پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۴۳۹۳
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۷
علی رضازاده همدانی مدیرعامل سازمان بازآفرینی فضا‌های شهری شهرداری مشهد گفت: درحال حاضر بیش از یک سوم جمعیت شهری در سکونت‌گاه‌های غیررسمی با مساحت سه هزار و ۸۹۴ هکتار سکونت دارند که موجب ایجاد آسیب و معضلات زیادی شده است، رویکرد این دوره مدیریت شهری، نگاه ویژه به حاشیه شهر است و بخش زیادی از هزینه‌ها در این حوزه تعریف شده که یکی از آن‌ها پروژه‌های زودبازده است. وی افزود: ۴۰ درصد بودجه عمرانی شهرداری به حاشیه شهر تعلق گرفته و ۴۱۰ پروژه زودبازده تعریف شده است.

شعار سال: علی رضازاده همدانی مدیرعامل سازمان بازآفرینی فضا‌های شهری شهرداری مشهد در نشست خبری با اصحاب رسانه، اظهار کرد: سازمان بازآفرینی دارای پنج محور عملیاتی است که براساس مصوبات قانون‌گذار برعهده ما قرار گرفته و شامل سکونت‌گاه غیر رسمی یا حاشیه شهر، بافت فرسوده، بافت تاریخی، بافت ناهمگون و بافت الحاقی است.

وی افزود: درحال حاضر بیش از یک سوم جمعیت شهری در سکونت‌گاه‌های غیررسمی با مساحت سه هزار و ۸۹۴ هکتار سکونت دارند که موجب ایجاد آسیب و معضلات زیادی شده است، رویکرد این دوره مدیریت شهری، نگاه ویژه به حاشیه شهر است و بخش زیادی از هزینه‌ها در این حوزه تعریف شده که یکی از آن‌ها پروژه‌های زودبازده است.

وی ضمن اشاره به اینکه ۴۰ درصد بودجه عمرانی شهرداری به حاشیه شهر تعلق گرفته که کار ارزشمندی است، بیان کرد: در تاریخ ۲۴ مردادماه ۱۴۰۰ جلسات متعددی با شورای اجتماعی محلات، معتمدین، روحانیون، مسئولین پهنه و دفاتر تسهیل‌گری برگزار و تمام نیاز محلات احصا و ۴۱۰ پروژه عملیاتی مشخص شد.

رضازاده‌همدانی خاطرنشان کرد: از تاریخ ۳۰ آذر ۱۴۰۰ یک سال فرصت داشتیم تا پروژ‌های تعریف شده به ثمر بشیند و با عنایت و دستورات شهردار فرآیند‌های ۱۱ مرحله‌ای به چهار مرحله تقلیل یافته و روند کار سرعت گرفت و امروز در آستانه بهره‌برداری از پروژه‌ها هستیم.

وی اضافه کرد: به طور کلی حدود ۱۲۵ جلسه با معتمدین قبل از مصوبه نهایی و ۵۰ جلسه با شورای نظارتی و شهرداران برگزار شد که منجر به تصویب ۴۱۰ پروژه شده است که ۱۷۳ پروژه روبنایی و ۲۳۷ پروژه زیربنایی است و بیشترین اعتبارات به پروژه‌های زیربنایی اختصاص یافته است.

مدیرعامل سازمان بازآفرینی فضا‌های شهری شهرداری مشهد تصریح کرد: براساس خدمت‌هایی که تعریف شد به ترتبب معابر سواره رو، پیاده‌رو، فضای سبز، مباحث فرهنگی و ورزشی و آب‌های سطحی به ترتیب بیشترین درخواست‌های مردمی بوده است، از ابتدای شروع پروژه‌های زودبازده بیش از ۱۲۸ هزار متر مساحت پیاده روسازی انجام شده است.

رضازاده‌همدانی عنوان کرد: در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۰۰ هزار کیلومتر مربع در کل شهر پیاده‌روسازی شده که ۱۲۸ هزار متر مربع آن در حاشیه شهر است. یکی از مشکلات اصلی در ایجاد معابر سواره‌رو قیر بود که با رایزنی ارگان‌های بالا دستی و مسئولین برای اولین بار در مشهد و کشور، بالاترین قیر رایگان را از آن خود کردیم و دو هزار تن قیر را به صورت رایگان دریافت کردیم و که برای آسفالت ۲۸۰ هزار متر مربع از معابر کافی است، همچنین قیر دولتی برای بهسازی تمامی معابر دریافت شد.

مدیرعامل سازمان بازآفرینی فضا‌های شهری شهرداری مشهد گفت: بیشترین پروژه‌ها نیز در مناطق ۶، سه، هفت و دو است، پروژه‌های زودبازده به عنوان پیشران خدمات در حاشیه شهر هستند و تا پایان آذرماه بیش از ۸۵ درصد آن‌ها به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی در خصوص بافت‌های فرسوده اظهار کرد: درحال حاضر چهار بافت مصوب شامل آبکوه، عامل، شهدا و وکیل آباد وجود دارد که ظرف سه سال آینده دو بافت شهدا و عامل به نتیجه نهایی و بقیه به وضع مطلوب می‌رسد.

وی درباره دفاتر تسهیل‌گری اضافه کرد: زمانی که به سازمان ورود کردیم ۳۲ دفتر در ۶۸ محله هدف وجود داشت که برخی از آن‌ها غیربومی بودند لذا ماموریت‌ها بررسی و برای دفاتر ماموریت‌های تخصصی تعریف شد. امروز ۱۵ شرکت در ۳۵ محله ثبت شده و تا پایان سال ۹ شرکت با ۲۳ محله به دفتر تسهیلگری تبدیل خواهد شد.

مدیرعامل سازمان بازآفرینی فضا‌های شهری شهرداری مشهد در خصوص وام دفاتر تسهیل‌گری بیان کرد: درحال حاضر بخش اعظم پهنه وسیع حاشیه شهر سند ندارد و بخش زیادی از زمین‌ها آستانه هستند همچنین اداره کل ثبت اسناد استان نیز باید همراهی‌های داشته باشند تا مردم بتوانند وام دریافت کنند از طرفی مردم این منطقه توان بازپرداخت وام خود را ندارند که به دنبال رفع این مشکلات هستیم.

رضازاده‌همدانی ضمن اشاره به اینکه در طرح زودبازده یک مردم آگاهی از افق مناطق نداشتند به سمت پروژه‌های خرد حرکت کردیم، گفت: در طرح زودبازده دو به سمت پرویه‌های کلان به تناسب افق مناطق حرکت خواهیم کرد. بخش زیادی از زمان ما در زود بازده یک صرف تملک زمین شد که در زودبازده دو این مشکل برطرف می‌شود.

وی در خصوص اعتبارات پروژه‌های زودبازده ادامه داد: ۸۰۰ میلیارد برای ۱۱ منطقه هدف پیش‌بینی شده و سهم هر محله ۱۰ میلیارد تومان است و براساس آخرین اطلاعات، پروژه‌ها ۴۸ درصد پیشرفت فیریکی و ۳۷ درصد پیشرفت ریالی دارند که این شیب در حال سرعت گرفتن است و ۵۷ درصد از ۴۰ درصد بودجه شهرداری تاکنون تامین اعتبار شده است.

وی بیان کرد: به واسطه پیگیری‌های صورت گرفته ۱۶ بند و چهار الی پنج ماده احصا شد تا از ظرفیت‌های ملی برای کمک به حاشیه شهر استفاده کنیم و تاکنون در کشور بیشترین مطالبات از دولت را دریافت کرده‌ایم و برای اولین بار در کشور ردیف بودجه اختصاصی برای کمک به شهرداری مشهد ایجاد شده است.

وی ضمن اشاره به اینکه دفتر تسهیلگری طرق اولین دفتر بومی در حال به ثبت رسیدن است، گفت: این دفتر به عنوان الگو برای کل کلانشهر‌ها ارائه خواهد شد.

وی ادامه داد: برای نیازسنجی پروژه‌ها در مرحله دوم قطعا از معتمدین محلی درخواست می‌کنیم تا با جمع آوری نظرات شهروندان، مشارکت مردمی در انتخاب پروژه‌ها را افزایش دهند.

مدیرعامل سازمان بازآفرینی فضا‌های شهری شهرداری مشهد درخصوص پیگیری اجرای پروژه کشف‌رود، گفت: این پروژه، جزو کلان‌پروژه‌های ملی است و در سطح کشوری در حال بررسی است، کشف رود مدیریت جداگانه‌ای دارد که باید اقدامات از طریق آن‌ها اجرایی شود.

وی به پیشنهاد اجرای طرح توسعه به شرق اشاره و بیان کرد: برای توسعه به شرق منتظر تایید طرح‌های بالادستی هستیم، تا تایید کمیسیون ماده پنج و تایید طرح‌های بالا دستی به نتیجه نرسد سازمان بازآفرینی نمی‌تواند ورود پیدا کند.

مدیرعامل سازمان بازآفرینی فضا‌های شهری شهرداری مشهد به تغییر کاربری ملک‌های بزرگ مقیاس اشاره و عنوان کرد: شهرداری نمی‌تواند کار سازمان میراث فرهنگی را انجام دهد، اما با تغییر کاربری‌های متفاوت می‌توانیم برای مالکین و سرمایه‌گذاران ایجاد انگیزه کرده و مشارکت آنان را افزایش دهیم.

 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار:۱۰ آبان ۱۴۰۱، کدخبر: ۷۰۱۳۱۹، www.ilna.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین