پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۰۵۷
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰
روز گذشته نخستین نشست اتاق بازگانی مشترک ایران و عراق با حضور جمعی از مدیران در استانداری خوزستان برگزار و راهکارهای گسترش تجارت بررسی شد.
شعارسال: اتاق بازگانی مشترک ایران و عراق روز پنج شنبه در اهواز گشایش یافت که در آئین افتتاحیه این اتاق برخی از مسئولان نقطه نظرات خود را درخصوص ظرفیت ها و موانع تجارت بین این دو کشور بیان کردند.

* مشکل عمده پایانه های مرزی کمبود امکانات است

سردار عبدالله نظرپور فرمانده مرزبانی خوزستان اظهار کرد: در بحث تخلیه و بارگیری در کنار پایانه‌ها محل‌هایی را بدون هرگونه تجهیزات و لوازم کنترلی احداث کرده‌اند که از نظر امنیتی این موضوع اشکال دارد باید متولیان امر نسبت به این حوزه برنامه‌ریزی کنند.

وی افزود: به دلیل کمبود امکانات شاهد برخی از سرقت‌ها در پایانه ها هستیم، هر سال در ایام اربعین مشکلات زیادی داریم و مسئولان رده‌های بالای کشور قول‌هایی می دهند ولی در زمینه دوربین‌ها و تجهیزات کنترلی کاری در مرزها انجام نمی شود.

فرمانده مرزبانی خوزستان ادامه داد: در طول ماه ۳ الی ۴ مرحله شاهد بسته شدن مرزها و پایانه‌ها توسط کشور عراق هستیم آن هم بدون هماهنگی با مسئولان اقتصادی و امنیتی ما، که این کار سبب خسارت‌های زیادی به بازرگانان ما در کالاهای سریع‌الفاسد شده است.

* ظرفیت مرزها راهگشای مشکل بیکاری است

همچنین یحیی آل اسحاق رئیس اتاق مشترک ایران و عراق نیز گفت: پذیرفته نشدن بازار عراق در صندوق ضمانت صادرات، مساله حادی است زیرا ازار عراق برای معیشت و اشتغال استان های مرزی موثر است.

وی افزود: وضع اشتغال و معیشت در این استان ها و امنیت مرتبط با اشتغال وضعیت حساسی قرار دارد و این همکاری می تواند بخشی از مشکلات موجود را حل کند.

آل اسحاق اضافه کرد:عراق به دلیل شرایط خاص مرزی، اقتصادی و سیاسی به ما نیاز دارد.

* رشد صادرات خوزستان متناسب با ظرفیت استان نیست

در بخشی دیگر غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان با اشاره به وضعیت بد اشتغال در خوزستان یادآور شد: اگر دولت خود را از صادرکنندگان دانسته و آنها را ارزآور خود بداند، باید در این زمینه سرمایه گذاری کرده و پس از آن انتظار جهش در صادرات داشته باشیم.

شریعتی با بیان اینکه رشد صادرات خوزستان متناسب با ظرفیت استان نیست، گفت:همان گونه که در مرز مهران صادرات و حمل یکسره انجام می شود، در خوزستان نیز باید انجام شود.

وی همچنین، رسیدگی به وضعیت صدور ویزای تجار خوزستانی را خواستار شد و گفت: موانع صادرات در خوزستان از جمله صدور ویزا باید هرچه زودتر مرتفع شود.

* بخش خصوصی از زیرساخت های دولتی استفاده کند

در قسمتی دیگر محمدرضا مودودی معاون کل سازمان توسعه تجارت ایران تصریح کرد: بخش عمده‌ای از صادرات غیرنفتی وابسته به شرکت‌ها و کارخانه‌های دولتی و نیمه ‌دولتی است اما بخش خصوصی در صادرات غیرنفتی مؤثر بوده است.

وی افزود: زیرساخت‌هایی برای تجار از سوی دولت ایجاد می‌شود اما تمام این زیرساخت‌ها بی‌بهره می‌ماند و این تجار ردپایی از خود در کشور عراق به جا نمی‌گذارند.

مودودی در خصوص مشوق‌های صادراتی اظهار کرد: صندوق توسعه ملی قول داده که حدود ۲ میلیارد دلار تسهیلات ارزی به بازرگانان و تجار به عنوان سرمایه در گردش در بخش تجارت اختصاص دهد.

* نبود مدیریت واحد در مرزها مشکل عمده تجار

شهلا عموری رئیس اتاق بازرگانی اهواز سخنران بعدی بود که اظهار کرد: نبود مدیریت واحد در مرزها و پایانه‌ها و قوانین متغیر کشور عراق در این مرزها باعث بروز مشکلات فراوانی در صادرات به این کشور شده است.

وی یکسان نبودن تعرفه‌ها در مرزهای دو کشور، عدم ارتباط مستقیم بین دستگاه‌های تأثیرگذار و منسجم نبودن سیستم بانکی را از مشکلات دانست و افزود: گمرکات مرزی ایران به سیستم‌های الکترونیکی مجهز نیست و این مساله باعث می‌شود صادارت به کندی پیش رود.

عموری تأکید کرد: وی گفت: تصمیم‌گیری‌های یکجانبه کشور عراق برای بستن مرزها و بدون هماهنگی با کشور ایران باعث می‌شود تا تجار و بازرگان در مرزها دچار سردرگمی شوند و زیان‌های فراوانی را در این خصوص متحمل شوند.

* اگر متناسب با تغییرات سیاسی تغییر نکنیم از بازار عراق حذف می شویم

در پابان همایون یوسفی نماینده مردم اهواز، حمیدیه، باوی و کارون در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر شرایط سیاسی متناسب با تغییرات در کشور عراق تغییر نکند، احتمالا از چرخه اقتصادی عراق خارج می شویم.

وی افزود: به دلیل امنیت در جنوب عراق، استان خوزستان نسبت به سایر استان های کشور فرصت بیشتری برای صادرات دارد و همچنین قرابت فرهنگی با کشور عراق و دیگر سرمایه گذاری های کلان در حوزه نفت، زیرساخت های لازم برای حضور خوزستان در صادرات گسترده را فراهم می کند.

یوسفی گفت: نقش دیپلماسی خارجی بر اقتصاد هر کشور موثر است و بخش خصوصی به تنهایی نمی تواند حضور موفقی در کشورهای دیگر داشته باشد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی هورنیوز، تاریخ انتشار: جمعه 1 مرداد 1395، کدخبر: 611427، www.hoornews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین