پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۰۵۶۴
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۱
«عمارت» نام مکانی است که در 30کیلومتری جنوب شهر آمل در مسیر جاده هراز واقع شده و حدود سه دهه است که زباله‌های آمل و چندین شهر دیگر مازندران در آن دفن می‌شود.

شعارسال: تبدیل شدن معضل زباله آمل به فاجعه انسانی و خطرات ناشی از احتمال آلوده شدن آب شرب شهروندان و ورود دستگاه قضایی به‌عنوان مدعی‌العموم باعث شده تا حساسیت‌ها برای حل این مسأله در این شهرستان بیش از پیش احساس شود.


انباشت زباله زیاد در منطقه آمل و سرازیر شدن شیرابه آن سبب شده است تا دو طرح ملی مهم سد هراز و طرح چهارخطه کردن جاده هراز به بن‌بست برسد.

عمارت تقریباً از چهار دهه پیش تاکنون میزبان زباله شهروندان آملی و چند شهر همجوار دیگر است. سایت زباله‌ای که حتی ۱۵ سال بیش‌تر از حدود استاندارد فعالیت کرده و هنوز نیز مقصد زباله است؛ و حالا دولت برای خط پردازش زباله آمل پنج میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده تا شد حل مشکلات پسماند این شهر تسهیل شود.

این منطقه در زمینی به‌مساحت ۹ هکتار، روزانه میزبان ۴۱۰ تن زباله از شهر‌ها و روستا‌های اطراف است که به‌گفته بسیاری از مسئولان شهری و استانی و همچنین انجمن‌های حامی محیط‌زیست خارج از توان سایت است و چند سالی به مرحله اشباع رسید.

وزارت نیرو سال ۹۰ وعده داده بود که برای حل مشکل ساخت سد طی دو سال عمارت زباله را تعطیل و مشکل را حل کند، ولی هنوز زباله شهرستان آمل به‌خاطر نبود نیروگاه زباله‌سوز و مکان جایگزین در این منطقه انباشت می‌شود.

تاکنون به فواصل نزدیک زمانی، گزارش‌ها و خبر‌های بسیاری از وضعیت این سایت دفن زباله، تعطیلی آن و همچنین جایگزینی این محل با محل جدید یا ایجاد کارخانه زباله‌سوز در رسانه‌ها انتشار یافت، ولی گویا عمارت، معضل حل‌نشدنی آمل است و همواره طرح‌های روی کاغذ به نقطه آغاز خود باز می‌گردند.

ایجاد نیروگاه زباله‌سوز در شهرستان آمل یکی از راهکار‌های مسئولان و مدیران استانی بود تا همگان از شر دپوی زباله در منطقه عمارت نجات یابند. با وجود این‌که چندین منطقه برای ایجاد زباله‌سوز از سوی شورای شهر و شهرداری آمل پیشنهاد شد، اما به‌نظر می‌رسد مکان‌های پیشنهادی مشکلی کم‌تر از عمارت ندارند.

تعیین زمین مناسب برای ایجاد نیروگاه زباله‌سوز در آمل هم سابقه حدود یک‌دهه‌ای دارد و هر بار به‌خاطر تأیید نشدن از سوی محیط‌زیست یا مشکل وقفی بودن یا قبول نکردن سرمایه‌گذار با بن‌بست روبه‌رو بوده است.

آخرین بار دو سال پیش شهرداری آمل اعلام کرده بود که ۵/۳۴ هکتار از اراضی ۳۷۵ هکتاری منطقه «پاساکش» این شهرستان را از اوقاف به‌قیمت ۱۵ میلیارد تومان برای محل جدید دپو زباله خریداری کرد و با تأیید قرارداد خرید از سوی بازرسی، این مکان برای حمل زباله آماده‌سازی خواهد شد. اما بر سر این منطقه نیز تردید‌های بسیاری وجود دارد و موضوع زباله آمل همچنان کما فی سابق بحث داغ جلسات شورای اداری شهرستان آمل است؛ با این تفاوت که منتخب جدید مردم شهرستان آمل نیز به جمع مخالفان مکان دپوی زباله در پاساکش پیوسته است.

حل معضل عمارت زباله آمل باز هم گرفتار نظرات متفاوت مسئولان شهرستانی قرار گرفت تا همچنان شاهد به درازا کشیده شدن این معضل در آستانه بحران باشیم.



ورود مخالفت‌آمیز نماینده آمل به معضل عمارت

نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی با دفن زباله در پاساکش مخالفت کرد و گفت: شهرستان آمل ورودی استان مازندران است و با تخلیه زباله در منطقه پاساکش انگار زباله در پیشانی این شهرستان و استان دپو خواهد شد و این اصلاً در شأن مردم شهرستان و حتی استان نیست.

رضا حاجی‌پور همچنین به فاصله اندک منطقه پاساکش با رودخانه هراز اشاره کرد و به ایرنا گفت: این منطقه در فاصله ۱۰۰ متری رودخانه هراز واقع شده است که با دپوی زباله شیرابه آن وارد این رودخانه خواهد شد و از نظر زیست‌محیطی مشکل‌ساز خواهد شد.

وی با تأکید بر این‌که قرار است دفن مکانیزه و اصولی زباله صورت بگیرد، از شهرداری، محیط‌زیست و جهاد کشاورزی خواست که با توجه به اصول بهداشتی و زیست‌محیطی فضای جدیدی را برای این کار پیشنهاد دهند.

او همچنین بیان کرد: دیگر فرصتی برای آزمایش و خطا وجود ندارد و نباید اتفاقی که در عمارت افتاد و سال‌هاست گریبان گیر استان شده است در پاساکش نیز تکرار شود.

نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی خواستار ورود بخش خصوصی برای برطرف شدن مشکل زباله شد و گفت: با توجه به منابع محدود و بودجه محدودی که دولت در اختیار دارد، بهتر است که بخش خصوصی در این مسأله ورود کند.

حاجی‌پور افزود: تنها راه ما برای برون‌رفت از محاصره اقتصادی که درحال‌حاضر گریبان‌گیر کشور شده، ورود بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران برای رهایی از مشکلات مالی است تا بتوانیم با کمک بخش خصوصی در راستای برون‌رفت از مشکلات شهرستانی و استانی گام برداریم.

وی اظهار کرد: سرمایه‌گذاران خصوصی برای ورود به این بخش اعلام آمادگی کردند و بهتر است معضل زباله که سالیان سال است دامن‌گیر استان مازندران و به‌ویژه شهرستان آمل شده است، با خروج از بحث دولتی و ورود بخش خصوصی به سرانجام برسد.



طولانی شدن انتخاب زمین، پاشنه آشیل معضل پسماند

فرماندار شهرستان آمل نیز گفت: موضوع پسماند سالیان سال است که در دستور جلسات شهرستان و اولویت پروژه‌های عمرانی قرار گرفته است و بیش از ۳۰ سال است که پیدا کردن زمین مناسب طول کشیده است.

سید جعفر رسولی با بیان این‌که تا کنون برای مدیریت پسماند اعتبار در نظر گرفته شد تا با انتخاب زمین مناسب مشکل عمارت برطرف شود، ادامه داد: در این مدت فضا‌های مختلفی شناسایی شد که محدودیت قانونی یا مشکلات دیگری داشتند و تنها مکانی که معرفی و تأیید شد منطقه پاساکش بوده است.

وی به منطقه «منال» در بخش بلده نور نیز اشاره کرد و گفت: اولین انتخاب ما زمین منال بوده است، ولی در خصوص این زمین مخالفت‌های مردمی وجود دارد و با مشکل مواجه شد.

رسولی با بیان این‌که قرار است دفن بهداشتی در منطقه انتخاب‌شده صورت بگیرد، افزود: دولت نیز امسال برای احداث خط پردازش زباله در آمل پنج‌میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته است.

وی خواستار همراهی مدیران شهری و شهرداری‌ها شد و با انتقاد به این موضوع که شهرداری در این مسأله جدی نیست، افزود: باید همه مدیران شهری پای کار بیایند تا ارتباطات لازم انجام شود و با مدیریت این معضل برطرف شود.



نگرش جزیره‌ای مسئولان شهر‌های مازندران، قوزبالاقوز معضل زباله

رئیس شورای شهر آمل نیز مهم‌ترین مشکل در راستای ساماندهی زباله استان را در ساز مخالفت مدیران شهرستانی و بحث تقسیمات سیاسی و جزیره‌ای دیدن شهر‌ها دانست و گفت: تا این مسأله برطرف نشود، معضل زباله راه به جایی نخواهد برد.

خسرو ابراهیم‌زاده افزود: شورای شهر و مسئولان کشوری با توجه به تمام موارد زیست‌محیطی منطقه منال را انتخاب کردند، ولی اشخاصی، با وجود ابلاغ وزرات کشور، مانع انتخاب این منطقه می‌شوند.

وی خواستار ورود مجمع نمایندگان استان به بحث زباله شد تا درگیری و کش‌مکش‌ها برطرف شود. ابراهیم‌زاده همچنین انتخاب منطقه پاساکش توسط شهرداری را از روی اجبار و ناچاری دانست و گفت: ما ملزم به انتخاب مکان جدیدی برای دپوی زباله بودیم و از روی ناچاری این منطقه را انتخاب کردیم.

رئیس شورای شهر آمل همچنین به دپوی زباله در عمارت و این‌که این منطقه سال‌ها میزبان زباله‌های شهرستان‌های اطراف نیز بوده است، اشاره کرد و گفت: دپوی زباله در عمارت نتیجه یک بی‌تدبیری است که از گذشته بدون در نظر گرفتن موقعیت منطقه و نزدیکی آن به جاده و رودخانه هراز برای دپوی زباله انتخاب شد.

ابراهیم‌زاده با اشاره به رانش زباله منطقه عمارت که مدتی قبل اتفاق افتاد، افزود: اگر این اتفاق در ایام تعطیلات رخ می‌داد و به‌سمت جاده هراز روانه می‌شد، خسارت جانی زیادی را در پی می‌داشت که قابل جبران نبود.

شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت سبزینه، تاریخ انتشار: 19خرداد ۱۳۹۹، کدخبر: ۱۱۴۸/۵/۸۵۲۲۹/۰: www.sabzineh.org
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین