پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۸۳۷۶
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۸
حسین سهرابی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان نیشابور گفت: طرح مدیریت هرزآب در مناطق بیابانی و کانون فرسایش بادی شهرستان نیشابور اجرا شد.

شعار سال: حسین سهرابی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان نیشابور ، اظهار داشت: با توجه به این که حدود ۲۲۰ هزار هکتار از مجموع چهارصد و سه هزار هکتار اراضی ملی شهرستان نیشابور، عرصه‌های بیابانی است، توجه جدی‌تر به مقوله بیابانزدایی و کنترل و تثبیت شن‌های روان در این شهرستان، ضروری است.

وی افزود: در سال‌های گذشته اقدامات گسترده و طرح‌های متعدد بیابانزدایی در این خصوص انجام شده است که از آن جمله اجرای پروژه‌های مدیریت روان‌آب است.

اجرای طرح مدیریت هرزآب در مناطق بیابانی نیشابور
وی ادامه داد: مدیریت روان‌آب یا هرزآب‌های مناطق بیابانی؛ یکی از کارآمدترین و ساده‌ترین روش‌های مقابله با بیابان زایی، تغذیه آبخوان، کنترل فرسایش و افزایش پوشش گیاهی است.

سهرابی اظهار کرد: در سال جاری طرح مدیریت هرزآب شهرستان نیشابور به مساحت ۲۵۰ هکتار با اعتبار ۴ هزار و ۵۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات ملی در منطقه حسین آباد چغوکی واقع در حاشیه کال شور شهرستان نیشابور و در محدوده طرح بیابانزدایی عشق آباد در حال اجرا است.

وی ادامه داد: روان‌آب‌های سطحی که در اثر بارش در مناطق بیابانی ایجاد می‌شود و اکثراً به دلیل سیلابی بودن بدون نفوذ مناسب، ضمن ایجاد اثرات تخریبی و فرسایشی از عرصه خارج و وارد مسیل‌های غالبا شور می‌شوند، با اجرای طرح‌های مدیریت هرزآب به خوبی کنترل می‌شوند.

سهرابی افزود: با اجرای مدیریت روان‌آب که با احداث هلالی‌های آبگیر در امتداد خطوط تراز و عمود بر شیب آبراهه‌های کوچک و دامنه و دشت‌های کم شیب، انجام می‌شود، ضمن کنترل آب سطحی با بذرپاشی انواع گونه‌های بیابانی مانند تاغ، عجوه و قره داغ داخل این هلالی‌ها به توسعه پوشش گیاهی و احیا بیولوژیکی در عرصه‌های بیابانی کمک شایانی می‌کند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار:۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲، کدخبر: 1354907، www.ilna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین