پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۳۳۸۴
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۲
مدیر مرکز رشد دانشگاه قم گفت: در بحث کارآفرینی یک معضل خیلی سخت در جامعه ما وجود دارد به جهت اینکه هیچ آموزش خاصی در این حوزه انجام‌نشده و فرهنگ‌سازی مناسبی صورت نگرفته است.
شعارسال: سید مهدی مدبری در خصوص آینده اشتغال‌زایی در کشور اظهار داشت: ما باید در آینده به سمت توسعه کارآفرینی در کشور خود قدم برداریم، زیرا ظرفیت بخش دولتی برای استخدام تکمیل‌شده است و برای اشتغال تنها راه‌حل مناسب توسعه کارآفرینی است.

وی ادامه داد: در بحث کارآفرینی یک معضل خیلی سخت در جامعه ما وجود دارد به جهت اینکه هیچ آموزش خاصی در این حوزه انجام‌نشده و فرهنگ‌سازی مناسبی صورت نگرفته است.

مدبری اشاره کرد: ما سعی داریم با برگزاری همایش‌های متعدد در آینده، با مخاطبین خود تعامل داشته باشیم تا فرهنگ کارآفرینی علمی و دانش‌بنیان توسعه پیدا کند. در حال حاضر مخاطبین ما بیشتر فارغ‌التحصیلان یا دانشجویان هستند.

مدیر مرکز رشد دانشگاه قم با اشاره به اینکه سازمان متولی مرکز رشد، دانشگاه قم است، گفت: بااین‌حال ما از کل استان واحدهای فناور را می‌پذیریم و با سرویس‌دهی به آن‌ها کمک می‌کنیم تا کسب‌وکار خود را شکل دهند. بعدازاینکه رشد یافته شدند، از مجموعه ما جدا می‌شوند و در فضای باز اقتصادی مشغول فعالیت خواهند شد.

وی اشاره کرد: مرکز رشد یک فضا و اتمسفری است برای کسانی که می‌خواهند در فضای کارآفرینی علمی تنفس کنند.

مدبری یادآور شد: درگذشته یک باشگاه نوآوری در دانشگاه قم وجود داشت که این باشگاه دروازه ارتباطی دانشجویانی بود که ایده دارند ولی فعلاً نمی‌توانند در راستای کارآفرینی قدم بردارند.

* دانشجو، صنعت و اقتصاد دانش‌بنیان

مدیر مرکز رشد دانشگاه قم در خصوص تأثیر دانشجویان در اقتصاد دانش‌بنیان و صنعت، گفت: در وضعیت جاری کشور، متأسفانه پدر و مادر قسمت بزرگی از صنعت ما در خارج از کشور است. در حال حاضر در اکثر صنایع ما مجموعه‌ای از ماشین‌آلات را از خارج کشور خریداری کرده و داخل کارخانه مستقر می‌کنند؛ درنتیجه علم آن برای کشوری است که آن ماشین‌آلات را تولید کرده و ما فقط استفاده‌کننده هستیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر ورود دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های ما به صنعت، آسان نیست. چراکه صنعت ما تاکنون متکی به داخل نبوده که بتواند در حال حاضر نیز از داخل سرویس بگیرد. فرض کنید وقتی تولیدکننده‌ای مجموعه ماشین‌آلاتی باارزش میلیاردی را وارد کشور کرده است، قطعاً این تولیدکننده برای پشتیبانی این ماشین‌آلات به همان مجموعه‌ی خارجی متکی است که به‌صرفه نیز به نظر می‌رسد. در این میان ما به کاتالیزورهایی احتیاج داریم که پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد و فن بازارها چنین نقشی را ایفا می‌کنند.

مدبری خاطرنشان کرد: مرکز رشد دانشگاه قم وظیفه‌ی حمایت از کسانی را بر عهده دارد که می‌خواهند وارد صنعت بشوند و گوشه‌ای از صنعت کشور را به‌صورت علمی پیش ببرند و درواقع مرکز رشد ما، یک‌زبان مشترک بین این افراد با صنعت را به وجود می‌آورد.

وی در خصوص دیگر فعالیت‌های مرکز رشد دانشگاه قم گفت: علاوه بر مرکز رشد، ما یک فرآیند فن بازاری نیز داریم. از فن بازارها برای فروش یا تبادل فناوری استفاده می‌شود. یک فناوری که قرار است وارد صنعت و اقتصاد شود، توسط فن بازار ارزیابی می‌شود و برای آن قیمت‌گذاری می‌شود و آن فناوری به کسانی که می‌توانند از آن استفاده کنند عرضه می‌شود.

مدبری در خاتمه نمونه‌ای از نتایج فعالیت‌های فن بازاری مرکز رشد دانشگاه قم را این‌گونه توصیف کرد: چندی پیش توسط فن بازار ما در مرکز رشد دانشگاه، تبادلی فناورانه بین یک بانوی پژوهشگر و صنعت داروسازی انجام شد که در این تبادل، فناوری ارائه‌شده توسط پژوهشگر که از ارزش درمانی بالایی برخوردار بود، توسط سرمایه‌گذار (داروساز) باارزش مالی بسیار بالایی خریداری شد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری ایران روشن، تاریخ انتشار: 26 آبان 1395، کدخبر: 7927، www.iraneroshan.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین