پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۷۳۴۶
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۰
حدود ۲۰ سال پیش سازمان آبفای شهرستان آبادان برای منطقه امیرآباد اقدام به تاسیسات زیر ساخت فاضلاب کرد. حال با گذشت این همه سال، قبض‌های پرداخت میلیونی بابت هزینه تأسیس این زیر ساخت فاضلاب برای این شهروندان صادر شده است؛ آن‌ها مدعی‌اند با توجه به شرایط اقتصادی امروز قادر به پرداخت این قبوض نبوده و می‌بایست در همان سال‌های ابتدای راه اندازی این کار از آن‌ها هزینه گرفته می‌شد.
شعار سال: مشکلات زیر‌ساختی شهرستان آبادان از جمله آب و فاضلاب، جاده و... کم نبود که به تازگی قبض‌های میلیونی فاضلاب برای مردم منطقه امیرآباد این شهرستان هم به آن‌ها اضافه شد. اهالی امیرآباد با در دست داشتن این قبض‌ها مات و مبهوت مانده اند که چرا باید هزینه تعمیرات زیر ساختی فاضلاب منطقه‌شان که بیش از ۱۰ سال از آن گذشته را سازمان آبفا هم اکنون از آن‌ها مطالبه کند.

بعد از یک دهه قبض‌های میلیونی صادر کرده‌اند

آرش اشتهاریان فعال اجتماعی در این باره گفت: در دهه هشتاد پروژه زیر ساخت‌های فاضلاب در منطقه امیرآباد آبادان انجام شد که بخشی از پروژه را سازمان آبفا و بخشی را منطقه آزاد اروند انجام داد. هم اکنون با گذشت بیش از یک دهه قبض‌های میلیونی برای مردم منطقه صادر شده که باعث تعجب همگان است.

اشتهاریان ادامه داد: سازمان آبفای آبادان برای عملیات اجرایی پروژه‌ها، بودجه کشوری، استانی و همچنین از سوی منطقه آزاد اروند دریافت می‌کند. این سازمان شرکتی خصوصی نیست که بخواهد لوله آبی را تعویض کند و هزینه‌اش را ۱۰ الی ۱۵ سال بعد از مردم دریافت کند. اصلا این قانون را در اساس نامه‌های آبفا نداریم. آیا در شهر‌های دیگر هم این اتفاق می‌افتد؟ یا فقط در آبادان این اتفاقات عجیب و غریب مدام در حال رخ دادن است؟!

وی عنوان کرد: هم اکنون در همین منطقه از شهر پروژه دکل، کابل و پایه‌های جدید که همه مس، آلومینیوم، بتنی هستند و هزینه‌های سنگینی دارند در حال اجراست. آیا قرار است ۱۰ سال بعد هزینه‌ها را روی قبض برق شان اعمال کنند؟ آیا برای انجام این پروژه‌ها بودجه‌های ملی تعیین نشده که هزینه دفع فاضلاب را روی قبض آب برای مردم صادر می‌کنند؟ و از همه مهم‌تر اینکه نقش دولت و مسئولان در اینگونه عملیات‌های اجرایی عمرانی چیست؟
 
ارسال قبوض میلیونی فاضلاب برای ساکنان امیرآباد آبادان؟

سازمان بازرسی باید به موضوع ورود کند

وی با اشاره به اینکه سازمان بازرسی باید به این موضوع ورود کند، افزود: آیا سازمان آبفا برای دریافت هزینه از مردم سندی دارد یا خیر! اصلا بر چه اساسی این رقم‌های میلیونی را محاسبه کرده اند؟

اشتهاریان اضافه کرد: اگر مشکل زیر ساختی فاضلاب منطقه امیر آباد را برطرف کرده و هم اکنون هزینه اش را می‌خواهد از مردم دریافت کنند، پس چرا هنوز این منطقه غرق در فاضلاب است؟

آبادان غرق در فاضلاب و زباله است

وی در ادامه با بیان اینکه آبادان غرق در فاضلاب و زباله است، عنوان کرد: فرماندار چندی پیش به شهرداری اخطار داد که یک هفته فرصت دارند زباله‌ها را از سطح شهر جمع آوری کند و گرنه عوامل شهرداری را به دادستانی معرفی خواهد کرد. وضعیت فاضلاب آبادان هم که بسیار بحرانی است. همیشه برایم جای سئوال است که چرا در چند ماه اخیر آبادان به این وضعیت بحرانی دچار شده و در جمع آوری زباله که از سطحی‌ترین و ابتدایی‌ترین کار‌ها در یک شهرداری است درمانده است؟!

وی بیان کرد: تاکنون برای بازسازی و تعمیرات زیرساختی فاضلاب آبادان عزم ملی شکل نگرفته و به صورت محله به محله انجام شده و به طور مثال ۴۰۰ الی ۵۰۰ متر از هر کوچه و خیابانی را کنده و رها کرده اند که این چاله‌ها خودش به مشکلی اساسی‌تر تبدیل شده و علاوه بر چهره نازیبایی که به شهر داده باعث شده با هر بارندگی وضعیت را از آنچه بوده بدتر کند.

این فعال اجتماعی ادامه داد: آبادان جزو شهر‌های جوان کشور است و در مقایسه با شهر‌هایی مانند اصفهان و شیراز که دارای قدمت اند جزو شهر‌هایی با ساختار جدید است و حداقل نصف طراحی و بخشی از ساختار شهر بابت تأسیس شرکت نفت در آن سال‌ها برای همین نباید وضع و روز شهر اینگونه باشد. وضعیت فعلی آبادان به گونه‌ای است که گویا سال‌ها است کسی از اینجا گذر نکرده و مسئولی نداشته است.

اشتهاریان اضافه کرد: مناطق بریم و بوارده که متعلق به شرکت نفت است فاضلابش اصلا مشکلی ندارد و منطقه‌ای به نام کوی کارگر نیز در آبادان وجود دارد که تا زمانی که محل سکونت کارگران و برخی از مسئولان شرکت نفت بود مشکلی به لحاظ زیرساخت فاضلابی نداشت، اما حدودا ۲۰ سال پیش که خانه‌های این منطقه واگذار شد و فاضلاب آنجا به دست آبفا افتاد به معنای واقعی نابودش کردند. مردمی که تا زانو داخل فاضلابند و باید پول زور بدهند.


به نرخ همان دهه هشتاد هزینه را محاسبه کنند

ابراهیم بهبهانی یک از شهروندان آبادانی در محله امیرآباد هم در این باره به ایلنا گفت: برای اکثر مردم منطقه قبوض آب ۳ میلیون و ۵۰۰- ۴۰۰ هزار تومانی آمده است و از مأمور قبض که سئوال کردم چرا این هزینه برای ما آمده گفت برای هزینه فاضلاب است. در صورتی که خانه ام را سال ۹۲ خریده ام و فاضلاب منطقه سال ۸۶ انجام شده است. اگر قرار است هزینه‌ای هم بگیرند باید از مالک قبلی بگیرند، ازطرف دیگر هم مبلغ آن را به نرخ دهه هشتاد حساب کنند نه به نرخ روز.

وی افزود: با همسایه‌ها که صحبت کردم قرار شده همگی برای حل مشکل به آب و فاضلاب شهرستان آبادان مراجعه کنیم چرا که توان پرداخت این پول را نداریم. زیر ساخت‌های فاضلاب ما برای ۵۰ سال قبل است و محله امیر آباد هم که یک دهه از تعمیر شدن فاضلابش می‌گذرد هم مشکل دارد. کلا آبادان و خرمشهر زیرساخت فاضلابی ندارند. حتی آب مان هم آلوده و بوی فاضلاب می‌دهد و حتما باید تصفیه کن چند فیلتره استفاده و هرماه باید فیلتر‌ها را تعویض کنیم.

کبری احمدی دیگر شهروند آبادانی نیز در این باره به ایلنا، گفت: هزینه میلیونی روی قبض آب مان برای فاضلاب صادر شده است و چند سال برای منطقه زیر ساخت فاضلابی انجام داده اند و بعد از ده سال و خورده‌ای قبض صادر کرده اند. برای ما که خانه مان ۲ طبقه است ۷ میلیون تومان قبض صادر شده یعنی هر طبقه ۳ میلیون و پانصد هزار تومان که تاکنون نتوانسته ام پرداخت کنم.
 
ارسال قبوض میلیونی فاضلاب برای ساکنان امیرآباد آبادان؟

اگر قبض را پرداخت نکنیم به دادگاه معرفی می‌شویم

وی ادامه داد: به ما اعلام کردند اگر قبض‌ها را پرداخت نکنیم ۷۰ تا ۱۴۰ هزار تومان جریمه شده و بعد پرونده مان را به دادگاه ارجاع می‌دهند.‌ای کاش هزینه را همان موقع از ما مطالبه می‌کردند شاید می‌توانستیم بپردازیم چرا که هزینه اش کمتر می‌شد، ولی الان تصاعدی حساب کردند که این مبلغ میلیونی شده و از توان ما خارج است که بپردازیم.

احمدی عنوان کرد: میلیونی از ما هزینه می‌گیرند در حالی که با کوچکترین بارندگی پس زدگی فاضلاب داریم و تردد شهروندان در این منطقه به سختی انجام می‌شود حتی پرداخت این پول به صورت اقساط هم از عهده ام خارج است.

هیچ اجباری هم برای پرداختن شان نیست

مدیر امور آب و فاضلاب منطقه آبادان هم در این باره اظهار داشت: اهالی منطقه امیرآباد فقط اشتراک آب را خریده، ولی فاضلاب را خریداری نکرده اند. هزینه فعلی که در قبض آب برای شان صادر شده مربوط به اشتراک فاضلاب شان است که باید بپردازند، اما هم اکنون هیچ اجباری برای پرداخت نیست، اما هر زمان بخواهند منزل‌شان را به فروش برسانند سیستم این هزینه را به نرخ روز برایشان محاسبه می‌کند. ولی اگر بخواهند هم اکنون بپردازند به صورت اقساط ۱۰ الی ۱۲ ماهه از آن‌ها دریافت می‌شود.

مردم امیرآباد هزینه اشتراک فاضلاب را نپرداخته‌اند

مصطفی مهرانفر ادامه داد: در دهه هشتاد وقتی که مردم در منطقه امیرآباد خانه خریداری کردند بعضی از نقاط شبکه فاضلاب نداشت. وقتی شبکه فاضلاب را در منطقه کشیدند انشعاب فاضلاب واگذار شد، ولی نیامدند این اشتراک را بگیرند. حتی برخی از شهروندان حق اشتراک آب را هم نپرداختند به طور مثال سازنده ساختمان خودش اشتراک غیر مجاز کشیده و کنتور را بدون اطلاع به آبفا به مشترک فروخته و هم اکنون که بررسی می‌کنیم اصلا کنتور در سیستم سازمان ثبت نشده است.

شبکه دفع آب‌های سطحی و شبکه فاضلاب با هم مشترک اند

مدیر امور آب و فاضلاب منطقه آبادن عنوان کرد: آبادان مشکل زیر ساخت فاضلابی دارد. اما امیر آباد مشکل خاصی در این زمینه ندارد و گاهی اوقات پس زدگی فاضلاب در این منطقه رخ می‌دهد که ما رفع می‌کنیم و خدمات لازم را ارائه می‌دهیم. یکی از علت‌های اصلی مشکل فاضلاب آبادن این است که شبکه دفع آب‌های سطحی و شبکه فاضلاب با هم مشترک اند و در بعضی از نقاط آب سطحی وارد شبکه فاضلاب می‌شود و در نقطه دیگر فاضلاب ریزش کرده و وارد نقاط آب‌های سطحی می‌شود که در نقاطی که فاضلاب ریزشی بوده و وارد شبکه آب‌های سطحی می‌شود که هم اکنون در حال رفع این مشکلات هستیم.

رفع مشکل زیر ساخت فاضلاب آبادان ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

مهرانفر اضافه کرد: در بعضی مناطق آبادان که شبکه دفع آب‌های سطحی وجود ندارد با اولین بارندگی آبی که جمع می‌شود وارد شبکه فاضلاب شده و این خودش مشکل ایجاد می‌کند. البته این موضوع مربوط ب امروز و دیروز نیست سال‌ها است که با آن درگیریم. اعتبارات در این زمینه هم متاسفانه قطره چکانی است و هم اکنون برای رفع مشکل زیر ساختی فاضلاب آبادان ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که اصلاح شود. قرار شده ۵۰۰ میلیارد تومان اختصاص بدهند که این اعتبار تنها ۳۰ درصد بهبودی فاضلاب در سطح شهرستان را خواهیم داشت.

سرپرست معاونت فنی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند نیز گفت: این پروژه از سال ۹۶ به بعد در منطقه امیرآباد به دلیل عدم شبکه پایدار فاضلاب اجرا شد. هر کسی خودش حدودا ۲۰۰ الی ۳۰۰ متر لوله کشی کرده بود که ما آمدیم مشکل زیرساختی فاضلاب را انسجام دادیم و شبکه پایدار ایجاد کردیم. متولی این پروژه آب و فاضلاب استان بود که ما آمدیم و با این سازمان تفاهم نامه‌ای منعقد کردیم.

فالح صفایی ادامه داد: در این پروژه منطقه آزاد کمک مالی کرد و سازمان آبفا برای این پروژه پیمانکار گرفت که مشکلات مردم حل شود و محاسبات مالی و صدور قبض میلیونی هم اکنون از سوی سازمان آبفا به ما ارتباطی ندارد و صفر تا صد موضوع به شرکت آب و فاضلاب استان مربوط می‌شود. محاسبه، مسئولیت و بهره برداری پروژه برای آنهاست. منطقه آزاد تنها برای حل مشکل فاضلاب منطقه امیرآباد در کنار آبفا کمک کرد.

وی گفت:آبفا به ما اعلام کرد که در بحث زیرساخت فاضلاب امیرآباد به ما کمک کرده اید، ولی بهره برداریش به عهده ما است که اگر انشعابی شکسته و اتفاقی بیفتد ما متولی هستیم و باید هزینه کنیم و شبکه را پایدار نگه داشته و از تاسیسات نگهداری و کار‌های بهره برداری را انجام بدهیم.

وی ادامه داد: طبق گفته این اداره اگر ما در این زمینه کمک نمی‌کردیم دولت انجام می‌داد و از بودجه ملی و کشوری اعتبار برای این پروژه در نظر گرفته می‌شد و هزینه‌ای که الان به شکل قبض از مردم دریافت می‌شود بابت همین اقدامات است. ما هم اعلام کردیم روش محاسبه شما و صدور قبض برای شهروندان امیرآباد به ما ربطی ندارد و باید فردا شما باید جواب بازرسی، دیوان محاسبات، حسابرسی و ... را بدهید.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازایلنا، تاریخ انتشار:۱۸ آذر ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۱۶۵۶۱۴ ilna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین