شعار سال: اندک زمانی تا پایان سال مالی اداری باقی مانده و با این حال هنوز نیمی از بودجه سال قبل مازندران جذب نشده است و هر سال بخشی از اعتبارات به خزانه برگشت داده میشود.
تغییر ساختار بودجه ریزی و توزیع عادلانه آن در استانها و شهرستانها امری ضروری به نظر میرسد و در حال حاضر سیستم تخصیص و توزیع بودجه در استانها و شهرستانها به قدرت چانه زنی و لابی گری نمایندگان و مسئولان برمی گردد و شفافیت لازم در این بخش وجود ندارد.
ناعدالتی در تخصیص و توزیع بودجه همواره مورد گلایه مسئولان و مردم در شهرستانهای مختلف استان است و به اعتقاد آنان هرچه از مرکز استان دورتر میشویم، میزان تخصیص بودجه اندک و قطره چکانی است.
کم توجهی به فقر و محرومیتها و نبود رویه عدالت محور در تخصیص بودجه براساس شاخصهای توسعه از جمله مسائلی است که مایه نقد و انتقاد صاحبنظران وکارشناسان است در عین حال با آن که مدت زمان کوتاهی تا پایان سال مالی اداری باقی مانده، اما هنوز بخش قابل توجهی از بودجه سال قبل مازندران جذب شده است و این مشکل، رویه هرساله در استان است که تکرار میشود.
جذب ۶۵ درصد بودجه توسط شش دستگاه مازندران
فرج الله فتح الله پور رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در مازندران با بیان اینکه بیشترین اعتبارات را در حوزه راهداری و حمل و نقل جادهای به میزان ۵۵۱ میلیارد تومان تخصص داده شده است، افزود: آب منطقهای، جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی و شرکت آب و تفاضلاب در جذب اعتبارات در ردههای بعدی قرار دارند.
وی با اشاره به اینکه شش دستگاه اجرایی استان بیشترین اعتبارات را به خود اختصاص داده است، گفت: ۶۵ درصد اعتبارات استان را شش دستگاه به خود اختصاص دادهاند.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران شمار دستگاههایی را که از سازمان مدیریت و برنامه ریزی بودجه میگیرند، ۶۶ شهرداری و ۶۳ دستگاه اجرایی دانست و گفت:بیشترین میزان جذب نیز مربوط به بنیاد مسکن و شرکت آب و فاضلاب بوده است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران با بیان اینکه در بین شهرداری ها، شهرداریهای بهشهر، نوشهر وقائم شهر بیشترین میزان اعتبارات تخصیصی را به خود اختصاص داده اند، گفت: در سطح استان دو هزار و ۴۶۸ پروژه عمرانی وجود دارد که هزار و ۵۶۱ پروژه احداثی نظیر احداث راه، پل و ... است و بیشترین میزان اعتبارات نیز به میزان هزار و ۸۱۰ میلیارد تومان به پروژههای احداثی اختصاص یافته است و بعد از آن اعتبارات توسعهای و تعمیرات قرار دارد.
سهم بالای پروژههای امانی در مازندران
وی با بیان اینکه هزار و ۶۴۳ پروژه با ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار را اجراست، سهم پروژههای امانی را در استان ۱۷ درصد ذکر کرد و گفت: این سهم در کشور ۱۰ درصد است و باید این میزان پروژهها را کاهش دهیم و بیشترین اعتبارات پروژههای امانی نیز مربوط به بسیج سازندگی، جهاد کشاورزی و بنیاد مسکن است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مازندران گفت: بیشترین اعتبارات بیشترین پروژههای امانی را در شهرستانها در جویبار و بیشتر پروژه پیمانی را در نوشهر شاهد هستیم.
فتح الله به فرایند پیشرفت فیزیکی پروژهها اشاره و اضافه کرد: طبق برنامه ترسیم شده ۲۸۹ پروژه با اعتبار ۲۸۴ میلیارد تومان بین ۲۰ تا ۴۰ درصد، ۳۲۴ پروژه با ۳۴۴ میلیارد تومان بین ۴۰ تا ۶۰ درصد، ۳۰۱ پروژه باز ۳۶۶ میلیارد تومان اعتبارات بین ۶۰ تا ۸۰ درصد پیشرفت، ۶۶۶ پروژه با اعتبار ۸۱۹ میلیارد تومان بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.
وی گفت: برای اتمام ۵۵۲ پروژه بالای ۸۰ درصد دو هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم و جهت گیریهای بخشنامهای و اعتبارات باید به این سمت سوق داده شود.
غفلت از ظرفیتهای تبصرههای بودجه
ظرفیت تبصرههای مختلف موجود در قانون برنامه و بودجه در جذب اعتبارات و رفع محرومیتها در مناطق سهم بسزایی دارد و بررسیها نشان میدهد که برخی از دستگاههای اجرایی مازندران از این ظرفیت قانونی نظیر منابع ساماندهی رودخانهها اطلاعی ندارند. از سوی دیگر باید از منابع موجود در شهرستانها را باید به سمت پروژههای داره پیشرفت فیزیکی بالا سوق داده شود، زیرا در رشد اقتصادی تاثیر بسیار زیادی دارد.
همچنین سیف الله فرزانه نماینده مردم نور و محمودآباد در مجلس شورای اسلامی بااشاره به تبصره ۷ ماده ساماندهی رودخانه گفت: بسیاری از رودخانههای ما از مصالح پر است، ولی دستگاههای نظارتی و اجرایی در این زمینه هماهنگ نیستند.
وی گفت: گاهی آنقدر مصالح در مسیر رودخانهها وجود دارد که منجر به بروز سیلاب میشود و به عنوان نمونه، رودخانههای مسیر بلده دارای مصالح زیادی است و هماهنگی لازم بین دستگاهها وجود ندارد.
استاندار مازندران با بیان این که شعار دولت عدالت محوری است و بودجه باید براساس شاخصهای مناسب بین شهرستانها توزیع شود، به سفرهای شهرستانی اشاره کرد و گفت: این سفرها دارای اثرات مثبت و موثری بوده که در شناخت نظام مسائل شهرستانها تاثیرداشته است.
سید محمود حسینی پور با بیان این که گاهی مشاهده میشود، برخی از شهرستانها خارج از رویه عادلانه بودجههایی را دریافت میکنند، گفت: هیچ بودجه نباید از حوزه مدیریت کلان به شهرستانها داده شود.
وی با اظهار این که امر بودجه مهم و تخصصی است، گفت: اگر مدیران آموزش کافی نداشته باشند در تولید و جدب منابع با مشکل روبرو میشوند درحالی که باید بررسی شود دستگاهها برای جذب بودجه سال قبل چه اقداماتی انجام دادند و باید سعی کنیم ۱۰۰ درصد بودجه را در استان جذب کنیم.
اگر مدیران آموزش کافی نداشته باشند در تولید و جدب منابع با مشکل روبرو میشوند درحالی که باید بررسی شود دستگاهها برای جذب بودجه سال قبل چه اقداماتی انجام دادند و باید سعی کنیم ۱۰۰ درصد بودجه را در استان جذب کنیم
وی از سازمان بازرسی خواست جذب بودجه را یکی از شاخصهای ارزیابی مدیران قرار دهد و گفت: باید مدیران موفق در جذب بودجه تشویق شوند.
استاندار مازندران لایروبی رودخانهها را بسیار مهم دانست و گفت: باید با ترک فعل در این زمینه برخورد شود از سوی دیگر وجود درختان شکسته و افتاده در جنگل و حرایم رودخانه، خطر بروز خسارتها را بیشتر میکند و از این ظرفیتها میتوان برای جذب بودجه بهره گرفت.
سفر رئیس جمهور به مازندران نیز بیش از ۱۷۶ مصوبه با ۱۷ هزار میلیارد تومان اعتبار درپی داشت و از این میزان ۱۱ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان آن در قالب تسهیلات بوده است و تاکنون نیمی از آن جذب شده است.
ناترازی بین جذب منابع و توزیع نامتوازن آن همواره در استان مازندران سبب گلایه مدیران و نمایندگان و مردم شده است و ترسیم برنامه جامع برای توزیع عادلانه آن و جلوگیری از برگشت بودجه به خزانه ضروری به نظر میرسد.
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری بازار، تاریخ انتشار:۲۸ خرداد ۱۴۰۲، کدخبر: ۲۲۶۴۰۸، www.tahlilbazaar.com