پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۲۲۴۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۶
بنای مشهور به هارونیه، به عنوان بزرگترین بنای تاریخی طابران توس، هم اینک در انتظار تخصیص بودجه عمرانی برای مرمت است.
شعارسال: احسان زهره وندی گفت: این بنا مربوط به اوایل قرن هشتم هجری، مصادف با قرن 14میلادی است و هیچ ارتباطی با هارون الرشید، بقعه و زندان وی ندارد.

وی افزود: نام هارونیه همزمان با ساخت بنای کنونی آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی بر این بنا نهاده شده و تاکنون بارها مرمت و بازسازی شده است.

وی ضمن اشاره به تلاش های صورت پذیرفته برای ساماندهی مشکلات موجود در هارونیه افزود: رایزنی های بسیاری برای تحقق بودجه عملیاتی و عمرانی برای مرمت اضطراری و ساماندهی این بنا انجام شده که امیدواریم بزودی اعتبار لازم در اختیار پایگاه میراث فرهنگی توس قرار گیرد.

احسان زهره وندی بیان کرد: برای شناخت آثار شاخص شهر طابران توس، کاوش های بسیاری انجام شده که از آن جمله می توان به کشف بقایای بنای آجری با ستون های مدور موسوم به مسجد و مدرسه مربوط به دوران سلجوقی در محوطه ای در مرکز شهر طابران و جنوب بنای هارونیه اشاره کرد.

وی اظهار کرد: طرح اجرایی باغ موزه کتیبه ها در بنای هارونیه و همچنین عملیات اجرایی رفع رطوبت و استحکام بخشی بنا در دستور کار اجرایی این پایگاه است و اجرای آن در انتظار تخصیص اعتبار لازم از طرف سازمان برنامه و بودجه است.

بنای هارونیه چشمگیرترین و قدیمی ترین اثری است که از توس برجای مانده است. این بنا تا حدود 100 سال پیش ویرانه‌ای بی‌نام بود اما از زمان ساخت آرامگاه جدید فردوسی در سال‌های 1308 تا 1313 خورشیدی عوام آن را «زندان هارون‏» یا «بقعه هارون» نامیدند.

بنای هارونیه نه تنها از لحاظ شکل و نقشه هیچ گونه شباهتی به زندان ندارد، بلکه طبق مستندات تاریخی نیز نمی‏توان هیچ ارتباطی بین این اثر و هارون‏الرشید، خلیفه عباسی یافت؛ چراکه هارون در سال‏193ه‌.ق وفات یافته است و حال آنکه اصل بنا را با توجه به شکل معماری، از دوره ایلخانی (قرن هشتم هجری) می‏دانند که بخش‌هایی در دوره تیموری به آن افزوده شده است.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، تاریخ انتشار: 2 اسفند 1395، کدخبر: 82437567، www.irna.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۱
0
0
واقعا که قدر آثار تاریخی و باستانی خودمون را نمی دونیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین