پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۱۳۷۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۶
یکی از انتقادات وارد بر تولید واکسن کووید 19 در ایران، کم توجهی یا حساسیت پائین به انتشار نتایج یافته های بالینی می باشد. به گونه ای که منتقدین عموما می گویند که واکسن های ایرانی به دنبال اخذ مجوزهای اضطراری هستند. بدین منظور ، خلاصه نتایج بدست امده از وضعیت نشر پژوهش های واکسن های ایرانی کووید 19، بشرح زیر ارایه می شود. انتظار می رود وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، توضیحات تائیدی ، تکمیلی یا اصلاحی خود در این خصوص را ارایه نمایند.

شعار سال : از جمله انتقادات وارد بر تولید و مصرف واکسن کووید 19 در ایران، کم توجهی یا حساسیت پائین به انتشار نتایج یافته های بالینی می باشد. به گونه ای که منتقدین عموما می گویند که واکسن های ایرانی به دنبال اخذ مجوزهای اضطراری هستند. بدین منظور ، خلاصه نتایج بدست امده از وضعیت نشر پژوهش های واکسن های ایرانی کووید 19، بشرح زیر ارایه می شود. انتظار می رود وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، توضیحات تائیدی ، تکمیلی یا اصلاحی خود در این خصوص را ارایه نمایند.

۱- در ۲۴ خرداد ۱۴۰۰، اولین واکسن ایرانی (برکت) بدون داشتن داده فاز سوم مجوز گرفت. اما هیچ از یک هفت واکسن ایرانی مجوز گرفته در ایران (برکت، پاستوکووک و پاستوکووک پلاس، اسپایکوژن، رازی، فخرا و نورا)، هنوز هم نتایج ترایال فاز سوم خود را در قالب مقاله علمی منتشر نکرده‌اند.

۲- دو مطالعه تاثیرگذاری در دنیای واقعی از ایران (اصفهان و شیراز) منتشر شد. مطالعه اصفهان ابطال شد. در مطالعه شیراز هم فقط برکت بررسی شده بود که بنا بر اعلام خود محققین، داده‌های مربوط به برکت احتمالا ناکافی بوده است.

۳- هنوز هیچ مطالعه‌ای جامع از عوارض واکسن‌های ایرانی منتشر نشده است.

۴- بعد از گذشت حدودا شش ماه از گزارش امیکرون، از هفت واکسن ایرانی فقط اسپایکوژن، داده‌های آزمایشگاهی (میزان خنثی سازی) و نه بالینی علیه امیکرون (BA.۱) را منتشر کرده است.

۵- در حالی که دنیا درگیر ساب‌واریانت‌های جدید امیکرون شده (مثل BA.۴/BA.۵)، و در مورد آن‌ها هم مطالعات آزمایشگاهی و حتی بالینی برای واکسن‌های خارجی داریم، اما مجددا برای واکسن‌های ایرانی ما باز مطالعه‌ای برای این ساب واریانت‌ها هم نداریم.

۶- این را هم اضافه کنم که به غیر از یک نوبت در سال قبل، وزارت بهداشت تاکنون آمار بستری‌ها و فوتی‌های ناشی از کووید-۱۹ را به تفکیک دریافت یا عدم دریافت واکسن اعلام نکرده است. همان موردی هم که اعلام شد البته با نقد‌های متعددی همراه بود.

۷- بعد از ذکر موارد تشریح شده ، حتما شنیده‌اید که وزیر بهداشت فرموده‌اند که حدود ۴۰ میلیون واحد واکسن کرونا در کشور موجود است و هیچ کمبودی در این خصوص نداریم، بنابراین نیازی به واردات نیست؛ ضمن این‌که ۵ میلیون دُز واکسن آماده صدور به دیگر کشور‌ها بوده است و از جمله به ونزوئلا ۳۰۰ هزار دُز ارسال شده است.
 
در همایش "نتایج مطالعات واکسن‌های ایرانی کووید- ۱۹ در 30 آبان 1400 نیز ، با حضور نمایندگان واکسن‌های کووبرکت، پاستوکووک، کووپارس، فخراوک، اسپایکوژن، نوراواک اقدام به ارائه گزارشی از نتایج فاز‌های مطالعاتی واکسن‌ها شده است. در این نشست احسان مصطفوی نماینده واکسن پاستوکووک، حامد حسینی محقق گروه واکسن کووبرکت، مسعود سلیمانی محقق گروه‌های واکسن کووپارس و فخراوک، پیام طبرسی محقق گروه واکسن اسپایکوژن و حسن ابوالقاسمی محقق گروه واکسن نوراواک به ارائه گزارشی از نتایج فازهای مطالعاتی واکسن‌های خود پرداختند. خلاصه نتایج و توضیحات ارایه شده، بشرح زیر است.
 
وضعیت نشر پژوهش‌های واکسن‌های ایرانی کووید-۱۹
 
*** واکسن پاستوکووک :

احسان مصطفوی مدیر اجرایی کارآزمایی بالینی فاز سوم واکسن ایرانی پاستوکووک بیان داشت که، نتایج نهایی مطالعه کارآزمایی بالینی واکسن مشترک انستیتو پاستور ایران و انستیتو فینلای کوبا نشان داد، واکسن سوبرانا (پاستوکووک) بیش از ۹۵ درصد از نوع شدید و بستری کووید-۱۹ پیشگیری می‌کند.مصطفوی با تاکید بر اینکه اثر بخشی واکسن پاستوکووک در دو گروه ۲ و ۳ دز (به ترتیب در ۱۸ هزار نفر و ۶ هزار نفر) مورد بررسی قرار گرفت، افزود: نتایج این تحقیقات نشان داد این واکسن ۶۷ درصد اثربخشی در پیشگیری از انواع علامت دار بیماری را دارد. وی اظهار داشت: مطالعه در شرایطی انجام شد که بیش از ۹۰ درصد واریانت‌های در گردش در زمان ارزیابی واکسن، از نوع دلتا بوده است. مصطفوی ادامه داد: در بررسی‌ها مشخص شد تزریق سه دز واکسن کارایی بهتری دارد و بر این اساس در بزرگسالان توصیه به استفاده از سه دز این واکسن (دو دز پاستوکووک و یک دز پاستوکووک پلاس) می‌شود.اپیدمیولوژیست انستیتو پاستور ایران تصریح کرد: در افرادی که دارای آنتی بادی روز صفر نبودند، افزایش چهار برابری تیتر آنتی بادی در ۸۷ درصد افرادی که دو دز واکسن و در ۹۹ درصد افرادی که سه دز واکسن دریافت کرده بودند، در یک ماه بعد از تزریق آخر دیده شد. مصطفوی گفت: در ۱۰۰ درصد افرادی که سه دز واکسن را دریافت کرده بودند و دارای تیتر آنتی بادی بودند، آنتی بادی‌های خنثی کننده دیده شد. در نوع سه دز واکسن پاستوکووک هیچ مرگی مشاهده نشد. وی درباره عوارض این واکسن در دوره‌های کارآزمایی بالینی اظهار داشت: ۳۸ درصد داوطلبان در تزریق اول، ۳۶ درصد در تزریق دوم و ۲۵ درصد در تزریق سوم عوارض موضعی مانند تب، سردرد، بدن درد و التهاب محل تزریق را گزارش کردند، اما هیچ مورد عارضه جدی منتسب به واکسن در این مطالعه مشاهده نشد. مصطفوی تاکید کرد: مجوز استفاده از این واکسن علاوه بر بزرگسالان در افراد زیر ۱۸ سال و همچنین به عنوان دز بوستر (دز سوم یا یادآور) سایر واکسن‌ها داده شده است.

*** واکسن کووبرکت :

حامد حسینی محقق گروه واکسن کووبرکت در خصوص سوال جامعه علمی درباره انتشارات علمی واکسن برکت گفت: این انتقاد وارد است، اما برای واکسن‌های خارجی هم ببینید که از زمان اولین تزریق به به اولین داوطلب تا زمان انتشار مقاله چه زمانی طول کشیده است. در کشور ما انتظارات رسانه‌ای و تقاضای اجتماعی بسیار بالا بوده و محق هم بوده‌اند، اما اولین تزریق ۹ دی ماه ۹۹ بود و بهمن ماه به ما گفتند چرا مقاله هنوز منتشر نشده است.وی گفت: واکسن برکت تاکنون توانسته است ۸۳ درصد از بستری در بیمارستان و اینتوبه و مرگ پیشگیری کند. حسینی یادآور شد: ۶ مطالعه برای واکسن برکت انجام شده است که تاکنون ۲ مقاله چاپ شده و ۲ مقاله دیگر هم در انتظار چاپ است. وی درباره کاهش تیتر آنتی بادی در افرادی که واکسن برکت دریافت کرده‌اند، گفت: بر اساس تیتر آنتی بادی به این نتیجه رسیده‌ایم که ۴ تا ۶ ماه زمان مناسبی است افراد دز اضافه یا بوستر یا یادآور را دریافت کنند. ضمن اینکه واکسن برکت در زمان غلبه سویه دلتا بررسی شده است.

*** واکسن‌های کووپارس و فخراوک :

مسعود سلیمانی محقق گروه‌های واکسن کووپارس و فخراوک با ارائه توضیحات علمی یادآور شد: این دو واکسن با چالش‌های مشترکی روبرو هستند، اولین تزریق واکسن رازی از ۱۶ اسفند و اولین تزریق واکسن فخرا از ۲۸ اسفند شروع شد و فاز دوم هنوز ادامه دارد و فاز سوم شهریور ماه شروع شد. وی درباره چالش‌های فنی و ایمونولوژی در مورد واکسن‌های رازی و فخرا گفت: آنتی بادی و ایمنی سلولی در این دو مطرح بود که در یک آزمایشگاه سطح سه آنتی ویروس وحشی باید توسط سرم فرد خنثی می‌شد و تیتر سرمی که خنثی می‌شود باید به ما گزارش می‌شد. این کار انجام شد تا وارد کارآزمایی بالینی شدیم. سلیمانی گفت: در قسمت کارآزمایی بالینی تمام ۲۰ هزار نفری که وارد مطالعه شدند به کمک یک اپلیکیشن تا ۳۰ هفته ردیابی شدند. کوچکترین مشکل این افراد گزارش شد. این کار برای ۳ هزار نفر در مطالعات فخرا هم انجام شد. وی خاطرنشان کرد: در مطالعه رازی در فاز یک گروه ۱۳۳ نفره داشتیم و آنتی ژن‌های مهم در این افراد بررسی شد. واکسن کووپارس یک واکسن نوترکیب سه تکه است که روی یک ادجوانت روغنی کار گذاشته می‌شود و باید ایمنی سلول را فعال کند. محقق گروه‌های واکسن کووپارس و فخراوک یادآور شد: واکسنی خوب است که ایمنی سلولی فرد به هم نخورد. از همین رو این واکسن نوترکیب توانست ایمنی سلولی را فعال کند. اولین مقاله این مطالعه به زودی منتشر می‌شود. همچنین در فاز ۲ تعداد ۵۰۰ نفر واکسن را دریافت کردند و در ۷۵ درصد از کسانی که واکسن دریافت کردند تیتر آنتی بادی افزایش یافت. وی گفت: با توجه به اینکه از میان ۲۱ هزار نفر در مطالعه، تعداد ۱۴ هزار نفر واکسن رازی و ۷ هزار نفر سینوفارم دریافت کردند مقایسه این موضوع تا اینجا نشان داده است که تعداد افراد دارای بیماری کرونا پی سی آر مثبت علامت دار پس از تزریق دو نوبت در رازی ۹ نفر و در سینوفارم ۲۲ نفر بودند. در واقع رازی در مقایسه با سینوفارم بهتر عمل کرده است. محقق گروه‌های واکسن کووپارس و فخراوک در مورد واکسن فخرا نیز گفت: به صورت خلاصه فاز یک نشان داده است این واکسن سیستم ایمنی را تحریک کرده است. در فاز ۲ تعداد ۵۰۰ نفر را وارد کردیم و ۷۲ درصد آنتی بادی این افراد افزایش پیدا کرد. جمع بندی ایمونولوژی نشان می‌دهد که واکسن تیتر آنتی بادی در افرادی که آن را دریافت کرده اند، ایجاد کرده است و واکسن بی خطری است. سلیمانی افزود: ۱۷ هزار نفر در آنالیز فخرا وارد شده اند، اما متاسفانه یک مشکل وجود داشت؛ به این شکل که گروه تصادفی که به آن‌ها اعلام کردیم می‌خواهیم به شما سینوفارم تزریق کنیم و در مطالعه حضور داشته باشید اعتماد نمی‌کردند. در نهایت ۱۶ هزار نفر در مطالعه این فاز قرار دارند که ۱۴ هزار نفر فخرا و بقیه سینوفارم دریافت کردند.

*** واکسن اسپایکوژن :

پیام طبرسی محقق گروه واکسن اسپایکوژن توضیح داد: این واکسن از پروتئین نوترکیب است که در آن میزان توانایی شناسایی آنتی ژن افزایش یافته و این موضوع به پاسخ واکسن برای ایمنی زایی کمک می‌کند و هم میزان تولید سلول‌های B افزایش می‌یابد.وی افزود: مطالعه اولیه و تحقیقات حیوانی واکسن اسپایکوژن در استرالیا انجام و مقاله آن چاپ شده است. در مطالعه تحقیقات حیوانی هم میزان ایمنی هومورال و سلولار بالا رفت. از لحاظ آنتی بادی نوترالیزان هم در برابر ویروس ووهان و آلفا آنتی بادی افزایش یافت. در فاز یک در سال ۲۰۲۰ تعداد ۳۰ نفر در استرالیا واکسن زدند و از لحاظ ایمنی در این مطالعه نکته خاصی دیده نشد. طبرسی گفت: در فاز یک ایمنی حاصل و تایید شد که واکسن می‌تواند به فاز ۲ و ۳ برود. واکسن در فاز ۲ وارد ایران شد و در کارآزمایی بالینی در دز‌های با فاصله ۲۱ روزه روی ۴۰۰ نفر انجام شد. ۸۷ درصد خنثی سازی ویروس داشتند و از آنتی بادی علیه پروتئین برای افراد راضی بودیم و ۲۰ برابر سطح آنتی بادی‌ها بالاتر بود. وی درباره عوارض واکسن اسپایکوژن گفت: فقط درد در محل تزریق و خستگی مشاهده شد و هیچ عارضه خاصی دیده نشد. همه افراد گیرنده واکسن در حال پیگیری هستند. در مورد فاز ۳ یک جمعیت ۱۶ هزار و ۸۰۰ نفری داریم که الان در مرحله دو ماه بعد از تزریق دوم هستند. از میان ۹ هزار نفری که واکسن اسپایکوژن دریافت کردند تعداد ۵۲ نفر پی سی آر مثبت شدند و هیچ مورد مرگ نداشتیم. محقق گروه واکسن اسپایکوژن گفت: کارآیی این واکسن در برابر سویه دلتا ۶۰ درصد بوده و آخر این ماه اطلاعات دو ماه بعد از تزریق ارائه می‌شود. وی ادامه داد: مقاله فاز حیوانی منتشر شده و به همراه مقاله فاز یک را استرالیایی‌ها منتشر می‌کنند. مقاله فاز ۲ را به زودی چاپ می‌کنیم. درباره ثبت واکسن اسپایکوژن در سازمان جهانی بهداشت اقدامات اولیه انجام شده و ثبت اولیه صورت گرفته و پس از بررسی و آنالیز کار‌های دیگر آن انجام می‌شود.

*** واکسن نورا :

دکتر حسن ابوالقاسمی محقق گروه واکسن نوراواک نیز در این جلسه با ارائه توضیحاتی یادآور شد: واکسن نورا یک واکسن پروتئین نوترکیب است که کار اصلی آن در واحد تحقیقات صنعتی سپاه انجام شد و در بیمارستان بقیه الله الاعظم در حال پیگیری است. این واکسن اکنون در فاز ۲ بالینی است. گزارش میانه کار را آماده کردیم و به وزارت بهداشت گزارش می‌دهیم. محقق گروه واکسن نوراواک افزود: ۷۰ نفر در مطالعه فاز یک وارد شدند که ۱۰ نفر پلاسیبو بودند. برای این افراد پس از تزریق واکسن virus neutralization test (آزمایش خنثی سازی ویروس) انجام شد که آنچه از فاز یک به دست آمد نشان داد، واکسن هیچ عارضه حادی نداشته و آنتی بادی و ایمنی سلولی قابل قبولی داشته است.
وی افزود: از ۱۴ مهرماه در فاز ۲ تعداد ۱۱۵ نفر وارد کرده‌ایم که این افراد هم تیتر آنتی بادی بالایی داشته‌اند. باید بتوانیم با تایید وزارت بهداشت فاز ۳ را به صورت دز بوستر طراحی کنیم که در صورت موافقت وزارت بهداشت این کار را در آذرماه شروع می‌کنیم. آخر دی و اوایل بهمن نتایج فاز ۳ را به وزارت بهداشت ارائه می‌دهیم که بتوانیم مجوز تزریق عمومی به عنوان دوز بوستر را دریافت کنیم. ابوالقاسمی در مورد مقاله واکسن نورا گفت: مقاله فاز ۳ پری کلینیکال، داوری شده و به زودی چاپ می‌شود. مقاله فاز یک هم ارسال شده است. وی مهمترین چالش واکسن نورا را واکسیناسیون و نبود داوطلب برشمرد و گفت: برای فاز ۳ طبق مذاکراتی که انجام دادیم به دلیل اینکه داوطلب وجود ندارد فاز سه باید به عنوان بوستر طراحی شود و به حداقل ۱۰ هزار نفر افراد واکسینه شده تزریق شود تا نتایج آن را اندازه گیری و آنتی بادی مشخص شود. اگر وزارت بهداشت نتایج فاز ۲ واکسن نورا را بپذیرد می‌توانیم پروپوزال فاز ۳ را ارائه دهیم.
 
بر اساس توضیحات ارایه شده ، انتظار می رود که وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ، با شفافیت بیشتری به مباحث حساسی مثل واکسن ورود کرده و بشکل علمی تر و فرآیند محورتری با مسئله برخورد نموده و برای افکار عمومی اطلاع رسانی شود.

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از کانال تلگرامی دکتر محمد سعید رضایی  Scientometrics و سایر منابع

اخبار مرتبط
برچسب ها: انواع واکسن های ایرانی کووید 19 ، اسامی واکسن های ایرانی کووید 19 ، نتایج بالینی انواع واکسن های ایرانی کووید 19 ، وضعیت انتشار نتایج انواع واکسن های ایرانی کووید 19 ، Scientometrics ، دکتر محمد سعید رضایی ، کانال تلگرامی دکتر محمد سعید رضایی ، خلاصه وضعیت نشر پژوهش‌های واکسن‌های ایرانی کووید-۱۹ ، برکت اولین واکسن کووید ایرانی ، برکت پاستوکووک و پاستوکووک پلاس اسپایکوژن رازی فخرا و نورا ، واکس ایرانی برکت کووید 19 ، واکسن ایرانی پاستوکووک ایرانی کووید 19 ، واکسن ایرانی اسپایکوژن ایرانی کووید 19 ، واکسن ایرانی رازی فخرا کووید 19 ، واکسن ایرانی فخرا کووید 19 ، واکسن ایرانی نورا کووید 19 ، عدم انتشار گزارش عوارض واکسن های ایرانی کووید 19 ، انتشار گزارش میزان خنثی سازی نه داده بالینی واکسن های ایرانی کووید 19 ، ساب‌واریانت‌های جدید امیکرون ، عدم انتشار آمار بستری و فوتی کرونا بر اساس دریافت یا عدم دریافت واکسن در سال 1401 ، احسان مصطفوی مدیر اجرایی کارآزمایی بالینی فاز سوم واکسن ایرانی پاستوکووک ، واکسن مشترک انستیتو پاستور ایران و انستیتو فینلای کوبا ، واکسن سوبرانا یا پاستوکووک ، حامد حسینی محقق گروه واکسن کووبرکت ، مسعود سلیمانی محقق گروه‌های واکسن کووپارس و فخراوک ، پیام طبرسی محقق گروه واکسن اسپایکوژن ، دکتر حسن ابوالقاسمی محقق گروه واکسن نوراواک ، مقایسه خواص واکسن های ایرانی با یکدیگر ، مقایسه واکسن ایرانی مناسب برای دانش آموزان ابتدایی ، مقایسه واکسن های ایرانی مناسب برای دانش آموزان متوسطه ، مقایسه واکسن های ایرانی مناسب برای دخترها
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
0
0
اطلاعات مفیدی بود ممنون از شما و دکتر محمدسعید رضایی
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین