پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۸۰۳۹
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۰
دوستداران محیط‌ زیست و طبیعت طی نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور خواستار تدوین فوری برنامه نجات‌بخشی جنگل‌های زاگرس شدند.

شعارسال: جمعی از دانشگاهیان، نخبگان، فعالان مستقل محیط‌زیست، شبکه‌های تخصصی محیط‌زیست و منابع طبیعی کشور و سازمان‌های مردم‌نهاد استان با نوشتن نامه‌ای خطاب به حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان خواستار تدوین فوری برنامه نجات‌بخشی جنگل‌های زاگرس شدند.

در متن این نامه آمده است: احتراما همان‌گونه که مستحضر هستید جنگل‌های زاگرس نقش ارزشمندی در حیات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی کشور داشته است.

جناب آقای رئیس جمهور! زاگرس قلمرو اقوام بزرگی چون کردها، لرها، بختیاری‌ها و قشقایی‌ها با شیوه دامداری باز و اقتصاد وابسته به این رویشگاه بزرگ کشور است، حدود 50 درصد دام کشور را در خود جای داده و امروز در شرایط حادی قرار گرفته است!

در این میان تفکر سازه‌ای و یکجانبه گرانه مدیریت منابع آب کشور بر پیکر رودخانه‌های این بخش از کشور عزیزمان ایران سبب شده تا ضمن برداشت‌های بی‌رویه و انتقال آب بین حوضه‌ای، شاهد بیش از 50 سد ساخته شده و در حال ساخت باشیم و این رویه بر شدت فقر منابع طبیعی و معیشت جوامع محلی افزوده است.

زوال رو به رشد منابع طبیعی زاگرس از جمله جنگل‌ها و مراتع، آب‌ و خاک زنگ خطری جدی برای پایداری سرزمین مقدس ایران اسلامی است که طی حدود یک قرن حاکمیت سازمان‌های دولتی از جمله سازمان جنگل‌ها و مراتع و حفاظت محیط زیست، به دلیل عدم تدوین و اجرای برنامه‌ای جامع با چشم‌انداز روشن و قابل اندازه‌گیری و عدم تخصیص اعتبارات لازم و کافی به سازمان‌های ذکر شده، غالب طرح‌های اجرا شده به شکل آزمایشی و منقطع بوده و نتوانسته است از این دارایی عظیم ملی و زیست‌کره حفاظت نماید و شاهد نابودی نیمی از جنگل‌های ناحیه زاگرس هستیم.

با وجود بیماری جنگل‌های بلوط و هجوم ریز گردها، ادامه چنین روندی تا چند سال آینده سبب ایجاد فقر شدید در منابع طبیعی این ناحیه و انهدام گونه‌های گیاهی و جانوری و نابودی منابع آب و خاک خواهد شد، که پیامدهای ناشی از این نگاه بهره‌کشی و فقدان یک برنامه جامع ملی و تداوم این روند، ضمن تشدید بحران‌ها، سبب تهدید حیات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی کشور و شرایط زیست انسانی را با خطر جدی مواجه و فرضیه‌هایی چون کوچ از زاگرس را به واقعیت نزدیک‌تر خواهد ساخت.

لذا از جنابعالی استدعا داریم دستور بفرمایید با توجه به شرایط حاد و تفاوت منطقه رویشی زاگرس، هر چه سریع‌تر دستگاه‌های مسؤول و در رأس آن سازمان جنگل‌ها و مراتع و حفاظت محیط‌زیست، اقدامات لازم و اساسی را برای تهیه برنامه‌ای جامع و ملی، قابل اندازه‌گیری با اولویت قرار دادن معیشت جایگزین، آموزش و فرهنگ‌سازی، ایجاد بستر مناسب برای مشارکت مردم، سازمان‌های مردم نهاد و تعاونی‌ها، توسعه کشت گیاهان دارویی، احیاء صنایع‌دستی و گردشگری روستایی، تغییر و اصلاح روش‌های اجرایی موجود و هماهنگی بین دستگاهی برای خروج جوامع محلی و روستاها از وضعیت ورشکسته اقتصادی و تأمین اعتبارات کافی برای ناحیه رویشی زاگرس و تدوین لایحه نجات بخشی جنگل‌های بلوط اقدام کنید.

با انجام این اقدام ضمن نجات و حفظ داشته‌های موجود به‌ویژه جنگل‌ها، بتوان با مشارکت مردم و کاهش تصدی‌گری دولت بر عرصه‌ها نسبت به احیاء این بخش از کشور عزیزمان ایران گام برداریم.

بدیهی است که همکاری نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی برای رسیدن به این مقصود بسیار تعیین‌کننده است و این مطالبه را از سوی نمایندگان محترم پیگیری خواهیم کرد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 6بهمن1395، کدخبر: 13951106000174: www.farsnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین