پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۰۴۸۹
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۴
مادر شهید سید فضل‌الله خوید، فرزندش را در کربلای چهار از دست می‌دهد (مفقودالاثر می‌شود). هرگاه دلش می‌گیرد، کنار نهر خین می‌آمد و به زبان لری برای فرزند مفقودالاثرش شعر می‌خواند. می‌گفت آنقدر ادامه می‌دهم تا یا او بیاید و یا من به او بپیوندم. چقدر داستان به داستان نهر علقمه شباهت دارد.
شعار سال: خیّن نهری است در نزدیکی روستای خیّن در غرب خرمشهر و جنوب نهر عرایض که جزیره بوارین عراق را از شلمچه ایران جدا می‌کند. نهر خین در مجاورت پاسگاه مرزی خین قرار دارد و ۵/۲ متر عمق و بین ۸ تا ۳۰ متر عرض آن متغییر است و در تنومه عراق به شط‌العرب می‌ریزد. در جریان آزادسازی خرمشهر خین یکی از محور‌های ورود به شهر بود و در عملیات والفجر ۸ نیز تلاش پشتیبانی قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ص) در محدوده آن صورت گرفت. در عملیات کربلای ۴ این منطقه شاهد سنگین‌ترین درگیری خود در طول تاریخ بوده است به طوری که شهدای بسیاری در آن به شهادت رسیدند. نهر خین با انواع موانع از جمله نبشی‌های ضربدری و سیم‌خاردار‌های حلقوی و انواع میادین مین و موانع خورشیدی مانع بسیار جدی برای عبور رزمندگان در عملیات‌های کربلای ۴ و ۵ محسوب می‌شد.
 
عبور از منطقه باتلاقی و لجن‌زار و نفوذ به دژ جنوبی نهر خین با ارتفاع ۵/۲ متر و عرض ۶ متر که در وسط آن کانالی بتونی با مهندسی پیچیده ساخته شده بود و اطراف آن سنگر‌های نگهبانی و کمین ضد گلوله تعبیه شده بود که آرپی‌جی هم قدرت تخریب آن را نداشت و انواع جنگ افزار‌ها از قبیل توپ ۱۰۶، آرپی جی ۱۱ و چهار لول ضد هوایی از آن محافظت می‌کردند عملاً کاری غیر ممکن بود. با این حال رزمندگان در عملیات کربلای ۴ در نبردی شجاعانه به دشمن خسارات و تلفات فراوانی وارد نموده و حتی عده‌ای از رزمندگان از نهر خین گذشتند. اما در نهایت به دلیل لو رفتن عملیات و حجم بسیار سنگین آتش دشمن، فرماندهان دستور توقف عملیات را صادر نمودند. با اطلاعات و تجارب به‌دست آمده در این عملیات، این منطقه در عملیات کربلای ۵ آزاد شد.

شهید سید فضل الله خوید در سال ۱۳۳۷ در روستای ˝ ده چل˝ سادات مشهدی از توابع شهرستان کهگیلویه به دنیا آمد، به دلیل نبود مدرسه و مشکلات زندگی مدرسه را ترک کرد و برای تامین معیشت خانواده به کشاورزی و دامداری روی آورد. سید فضل الله در سن ۱۸ سالگی برای خدمت سربازی به حوزه نظام وظیفه محل زندگی خود مراجعه می‌کند، ولی از طریق دولت اعلام شد که متولدین سال ۱۳۳۷ از خدمت به نظام معاف هستند. اما او بعنوان بسیجی فعال، وارد خدمت به کشور شد.

سید فضل الله به عنوان بسیجی فعال اولین بار در مناطق کردستان در حالی که با مزدوران بعثی به مبارزه پرداخت، از ناحیه پا مجروح شد و به پشت خط منتقلش کردند، تا اینکه پس از بهبودی کامل جراحت برای چند روزی سرکشی به خانواده بازگشت و بعد از اتمام مرخصی برای تسویه حساب به کردستان بازگشت و بعد از بازگشت از کردستان برای دومین بار در سال ۶۵ در مورخ ۱۱/۱۰/۱۳۶۵ در تیپ ۴۸ فتح گردان یا رسول به عضویت نیروی پیاده درآمد. شهید خوید در عملیات کربلای ۴ در سال ۱۳۶۵ در مبارزه با نیرو‌های بعثی عراق به شهادت رسید. سال ۷۱ بنیاد شهید کهگیلویه شهادت ایشان را رسما اعلام نمود.

پس از آن تاریخ یک قبر در گلزار شهدای شهر دهدشت برای این شهید مفقودالاثر ساختند و چند سال بعد در یاسوج در گلزار شهدا نیز برای این شهید والامقام قبری ساخته شد. اما گویی آن مرد آسمانی و شیر جبهه‌های جنگ جایی در زمین ندارد! مادر شهید خوید، سال هاست همه جا و از همه کس سراغ فرزندش را می‌گیرد. در زمان دلتنگی‌ها هم، مسافت زیادی را طی نموده و به کنار مکان تقریبی عروج فرزندش یعنی نهر خین می‌آید.

تعداد بازدید : 54

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از فضای مجازی
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین