پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۳۰۱۳
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۲
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قم گفت: وضعیت دریاچه نمک از دریاچه ارومیه هم بحرانی تر است و این به دلیل گرفتن حق آبه های زیست محیطی مربوط به استان قم است.
شعارسال: دانیالی در برنامه گفت و گوی خبری با اشاره به عدم توجه به دریاچه نمک سبب بحرانی شدن وضعیت آن شده است، عنوان داشت: هر گونه دخل و تصرف بالا دستی در برخی استان ها سبب شور شدن آب چاه ها و تخلیه روستاها در این چهل، پنجاه سال بوده است، سبب برخی مشکلات شده است.

وی احقاق حق آبه های محیط زیستی را در این زمینه کار ساز دانست و گفت: در حال حاضر قمرود حق آبه صفر مطلق شده است در دو دهه اخیر، و لازم است که از همین میزان آب کم هم به خوبی استفاده کنیم.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای قم هم میهمان تلفنی برنامه بود و گفت: برای حوزه آبخیز دریاچه نمک ۱۲۴میلیون مترمکعب حق آبه زیست محیطی در نظر گرفته شده است.

حاج حسینی مسگر استان قم را یکی از استان های پایاب حوزه دریاچه نمک دانست و بیان داشت: بایستی بخش اعظمی از این حق آبه به قم اختصاص پیدا کند، که از دو رودخانه قمرود و قره چای باید برای پایین دست ارسال شود.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی هم در این برنامه به صورت تلفنی حاضر شد و گفت: با خانم ابتکار در این زمینه صحبت شد و وی قول حل این مشکل را داد، و گفت گه پکیجی برای قم آماده شده است برای ریزگردها و از طرفی قرار شدتا جلسه ای با دو وزیر و معاون رئیس جمهور داشته باشیم تا در این زمینه مصوباتی را اجرایی کنیم.

امیرآبادی با اشاره به اینکه دریاچه نمک بسیاری بحرانی تر از دریاچه ارومیه است، عنوان داشت: آمارها نگران کننده است و در این زمینه باید با بودجه مناسب دولت به دنبال راه حل باشیم.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قم در ادامه سخنان خود، گردآوری اطلاعات، به روز کردن و راهکارهای عملیاتی اجرایی را از پکیج های مدیریت بحران برای حل مشکل دریاچه نمک ذکر و عنوان کرد: برخی اقدامات هم نیازمند بود مثل ایستگاه های هواشناسی.

دانیالی افزود: دشت های قم از دشت های مورد توجه بحران ریزگردها هستند که در این دشت ها ۱۰۰هزار چاه مجاز و غیر مجاز زده شده است، استحصال آب های زیر زمینی و حرکت آب های شور و کشاورزی بدون توجه از جمله مواردی است که نیازمند به توجه هستند.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از صدا و سیمای مرکز قم، تاریخ انتشار: 10 آبان 1395، کدخبر: - ، www.qom.irib.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین