پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۰۸۶۰
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۷
در روزهای گذشته مطالبی در فضای مجازی مبنی بر صدور مجوز محیط زیستی پروژه انتقال آب خوزستان به صورت محرمانه منتشر شده که واکنش خوزستانی‌ها و فعالان محیط زیست را در پی داشته است.
شعارسال: شهروندان خوزستان از روز گذشته، یک پوستر قرمز رنگ با عناوین «کارون جان ماست» و «کرخه جان ماست» را به عنوان تصویر پروفایل مشترک خود در شبکه‌های مجازی و پیام‌رسان‌ها قرار داده‌اند و به این وسیله اعتراض خود را به این مطالب ابراز کرده‌اند.

دبیر انجمن دوستداران طبیعت و محیط زیست خوزستان در این خصوص می‌گوید: اگر طرح‌های انتقال آب متوقف نشوند، مصائب متوجه مردم خوزستان یقینا تشدید می‌شود.
 
کمبود آب مردم خوزستان را وادار به اعتراض کرد
 
هژیر کیانی در خصوص تبعات اجرای طرح‌های انتقال آب خوزستان اظهار کرد: در دولت به اصطلاح محیط زیستی، به طرز بی‌سابقه‌ای هجمه عظیمی بر خوزستان وارد کردند. سازمان حفاظت محیط زیست به جای انجام وظیفه ذاتی خود از جمله دفاع از حق‌آبه زیستی رودخانه‌ها، بیشتر نقش تسهیل‌گر اجرای پروژه‌های غارت‌گر آب را داشته است.

وی افزود: رویه‌های این سازمان در طول این سال‌ها برخلاف اصل ۵۰ قانون اساسی و سند ملی حفاظت از محیط زیست ابلاغیه مقام معظم رهبری بوده است. به این شکل، دهن‌کجی کردند و آب را به بهانه شرب، به کام صنایع و توسعه کشاورزی در مناطق کویری انتقال دادند.

دبیر انجمن دوستداران طبیعت و محیط زیست خوزستان ادامه داغد: رودخانه کارون به هیچ وجه ظرفیت و توان بارگذاری‌های جدیدی مانند طرح آبرسانی بهشت‌آباد را ندارد. ضمن اینکه این طرح هیچ توجیه اقتصادی ندارد و به دلیل پیش‌بینی اعتبارات نامحدود، می‌تواند کمر اقتصاد کشور را خرد کند.

کیانی با اشاره به مطالب منتشرشده در فضای مجازی مبنی بر صدور مجوز محیط زیستی پروژه انتقال آب خوزستان به صورت محرمانه بیان کرد: اگر طرح‌های انتقال آب متوقف نشوند، مصائب متوجه مردم خوزستان یقینا تشدید می‌شود و در آینده باید منتظر خشکی تالاب‌های خوزستان باشیم.

وی تصریح کرد: تنها راه جلوگیری در این خصوص این است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی از خواب بیدار شوند و به وظیفه خود عمل کنند.

دبیر انجمن دوستداران طبیعت و محیط زیست خوزستان با اشاره به برخی طرح‌های انتقال آب خوزستان بیان کرد: در حال حاضر طرح انتقال آب کوهرنگ۳ در حال اجرا است. تونل یک و ۲ بهشت‌آباد هم سال‌ها است که در حال انتقال آب به رودخانه زاینده‌رود و اصفهان هستند. طرح خرسان به مقصد یزد و کرمان نیز در دستور دولت بوده که امیدواریم اجرا نشود. اگر این طرح هم اجرا شود، دیگر فاتحه خوزستان خوانده شده است.

اعتراض مردم چند شهر خوزستان به کمبود آب شرب و کشاورزی

از سوی دیگر، در پی مشکلات بی‌آبی در خوزستان، مردم این استان عصر روز گذشته با برگزاری تجمعاتی در برخی شهر‌ها خواستار رسیدگی به این مشکل و تامین حق‌آبه رودخانه‌ها شدند.

به گزارش فارس، مشکل کم‌آبی رودخانه‌های خوزستان به ویژه کرخه در روز‌های اخیر منجر به بروز مشکل کمبود آب کشاورزی و آب شرب در مناطق روستایی شد.

در حمیدیه، شادگان، سوسنگرد و منطقه زرگان اهواز تعدادی از اهالی با اعلام نارضایتی از وضعیت موجود، نسبت به عدم تامین حق‌آبه تالاب‌ها و رودخانه‌ها وهمچنین پروژه‌های انتقال آب کارون ابراز نگرانی کردند.

همچنین چندین جوان در برخی از جاده‌ها در ماهشهر، کوت عبدالله، خرمشهر و ملاثانی اقدام به آتش زدن لاستیک و بستن جاده کردند که عبور و مرور خودرو‌ها برای دقایقی مختل شد، اما با حضور نیرو‌های انتظامی بدون درگیری ترافیک در همه جاده‌ها روان شد.

فریدون بندری، سرپرست فرمانداری بندرماهشهر اظهار کرد: مسدود کردن مسیر بندرماهشهر به بندرامام خمینی به صورت جدی وجود نداشت و فقط تعداد اندکی افراد نوجوان در پی فراخوانی در فضای مجازی به دلیل مشکلات بی‌آبی اقدام به این کار کردند.

وی افزود: از شروع این اقدام دقایق اندکی سپری شده بود که با حضور نیرو‌های انتظامی و آتش نشانی مشکل رفع و اکنون مسیر مذکور کاملا امن و قابل استفاده است.

شعارسال، بااندکی تلخیص و اضافات برگرفته از همشهری‌آنلاین، تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۴۰۰، کد خبر: ۶۱۴۷۲۰، hamshahrionline.ir.
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین