پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۱۷۲۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۹
یکی از مکان های زیبای شهر یاسوج ، تنگه زیبای سریز بوده که به غیر از طبیعت سرانگیز و زیبای آن در بهار و پاییز خزان ، وجود یک آرامستان قدیمی در این منطقه ،بر جذابیت و سحر آلودگی منطقه افزوده است .

شعار سال: در پهنه گسترده ایران زمین هنوز مناطق بسیاری وجود دارد که زیبایی ها و جاذبه های آن چندان شناخته شده نیست و از چشم دور مانده و هنوز هم جلوه های آن به گردشگران، مسافران و میهمانان داخلی و خارجی شناسانده نشده است.

استان کهگیلویه وبویر احمد گوشه ای از مهد تمدن ایران زمین، دیار کوهستان های سربه فلک کشیده و طبیعت بکر و دست نخورده بوده که مناظر زیبا و دیدنی این سرزمین حس زیبای سحرانگیز را برای مسافران، میهمانان و گردشگران داخلی و خارجی تداعی می کند و شمالی در جنوب کشور را به تصویر کشانده است.

طبیعت کوهستانی و سردسیر حوزه سررود شمالی استان چهارفصل با آب و هوای گرمسیری حوزه جنوبی، ویژگی های طبیعت چهارفصل را برای آن به ارمغان آورده است.

منطقه گردشگری و توریستی «تنگ سریز» در 15کیلومتری شهر یاسوج و در مسیر مواصلاتی"یاسوج به سی‌سخت" در دره‌ای با درختان چنار بسیار مرتفع و پوشش جنگلی درخت بلوط واقع شده است.

هوایی بسیار خنک و مطبوع عبور رودخانه از مسیر بین دره و از لابه‌لای درختان سر به فلک کشیده چنار منطقه «تنگ سریز» را به محل گردشگری بسیار زیبایی برای رشد ظرفیت های گردشگری و پتانسیل های بالقوه در سرمایه گذاری تبدیل کرده است.

این منطقه دارای زیبایی های بالقوه ای بوده که نظیر آن جریان داشتن چندین چشمه آب در این منطقه است که همه آنها از کوه دنا سرچشمه می‌گیرند.

تنگ سریز در نزدیکی تنگ گنجه ای یکی دیگر از اماکن گردشگری و توریستی یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد قرار گرفته که طبیعت سحر انگیز آن در پاییز دل هر رهگذری را می رباید.

در میان تنگ‌های زیبای دیار چهار فصل استان کهگیلویه و بویراحمد «تنگ سریز» گنجینه‌ای ناشناخته بوده که درختان تنومند و سر به آسمان ساییده‌اش، سایه‌بان چشمه‌های جوشان و طبیعت زیبا و دلنشیتن این منطقه گردشگری در شهر یاسوج شده است .

یکی از مکان های دیگر این تنگه زیبا به غیر طبیعت سرانگیز و زیبای آن در بهار و پاییز خزان ، وجود یک آرامستان قدیمی در این منطقه بوده که یادآور نیاکان است.

آرامستان های این قبرستان همچنان به شیوه سنتی احداث می شود که نمای جلوه انگیز به این مکان داده و باعث شده که گردشگرانی که از این مکان می گذرند هراز گاهی به این قبرستان قدیمی سری بزنند.

دشت های زیبای زاگرس از دنا تا زرد کوه های بختیاری را در قدیم الایام سرزمین شیرهای سنگی و سنگ نوشته های بزرگان می دانستند.

در روسمات نیاکان برای هر بزرگ مردی که از دنیا می رفت شیری سنگی با دستان توانمند سنگ تراشان زاگری درست می شد و یا برای پاسداشت آن بر روی مقبره های خانه های حرمی شکل برای نگهداری از سنگ نوشته احداث می شد که نشان از بزرگی آن شخص داشت.

نمونه ای از این قبرستانها را امروز می توان در پهنه های زاگرس در شهرستان بویراحمد و حتی چهارمحال به عینه دید، که می توان به قبرستانهای قدیمی در لما، دنا، کریک، تنگه سریز و حتی برخی دیگر از روستا بویراحمد اشاره کرد.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی بویر خبر، تاریخ انتشار: 9 اردیبهشت 1396، کد مطلب : 60075 : www. boyerkhabar. ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مرضیه
Sweden
۲۳:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۴
0
0
عجب قبرستون هایی خوبه بعد این همه مدت خرابشون نکردن زمین خوارایه عزیزه کشورمون
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین