پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۶۸۶۴
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۴
رئیس انجمن مامایی ایران در خصوص میزان سقط غیرقانونی جنین و علت‌های عمده آن در شرایط کنونی گفت: به عنوان یک متخصص زنان و کسی که سال‌هاست در این زمینه کار می‌کند، می‌توانم بگویم در وهله اول بیشتر سقط‌های غیرقانونی ناشی از مشکلات اقتصادی و خانوادگی سپس حاملگی‌های ناخواسته است و سقط غیرقانونی ناشی از حاملگی‌های نامشروع کمتر شده است.
شعار سال: کافی است در پیاده رو‌های ناصرخسرویِ به ظاهر خالی از دارو فروش و نسخه پیچ‌ها قدم بزنید تا صدای پچ پچ دستفروش‌ها را بشنوید، صدا‌هایی که بوی مرگ می‌دهد، صدا‌هایی که جنین‌ها را در نطفه خفه می‌کند، اما داستان به همین ناصرخسرو و چند قرص و دارو ختم نمی‌شود بسیاری از مراکز زیرزمینی هستند که کاملا غیربهداشتی به صورت پنهانی اقدام به سقط جنین می‌کنند، اما در این میان حائز اهمیت است که بدانیم و به زنان آموزش دهیم این سقط‌های غیربهداشتی چه بلایی بر سر آن‌ها می‌آورد و ممکن است درآینده به چه بیماری‌هایی مبتلا شوند. تجربه‌های بسیاری می‌شنویم از زنانی که ناخواسته باردار شدند حال یا اصلا بچه نمی‌خواستند یا اینکه ۲_۳ بچه داشتند و دیگر بچه آخری را نمی‌خواهند یا می‌شنویم از دختران مجردی که باردار شدند، اما به دلیل حفظ آبرو مجبور به سقط می‌شوند یا اینکه زنانی را می‌بینیم به دلیل فقر و نداری بچه خود را سقط می‌کنند درهرصورت به هردلیلی که باشد سقط؛ آن هم به صورت غیرقانونی لطمات جبران ناپذیری را به زن وارد می‌کند که می‌تواند تا آخر عمر همراه او باشد. به سراغ اعظم سادات موسوی، رئیس انجمن علمی زنان و مامایی ایران رفتیم تا درباره میزان سقط جنین غیرقانونی در کشور، علت سقط‌ها و همچنین آسیبی که به زنان وارد می‌شود بپرسیم.

علت سقط‌های جنین غیرقانونی اقتصادی و خانوادگی است/ سقط‌های ناشی از حاملگی نامشروع کمتر شده است/ منع سقط درمانی، مانعی برای بارداری / با ارائه مشاوره خوب می‌توان جلوی بسیاری از سقط‌های غیرقانونی را گرفت

اعظم سادات موسوی با اشاره به میزان سقط‌های غیرقانونی در کشور گفت: اصلا هیچگونه آماری در این زمینه وجود ندارد به همین دلیل نمی‌توانیم ادعایی کرد و حتی درباره علت آن نیز صحبت کنیم فقط به صورت کلی می‌توان گفت وقتی خانمی برای سقط جنین مراجعه می‌کند حاملگی را نمی‌خواهد یا بدون برنامه ریزی و استفاده از وسایل پیشگیری نامناسب باردار شده یا اینکه به دلیل مشکلات اقتصادی و اجتماعی نمی‌تواند حاملگی را ادامه دهد.

او افزود: برای اینکه متوجه شویم علت اصلی سقط غیرقانونی جنین چیست باید یک مطالعه دقیق انجام شود و از آنجایی که اینجور مسائل کتمان می‌شود انجام چنین مطالعاتی سخت است، اما به عنوان یک متخصص زنان و کسی که سال‌هاست در این زمینه کار می‌کند می‌توانم بگویم در وهله اول بیشتر سقط‌های غیرقانونی ناشی از مشکلات اقتصادی و خانوادگی سپس حاملگی‌های ناخواسته است و سقط غیرقانونی ناشی از حاملگی‌های نامشروع کمتر شده است.

موسوی با اشاره به هزینه‌هایی که این مراکز غیرقانونی دریافت می‌کنند، تصریح کرد: سقط‌های جنین غیرقانونی در مراکز زیرزمینی انجام می‌شود هیچ نرخ مشخص و قیمت معینی وجود ندارد و هرکسی با هرقیمتی این کار را انجام می‌دهد، اما قاعدتا حتما هزینه‌اش بالاست و مبلغ زیادی درقبال انجام این کار دریافت می‌کنند.

رئیس انجمن علمی زنان و مامایی ایران ضمن توصیه‌ای به زنان درباره عوارض سقط جنین غیرقانونی گفت: سقط‌های غیرقانونی یا جنایی سقط‌هایی هستند که مجوز ندارند و تنها با تصمیم مادر انجام می‌شوند، چون در کشور ما سقط انتخابی وجود ندارد و یک مادر نمی‌تواند خودش تصمیم بگیرد حاملگی را می‌خواهد یا خیر به همین دلیل مراکز اسم و رسم دار، بیمارستان‌های رسمی و پزشک‌های معتمد به درخواست مادر سقط جنین را انجام نمی‌دهند بنابراین مادر مجبور می‌شود به مراکز غیرقانونی و زیرزمینی مراجعه کند که در آنجا به دوصورت یعنی دارو یا جراحی (کورتاژ) انجام می‌شود و، چون این مراکز بهداشتی نیستند و امکانات لازم برای کنترل خونریزی را ندارند، عوارض جدی برای خانم باردار به وجود خواهد آمد.

او ادامه داد: این عوارض دو دسته هستند، یکی عوارض حاد که وقتی به وجود می‌آیند، سقط باعث شود رحم سوراخ و شروع به خونریزی شدید کند که در این حالت یا رحم از دست می‌رود یا منجر به فوت مادر می‌شود یک دسته از عوارض هم طولانی مدت خودشان را نشان می‌دهند مانند نارسایی دهانه رحم، عفونت‌هایی که منجر به بسته شدن لوله‌ها و نهایت ناباروری می‌شوند لذا به طورکلی سقط غیرقانونی جنین عوارض کوتاه مدت و بلندمدت جدی برای خانم به همراه دارد.

موسوی درباره قرص‌های سقط جنین که در ناصرخسرو و بازارآزاد فروخته می‌شود بیان کرد: اگر خانم باردار بیماری زمینه‌ای نداشته باشد ممکن است عوارض این نوع قرص‌ها کمتر باشد، اما اگر مادر بیماری زمینه‌ای مانند بیماری‌های قلبی و... داشته باشد ممکن است این قرص‌های بدون تجویز پزشک عوارض خیلی جدی به همراه داشته باشد، اما به صورت کلی، چون این قرص‌ها کنترل شده مصرف نمی‌شوند، می‌توانند عوارض جدی ایجاد کنند، اما طبیعتا عوارض آن‌ها نسبت به روش‌های تهاجمی مثل کورتاژ کمتر است.

رئیس انجمن علمی زنان و مامایی ایران افزود: مصرف قرص‌ها در بسیاری از موارد منجر به سقط کامل جنین نمی‌شود یعنی خانم دچار خونریزی می‌شود و قسمت‌هایی از جنین یا جفت در رحم او باقی می‌ماند که همین موضوع منجر به خونریزی طولانی مدت یا عفونت‌های داخل رحم می‌شود که درنهایت فرد مجبور شده به عنوان درمان، کورتاژ کند تا رحم تمیز شود وگرنه اگر محصولات حاملگی به درستی از رحم خارج نشوند عفونت‌های داخل رحمی برای مادر به وجود می‌آید.

موسوی با تاکید بر تاثیر مشاوره به زنانی که قصد سقط جنین دارند، گفت: اگر با این خانم‌ها که تصمیم به سقط غیرقانونی جنین خود گرفتند، مشاوره خوبی صورت بگیرد خیلی‌ها از آن‌ها از سقط کردن منصرف می‌شوند و دوست دارند حاملگی را ادامه دهند، اما متاسفانه مشکل اینجاست این افراد تحت مشاوره خوب قرار نمی‌گیرند و به راحتی اقدام به انجام این کار می‌کنند.
 
طرح «جوانی جمعیت» که سقط درمانی را محدود کرده

او در ادامه این گفتگو با اشاره به طرح «جوانی جمعیت» که سقط درمانی را محدود کرده است، افزود: سال ۱۳۸۴ قانون سقط درمانی با تصویب مجلس شورای اسلامی و تاییدیه شورای نگهبان به مرحله اجرا رسید و ماده واحده آن می‌گوید اگر ادامه بارداری برای مادر خطرمرگ داشته باشد یا اینکه حاصل بارداری، جنین عقب مانده و ناقص الخلقه باشد که برای مادر عسر و حرج ایجاد کند، با تایید ۳ پزشک متخصص و نماینده پزشکی قانونی، مادر می‌تواند قبل از حلوج روح با مجوز سقط جنین انجام دهد.

رئیس انجمن علمی زنان و مامایی ایران تصریح کرد: این موضوع به تایید تعدادی از فق‌ها به ویژه مقام معظم رهبری رسیده است و با این مجوز، مراکز رسمی و دانشگاه‌های علوم پزشکی این کار را انجام می‌دهند و از آنجایی که کاملا شرعی، قانونی و بهداشتی است این اطمینان را برای خانواده‌ها ایجاد می‌کند تا اگر حاملگی برای آن‌ها خطرناک باشد می‌توانند به صورت کاملا بهداشتی سقط کنند.

موسوی با تاکید بر اینکه محدودیت سقط درمانی باعث افزایش سقط جنایی می‌شود گفت: یک سری افراد مانند بیماران پیشرفته قلبی، کلیوی، پیوندی و... هستند که ممکن است بارداری برای آن‌ها خطرناک باشد یا اینکه افراد سابقه بارداری جنین معلول داشته باشند یا حتی در اقوام و فامیل خود موارد مشابه وجود داشته باشد یا حتی سن مادر بالا باشد و... سقط درمانی در این شرایط این اطمینان را به افراد می‌داد تا باردار شوند، اما اگر پزشک نه فقط با غربالگری بلکه با آزمایشات قطعی تشخیص داد که ادامه حاملگی خطرناک است با صدور مجوز، سقط انجام دهند پس این قانون بسیار مترقی و قانون شرعی و مناسبی برای افزایش سالم جمعیت است.

او افزود: اگر شرایط سقط درمانی را سخت‌تر و محدودتر کنیم هم سقط‌های غیرقانونی افزایش پیدا می‌کند هم اینکه افراد از ترس اینکه مبادا باردار شوند و جنین ناقص الخلقه داشته باشند یا بارداری برای آن‌ها خطرناک باشد، اما اجازه سقط درمانی به آن‌ها داده نشود، دیگر باردار نمی‌شوند پس با چنین روندی ما شاهد این خواهیم بود که افراد اصلا به سراغ بارداری نخواهند رفت.

تعداد مراکز زیرزمینی و غیرقانونی که سقط جنین انجام می‌دهند مشخص نیست، اما همه می‌دانیم به راحتی در دسترس هستند و می‌توان با مراجعه و پرداخت هزینه هنگفت سقط جنین انجام داد به همین دلیل از سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس پایتخت درباره نحوه برخورد پلیس با این مراکز پرسیدیم.

کشفیاتی از مراکز غیرقانونی سقط جنین نداریم

سردار رحیمی درباره برخورد پلیس با مراکز غیرقانونی سقط جنین گفت: تاکنون هیچ کشفیاتی درباره مراکز زیرزمینی وغیرقانونی سقط جنین نداشتیم.

او از برخورد جدی با این مراکز خبر داد و افزود: اگر مورد و گزارشی از وجود مراکز غیرقانونی سقط جنین وجود داشته باشد پلیس حتما برخورد خواهد کرد.

بهبود شرایط اقتصادی کشور اصلی‌ترین مطالبه از رئیس جمهور آتی

براساس گفته رئیس انجمن مامایی کشور مسائل اقتصادی و خانوادگی از دلایل اصلی است که یک خانم برای سقط جنین به مراکز غیرقانونی مراجعه می‌کند بنابراین نمی‌توان مطالبه بهبود شرایط اقتصادی کشور را نادیده گرفت و از رئیس جمهور بعدی نخواست به این مسئله مهم توجه داشته باشد مخصوصا اینکه بنابرگفته کارشناسان، ایران تا ۳۰ سال آینده جزء پیرترین کشور‌ها خواهد بود پس ضروری است در کنار طرح‌های تشویقی افزایش جمعیت به این ماجرا، یعنی سقط‌هایی که بیشتر ناشی از مسائل اقتصادی است، توجه داشته باشیم و هدف خود را بر افزایش جمعیت آن هم «جمعیت سالم» متمرکز کنیم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از برنا، تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۱۹۲۱۸۶، www.borna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین