پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۸۳۳
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۰
معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: دو اثر شهر تاریخی بلاد شاپور دهدشت و نقوش برجسته تنگ سولک بهمئی در این استان ثبت جهانی می شود.

شعار سال : مسعود شفیعی : مراحل ابتدایی ثبت جهانی این دو اثر تاریخی و ارزشمند انجام شده است.

وی بیان کرد: سازمان میراث فرهنگی کشور پس از انجام بررسی های کارشناسی ثبت جهانی شهر تاریخی بلاد شاپور دهدشت و نقوش برجسته تنگ سولک بهمئی را تایید کرده است.

شفیعی گفت: هم اکنون در حال پیگیری برای نهایی شدن ثبت جهانی این آثار هستیم.

وی در ادامه اظهار کرد: دو رشته صنایع دستی حصیربافی و نی چی بافی در کهگیلویه و بویراحمد به ثبت ملی رسید.

شفیعی ابراز داشت:این دو رشته صنایع دستی در حال فراموشی برای احیا و صیانت در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

وی بیان کرد: ثبت آثار در فهرست آثار ملی کشور افزون بر فراهم کردن زمینه حمایت قانونی در محاکم قانونی و قضایی امکان جذب اعتبارات لازم برای انجام عملیات مطالعاتی، مرمتی و حفظ و نگهداری را فراهم می کند.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: 726 اثر تاریخی،فرهنگی و طبیعی این استان در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

شفیعی تصریح کرد: این آثار شامل بناهای تاریخی، کاروانسراها، پل ها، قلعه ها، بقاع متبرکه،زیرساخت های زندگی اجتماعی ایرانیان کهن مانند آب انبارها، آثار طبیعی و صنایع دستی است.

وی بیان کرد:نقوش برجسته ˈتنگ سولک ˈ در بهمئی،ˈآثارسنگیˈ چین لوداب ، ˈشهر سنگیˈ دلی یاسیر کهگیلویه ،ˈقلعه کی نصیر بهادرˈ بویراحمد، ˈقلعه رییسی ˈ کهگیلویه ،ˈدو گوردو پاˈ در باشت از جمله آثار تاریخی مهم کهگیلویه وبویراحمد است .

شفیعی تصریح کرد:ˈپل خیری و محمد و تنگ ملغان در گچسارانˈ، ˈقلعه ضرغام آبادˈ کهگیلویه، ˈتخت شاه نشینˈ دنا ،ˈدژسلیمان ˈ، ˈشهر قدیم دهدشتˈ، ˈقلعه گنجوˈ دنا،ˈقلعه اسکندرخانˈ چرامی ،ˈاستودان های تنگ ماغرˈ -بهمئی ، ˈپل سنگ و ساروچˈ گچساران ،ˈقلعه گلˈ بخشی دیگر از یادگارهای نیاکان گذشته در این استان است.

وی ابراز کرد: ˈقلعه دخترˈ کهگیلویه ، ˈپل بریمˈ باشت،ˈچهارطاقی خیرآبادˈ گچساران ،ˈدخمه سنگی تنگ ماغرˈ، روستای ˈکارند ˈ بهمئی از دیگر آثار ارزشمند تاریخی کهگیلویه و بویراحمد است.

بافت قدیم شهر دهدشت مرکز بلادشاپور یکی از بزرگترین یادمان های تاریخی متعلق به دوره صفویه است که به لحاظ اهمیت این بافت و بناهای ارزشمند آن نیازمند توجه بیشتر است.

نام شهر قدیمی دهدشت بر اساس دست نوشته های تاریخی ˈبلاد شاپورˈ بود و همچنین به سبب وجود بارگاه هفت امامزاده پیش از این نیز به شهر ˈهفت گنبدˈ هم اشتهار داشت.

بلادشاپور از سوی شاپور اول ساسانی فرزند اردشیر اول بنا شد و به استناد فارسنامه ناصری این شهر باستانی زمانی یک شهر بزرگ بوده است.

وجود بیش از دوهزارخانه، مسجد، حمام ، کاروانسرا و بازار بزرگ در این بافت قدیمی نشان از قدمت بالای این شهر است که روز به روز درحال نابودی و تخریب است.

آثار و معماری بلاد شاپور با داشتن سبک و معماری خاص چشم هر بینده ای را به خود خیره می کند.

ارگ قدیمی، مساجد، حمام ها، کاروانسرا، زیارتگاه ها برج و باروی گرداگرد شهر مجموعه بناهای باقی مانده از این بافت تاریخی است که بخشی از آن بازسازی شده است.

براساس شواهد تاریخی موقعیت جغرافیایی این شهر به عنوان یکی از مراکز سکونت صفویان و تجارت با بنادر جنوبی ، نقش مهمی در اقتصاد و تجارت پادشاهان صفویه داشت.

بافت قدیمی بلاد شاپور در گذشته دور با 45 هکتار وسعت یکی از بزرگترین بافت های تاریخی کشور به شمار می آمد اما این بافت به دلایل گوناگون تخریب شد و هم اینک تنها 35 هکتار از این شهر قدیمی باقی مانده است .

بافت تاریخی دهدشت به شماره 3/1689 در سال 1364 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت تاریخی رسیده است.

با توجه به بررسی های انجام شده تنگ سولک یکی از آثار گرانبهای تاریخی مربوط به دوره اشکانیان است که با توجه به نقوش برجسته و کتیبه های باقی مانده از این اثر می توان اطلاعات تاریخی فراوانی از آن دوران کسب کرد.

تنگ سولک در غرب تنگ بجک و در نزدیکی شهر لیکک از توابع استان کهگیلویه و بویراحمد و در حدود 45 کیلومتری غرب بهبهان قرار دارد و در سال 1316 به ثبت ملی رسیده است.

استان کهگیلویه وبویراحمد را به دیار آریوبرزن می شناسند.

این استان بخشی از تمدن عیلام بوده و در دوره بعد از اسلام و همچنین بعد از ورود آرایی ها جزیی از خاک تمامی حکومت های ایران بود.

استان کهگیلویه و بویراحمد با حدود 700 هزار نفر جمعیت در جنوب غربی ایران قرار دارد.

کهگیلویه و بویراحمد بیش از 16 هزار کیلومتر مربع مساحت دارد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ نشرخبر : 24 آذر 1394 کد مطلب : 81878832 (5048108) www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین