پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۶۹۰۳
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۹
کشور با ادعا‌های حقیرانه مشتی کم کارکرد پر ادعا دچار انواع چالش‌ها شده است. همان کسانی که به قول شاعر در خلوت، آن کار دیگر می‌کنند. جناب قالیباف احتمالا رنگ قالیبافی ندیده، مدعی است که تقسیم پست‌ها بین جوانان به معنای جوان‌گرایی نیست؟! پس این حجم شایعات حمایتی شما از فلانی و بسیاری برای گرفتن پست برای چیست اخوی؟ اگر خواستید درگوشی، اگر تمایل داشتید بشکل رسانه‌ای می‌توانیم، برخی از مصدایق این شایعات را خدمت تان عرض کنیم. آقای قالیباف، شما را امر به معروف و نهی از منکر می‌کنیم که دست از این سیاست دوگانه بردارید. در موقع انتخابات چهار درصدی پیش می‌کشید و .... مدرس حرف قشنگی داشت جناب قالیباف. سیاست ما عین دیانت ماست. خدا رحمت کند مرحوم مصدق را.

شعار سال: محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، امروز در نشست صمیمانه با جمعی از جوانان سراسر کشور به مناسبت ایام ولادت حضرت علی‌اکبر (ع) و روز جوان ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و به ویژه عید نیمه شعبان، گفت: ما مسئولان جوانان را به صورت یک مسئله می‌بینیم و می‌گوییم مسئله جوانان را چه کنیم در حالی که جوانان مسئله نیستند، بلکه راه‌حل مسائل هستند، بنابراین اینکه به این موضوع چطور نگاه کنیم بسیار مهم است.

رئیس دستگاه قانونگذاری کشور با اشاره به تأکیدات برای جوان‌گرایی، عنوان کرد: برخی تصور می‌کنند اگر پست‌ها بین جوانان تقسیم شود این به آن معناست که سیستم جوان شده است در حالی که این به معنای جوان‌گرایی نیست بلکه صرفا تقسیم پست و حتی گاهی قبیله‌گرایی سیاسی است و صرفاً نسل بعدی خودمان را جایگزین خودمان کرده‌ایم و متأسفانه گاهی دیگر حرفی از شایسته‌گزینی، شایسته‌سالاری و شایسته‌پروری هم نیست.

قالیباف با تأکید بر اینکه ادامه این چنین مسیری، سیستم‌ها و نوع حکمرانی را بدتر کرده و با سرعت بیشتری به سمت ناکارآمدی پیش می‌رویم که نمونه‌های آن را نیز دیده‌ایم، گفت: خیلی اوقات این نگاه باعث می‌شود شایسته‌سالاری، شایسته‌گزینی و شایسته‌پروری حذف و به فراموشی سپرده شود.

وی با اشاره به بیانات رهبر انقلاب که فرموده‌اند جوان‌گرایی به معنای پیرزدایی نیست، یادآور شد: این مثال درباره شهید سلیمانی مصداق دارد که اگر ۱۰ سال دیگر هم در بین ما بود باز هم جوان بود. معلوم است که وقتی حرف از جوان می‌زنیم ابعاد مختلفی دارد که بی‌شک یکی از مشخصه‌های اصلی آن سن است، اما اینکه کار در چه مداری پیش برود و چگونه حکمرانی، جوان و نو شود بسیار مهم‌تر است.

قالیباف با اشاره به اینکه من خود را در این حوزه بدهکار می‌دانم که نتوانستیم چیزی را که خودِ من به عنوان جوان در دهه‌های گذشته فهم و تجربه کرده‌ام به جوانان منتقل کنم، بیان داشت: واقعیت این است که در تبیین، فهم و درک این موضوع و انتقال این تجربه که در ابتدای دهه ۶۰ بسیار تجربه خوبی بود، به درستی مدیریت دانش نکرده‌ایم و این تجربه را در اختیار جوانان قرار ندادیم.

رئیس مجلس ادامه داد: این موضوع یعنی مدیریت انتقال دانش و تجربه به نسل‌های بعدی، از نسخه‌هایی است که در همه عرصه‌ها جواب می‌دهد و صرفاً برای حوزه دفاع مقدس نیست و برای اقتصاد، سیاست، فرهنگ، تربیت خانواده، محیط زیست، زندگی، تربیت فرزند، دوست‌یابی، سبک و روش زندگی هم قابل استفاده است.

قالیباف با بیان اینکه بی‌شک قابل‌ترین افراد جوانان هستند، اما مسیر برای آن‌ها باز نیست، خاطرنشان کرد: گاهی جوانان می‌ایستند تا مسیر برای آن‌ها باز شود، در حالی که تا زمانی که اینگونه باشد، مسیر باز نمی‌شود و تصور می‌کنم کسی که نتواند مسیر را باز کند، به لحاظ سنی جوان باشد، اما به لحاظ کاری جوان نیست و اینجاست که می‌گوییم شاخص تنها سن نیست، چرا که جوان منتظر این جنس انتظارات که انتظار بی حال، انفعالی و بدون مسئولیتی است، نمی‌ایستد.

وی در همین زمینه تأکید کرد: ما در دوران خود یاد گرفته بودیم منتظر کسی نباشیم، اما الآن در کشور از صدر تا ذیل همه منتظر کمک هستند و همه تصور می‌کنیم فرد دیگری مسئول حل مشکلات است و حداکثر مسئولیت ما انتقال مسائل است و کسی دنبال حل موضوعات نمی‌رود، یکی منتظر قانون مجلس است، یکی منتظر بودجه است، یکی منتظر اقدام دولت است، دیگری منتظر ایجاد سمن است.

رئیس مجلس اضافه کرد: البته نسل انقلاب اینگونه نبود که شاید به دلیل این بود که دولت هنوز به آن اقتدار لازم نرسیده بود که هر کاری بخواهد انجام دهد و لذا دولت به جوانان نیاز داشت از این رو جوانان هویت داشتند. در آن دوران شرایط به گونه‌ای بود که ما می‌دانستیم منتظر کسی نباشیم، اما امروز همه منتظر هستند، در حالی که این روش ما را به جایی نمی‌رساند.

قالیباف در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر اینکه باید ببینیم مهارت زندگی را چگونه فهم کرده و چه مهارتی داریم، گفت: ما حتی با جوانان در این موضوعات صحبت نکرده‌ایم، اما باید از این ظرفیت استفاده کرد و گنجینه جوانان نسل حاضر را شناخت.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در ادامه خطاب به جمع جوانان حاضر با بیان اینکه شما که کار فرهنگی انجام می‌دهید به این مسئله فکر کنید که شرط ماندگاری اربعین مانند دوران دفاع مقدس در چیست، خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد این ماندگاری به این دلیل است که پدیده‌های خاصی در آن اتفاق می‌افتد، لذا در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی هم باید کار به صورت تداومی اتفاق افتاده و اهدافی در ابعاد مختلف پیش‌بینی شده و در آن مسیر حرکت کنیم تا همان ماندگاری تکرار شود.

وی ادامه داد: گاهی در کار اصلا نشاط کاری دیده نمی‌شود و البته این موضوع دلیلش این است که گاهی افراد در رفت و برگشت‌ها با یک کار خیالی، تصور می‌کنند در حال کار هستند در حالی که کاری انجام نمی‌دهند.

قالیباف ادامه داد: صد‌ها مورد از مثال‌هایی وجود دارد که با پیش گرفتن این مسیر به موفقیت نمی‌رسیم و به سمت استقلال نمی‌رویم و نمی‌توانیم در کار موفق باشیم. ما با این مسیر در مقابل مردم و جوانان منفعل می‌شویم و همین باعث شده در حال حاضر سؤالات بی‌پاسخ زیادی داشته باشیم.

وی در ادامه با بیان اینکه بسیار مهم است که مسئولیت‌پذیری و مشارکت‌جویی اتفاق بیفتد، عنوان کرد: نهاد جمهوری اسلامی باید یک حکمرانی متحول شده را نشان بدهد که اگر اینگونه نشود اندیشه امام (ره) را عملاً زمین گذاشته‌ایم، لذا باید پای آن بایستیم که این کار تولید قدرت، ثروت، معرفت و منزلت می‌خواهد.

وحید یامین‌پور معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان نیز با بیان اینکه احیای شورای عالی جوانان یکی از موارد مورد تأکید ما است، گفت: رئیس‌جمهور نیز موافق این موضوع است که وزارت ورزش و جوانان تفکیک شده و سازمان ملی جوانان از سازمان تربیت بدنی منفک شود.

وی در ادامه از اردو‌های راهیان پیشرفت به عنوان بخشی از سند ملی پیشرفت که مصوبه شورای عالی جوانان یاد کرد و گفت: ما این اردو‌ها را برای جوانان با هدف آشنایی با دستاورد‌های مهم نظام که از تأکیدات رهبر انقلاب است، ایجاد کرده‌ایم که امیدواریم برای آن تمهیدی در قانون بودجه و برنامه هفتم دیده شده و مورد حمایت واقع شود.

گفتنی است همچنین در این نشست تعدادی از دبیران شبکه‌های تخصصی سازمان‌های مردم‌نهاد و فعالان حوزه‌های فرهنگی و جوانان حضور داشتند و به طرح مسائل و دغدغه‌های خود در خصوص جوانان، ازدواج، طلاق، فضای مجازی، اشتغال و سایر موارد مربوط به این حوزه پرداختند.

فرشاد ژیان نماینده مدیران مراکز ازدواج و تحکیم خانواده در این نشست با اشاره به افزایش بی‌رویه نرخ طلاق، گفت: سامانه‌هایی برای برگزاری جلسات اجباری مشاوره پیش از طلاق ایجاد شده که بسیار اثربخش بوده است، اما لازم است سامانه‌ای نیز برای ارجاع افراد و الزام برای مشاوره پیش از ازدواج داشته باشیم که در حال حاضر صرفاً این مشاوره در حوزه پزشکی است.

وی همچنین با اشاره به تبصره ۱۸ قانون بودجه برای کمک به مراکز مشاوره، گفت: برای این موضوع تأمین اعتبار شده که لازم است تخصیص داده شود چرا که بعضاً افزایش اجاره‌بها باعث تعطیلی بسیاری از مراکز مشاوره شده است که برای توسعه کیفی در کنار توسعه کمّی، نیازمند این حمایت‌ها هستیم.

حسینی دبیر شبکه ملی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و حاشیه‌نشینی نیز خواستار تسریع روند ثبت سازمان‌های مردم‌نهاد و اعطای مجوز به آن‌ها شد و گفت: لازم است میان سازمان‌های مردم‌نهاد و کمیسیون‌های تخصصی مجلس ارتباط برقرار شود تا از ظرفیت سمن‌ها نیز در اظهارنظر‌ها و پیشنهادات استفاده شود.

رضایی از فعالان حوزه کودک و نوجوان نیز در این نشست این درخواست را مطرح کرد که برای برقراری هماهنگی بیشتر میان پژوهشگران و نخبگان، شبکه‌سازی صورت گیرد و کار به صورت گسترده پیش برود.

سالار ربیع‌زنجانی یکی دیگر از فعالان حوزه جوانان نیز معتقد بود که به افراد مهارت‌آموزی می‌شود، اما در آخر به در بسته‌ای به نام دولت بر می‌خورند که باید با آن رقابت کنند و دولت اجازه ورود به هیچ کاری را نمی‌دهد لذا لازم است برای چابک‌سازی آن، برون‌سپاری شود.

حجت‌الاسلام برومند از دیگر فعالان حوزه فرهنگی نیز در این دیدار یکی از مشکلات کشور را اتخاذ تصمیمات صرفاً اضطراری دانست و گفت: استقلال کشور در مسیری باید برود که پیش از اقدامات دشمن تصمیم بگیریم، اما اکنون به‌گونه‌ای است که آن‌ها یک اقدام می‌کنند بعد ما برای آن تصمیم می‌گیریم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار:۱۵ اسفند ۱۴۰۱، کدخبر: ۱۳۳۷۹۵۳، www.ilna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین