم کرد.

نصیری درخصوص میزان مبلغ این وام بیان کرد: هنوز مبلغ وام مشخص نیست، اما به طور کلی میزان اعتبار بانک عامل ۵۰۰ میلیارد تومان است و در حال حاضر در حال بررسی میزان مبلغ وام برای هر فرد هستیم.

نقاهتگاه‌های بیماران کرونایی خیلی مورد استقبال قرار نگرفت/این نقاهتگاه‌ها مقطعی و در زمان پیک تجهیز می‌شوند

رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر در ادامه گفتگو به فعالیت مراکز نقاهتگاه‌های بیماران کرونایی اشاره کرد و گفت: در دوره اول در بعضی استان‌ها مثل اصفهان، گلستان و ایلام نقاهتگاه‌هایی را ایجاد کردیم، اما به طور کلی از این پروژه به خوبی استقبال نشد، اما در هرصورت به عنوان جایی است که اگر خدایی نکرده ظرفیت بیمارستان‌ها کامل نبود بتوان از این طریق بیماران را تحت پوشش قرار داد. در دوره‌های بعدی این کار را به صورت مشارکتی انجام دادیم یعنی وزارت ورزش و جوانان فضا را مهیا کرد، نیرو‌های نظامی تخت و اکسیژن را ما آماده کردیم برای مثال در ایام عید که اوضاع همه شهر‌ها خوب بود، اما خوزستان به شدت درگیر شده بود، این مراکز را سریعا تجهیز کردیم، اما خداروشکر خیلی مورد استفاده قرار نگرفت.

او افزود: به طورکلی نقاهتگاه‌ها در دوران کرونا در ایران خیلی استفاده نشد علتش هم این بود که بیمارستان‌ها بیماران حاد کرونایی را تحت پوشش خود قرار دادند و باقی افراد که تقریبا سرحال بودند، در منزل خدمات مورد نیاز خود را دریافت می‌کردند بنابراین ما نقاهتگاه‌های دائمی نداریم بلکه به صورت مقطعی و در زمان پیک سریعا مراکز را تجهیز میکنیم تا به کمک مردم بیاید و سپس آن‌ها را جمع می‌کنیم برای مثال در خاطرم است در پیک سوم کرونا، ایلام شرایط بسیار حادی پیدا کرد به همین دلیل سریعا دو نقاهتگاه آماده کردیم که ظرفیت فوق العاده‌ای نیز داشت، اما خداروشکر بسیار کم از آن استفاده شد.

با توسعه واکسن کرونا اگر پیک هم داشته باشیم بیشتر از نوع خدمات در منزل است/تمرکز ما بر تقویت بانک امانی تجهیزات پزشکی است

نصیری در ادامه این گفتگو با اشاره به اقدامات و برنامه ریزی‌های هلال احمر برای پیک‌های احتمالی آینده اظهار کرد: معتقدم اگر واکسن کرونا توسعه پیدا کند، اگر پیک دیگری هم داشته باشیم بیشتر از جنس خدمات در منزل خواهد بود بنابراین نگاه ما بر توسعه بانک امانی تجهیزات پزشکی است تا بتوانیم خدمات در منزل خود را تقویت کنیم تا فراد در منزل با استفاده از تجهیزات مورد نیاز دوران نقاهت خود را بگذرانند بنابراین درصدد هستیم کپسول اکسیژن را به ۱۰ هزار، دستگاه اکسیژن ساز را به ۲ هزار عدد برسانیم.

امسال پویش نذر آب را جدی‌تر دنبال می‌کنیم/توانستیم از توزیع آب با تانکر به لوله کشی برسیم

رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر در ادامه با اشاره به پویش نذر آب گفت: شعار سال گذشته فدراسیون جهانی صلیب سرخ درمورد مبارزه یا مقابله با تغییر اقلیمی بود. درحال حاضر صلیب سرخ جهانی هلال احمر بیشتر از جنگ و حتی حوادث طبیعی بر تغییرات اقلیمی تاکید دارد، تغییراتی که جزء حوادث طبیعی است، اما قابل پیشگیری نیست و فقط می‌توانیم سازه‌هایی را ایجاد کنیم تا کمتر خسارت ببینیم و آن را مدیریت کنیم.

او ادامه داد: اگر در فصلی که باران می‌بارد، آب را نگه داریم یا از آب‌های زیرزمینی بهره وری مناسب داشته باشیم می‌توان خشکسالی را مدیریت کرد. در کشور ما ۹۵ درصد از آبی که مصرف می‌شود در حوزه کشاورزی‌ست و فقط ۵ درصد از آن صرف مصارف دیگر می‌شود و بیش از ۸۰ میلیون نفر استفاده می‌کنند پس اگر بتوانیم مصرف ۵ درصد را کاهش دهیم و بهینه کنیم، آب قابل توجهی ذخیره خواهد شد یا برای مثال اگر جنگل را از بین نبریم و مسیر رودخانه را تغییر ندهیم، دیگر سیلی ایجاد نمی‌شود؛ اتفاقی که در شیراز رخ داد به همین دلیل بود که مسیر رودخانه را بسته بودند و آب هم راه طبیعی خود را رفت و باعث ایجاد آن سیل شد و برخی از هموطنانمان را از دست دادیم بنابراین مقابله با اینگونه تغییرات اقلیمی یکی از برنامه‌های در دستور کار ماست.

نصیری عنوان کرد: به دلیل ترسالی سال‌های ۹۸ تا ۹۹ خیلی‌ها خشکسالی سال ۹۷ را فراموش کردند، سالی که ما تنش آبی بسیار شدیدی در کشور داشتیم و حتی بیماری سالک در اصفهان شیوع پیدا کرد و این استان با استان یزد بر سر آب درگیر شدند و مهاجرت‌های عجیبی در دشت سیستان و بلوچستان اتفاق افتاد بنابراین رسالت ما این است که در حوزه آب و حوزه ناشی از تغییرات اقلیمی نه به عنوان سازمان متولی بلکه به عنوان سازمان امدادی ورود پیدا کنیم بنابراین تامین آب مبتنی بر دسترسی مردم به آب سالم و بهداشتی و تامین آب مناسب برای دام‌ها، بهداشت و ارتقای سطح بهداشت مناطقی که درگیر تنش آبی هستند، حمایت غذایی از افرادی که درگیر این موضوع هستند و ارتقاء سطح روانی در مناطق را آغاز کردیم.

رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر در ادامه گفت: سه سال است که نذر آب را در سیستان و بلوچستان راه انداختیم و از توزیع تانکر آب رسیدیم به احیا قنات، لوله کشی، انتقال آب، ایجاد خانه‌های آب، گودال‌های آب، تصفیه آب و توانستیم از یک استان به ۴ استان از جمله کرمان، خراسان جنوبی و هرمزگان برسیم.

او ادامه داد: امسال متوسط باران در کشورمان ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده است، اما در برنامه خود داریم امسال هم با رویکرد بسیار وسیع‌تر به صورت جدی وارد عمل شویم، اما از نوع کار‌های ماندگاری، چون احیای قنات، ایجاد چاه و تصفیه آب که انشالله با این اقدمات بتوانیم باعث تثبیت جمعیت در این مناطق شویم و افراد بتوانند به زندگی طبیعی خود بازگردند.

حدود ۸ هزار خانوار در مناطق محروم از آب سالم بهره‌مند شدند

نصیری از تاثیر این پویش بر زندگی مردم گفت و بیان کرد: خوش نامی که داوطلبان و جوانان ما در این استان‌ها دارند، بزرگترین دستاورد است گویی بچه‌ها ما با آن لباس، تقدس پیدا کردند. بچه‌های هلال احمر با تانکر‌های عظیم پا به روستا‌ها می‌گذاشتند و آب را به خانه مردم می‌بردند حتی به خاطر دارم برخی از روستا‌ها بود که آب مردم با احشام یکی بود، بچه‌ها ما آب به منازل می‌دادند و آب‌ها تصفیه هم می‌کردند تا جایی که برخی روستا‌ها گفتند دیگر نیازی به تانکر نیست، ما چند قنات داریم که قابلیت احیا دارند پس شروع به احیا قنات‌ها کردیم و در برخی مناطق ۲-۳ کیلومتر لوله گذاری انجام دادیم به گونه‌ای که حدود ۸۰۰۰ خانوار از آب سالم بهره‌مند شدند.

 
نیمی از واکسن کرونای موردنیاز توسط سازمان جمعیت هلال احمر وارد شد


در ۱۴ کشور پایگاه‌های هلال احمر داریم/هیچ پولی از مشارکت‌های مردم و بودجه دولتی برای ایجاد آن‌ها صرف نشده است

نصیری در پاسخ به این سوال که چه تعداد پایگاه‌های هلال ایران در کشور‌های دیگر فعال است؟ گفت: به طور کلی در ۱۴ کشور از دبی گرفته تا لبنان، افغانستان، کنیا و... هلال احمر مرکز درمانی و بیمارستان دارد، اما در هیچکدام از این موارد موضوع این نیست که پولی از ایران خارج شود درواقع همه آن‌ها خودگردان اداره می‌شوند و ما پولی از مشارکت‌ها و بودجه دولت در آن‌ها استفاده نمی‌کنیم و چیزی مبنی بر اینکه هلال احمر پولی را بردار و خارج از کشور پایگاه بسازد وجود ندارد و بیشتر این پایگاه‌ها اجاره‌ای هستند یا ملکی هستند که وقف و اهدا شده است.

او افزود: هلال احمر جایی خدمات ارائه می‌دهد که خودگردان باشد و ما بیشتر خدمت تخصصی و حرفه‌ای در مراکز درمانی ارائه می‌دهیم یعنی یک پزشک متخصص حرفه و تخصص خود را به کار می‌گیرد و اتفاقا پول هم دریافت می‌کند مگر اینکه بیمار فقیر باشد و نتواند هزینه درمان خود را پرداخت کند.

رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر بیان کرد: قریبا همه مراکز ما جزء مراکز خوشنام آن کشور‌ها هستند برای مثال پایگاه ما در کشور ساحلی عاج جزء خوشنام‌ترین مرکز درمانی است یا در همین آذربایجان خوشنام‌ترین مرکز درمانی را داریم حتی ما در برخی کشور‌ها می‌بینیم مسجدی به اسم پزشک متخصص ایرانی بنا کردند پس این پزشک که با کاور هلال احمر خدمت رسانی می‌کند خودش دیپلماسی سلامت است یعنی در کشور دیگری زندگی می‌کند، حقوق دریافت می‌کند و زندگی خود را می‌چرخاند، اما خدمات درمانی رایگان هم ارائه می‌دهد.

تمام پایگاه‌های هلال احمر در عراق تعطیل هستند

نصیری در پایان با تاکید بر اینکه در حال حاضر مراکز هلال در عراق تعطیل هستند، گفت: در کشور عراق هم در کربلا و هم در نجف پایگاه‌های هلالی ایجاد کردیم تا به زائرین ایرانی خدمت رسانی کند به ویژه در روز‌های اربعین حسینی که بسیار تاثیرگذار بودند، اما الان بیش از یکسال است که تعطیل شدند، امیدواریم با ریشه کن شدن کرونا و آغاز سفر‌های معنوی بار دیگر این مراکز را دایر کنیم.

شعار سال؛ با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۱۷۷۷۸۸، www.borna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
هیوا
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۴
0
0
خدا کنه که مثل اصغر پیوندی اون فسادهای مالی صورت نگیره در این سازمان خیریه و داوطلب
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین