پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۶۶۷۵
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۱:۳۷
رئیس مجمع نمایندگان خوزستان درمجلس گفت: از دو دهه پیش با هزینه بیت المال، سیاست انتقال آب از یک حوزه آبریز به حوزه دیگر از سوی وزارت نیرو دنبال شد که این سیاست اشتباه هردو حوزه را با خطر مواجه کرد.

شعار سال: عباس پاپی زاده با اشاره به عدم اعتماد مجلس به وزیر پیشنهادی نیرو و مخالفت نمایندگان استان خوزستان با وی گفت: خداوند هر منطقه ای را با یک پتانسیل، اقلیم و آب و خاک خاص خودش ایجاد کرده است.

دست اندازی به شرایط طبیعی استان ها عوارض زیست محیطی دارد

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی افزود: استان خوزستان نیز شرایط خاصی دارد و اگر بخواهیم در شرایط طبیعی آن دست اندازی کنیم عوارض زیست محیطی آن هزینه های سنگینی را بر ما تحمیل خواهد کرد.

ایجاد پدیده فروچاله در همدان به دلیل کاهش منابع آبی

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس خاطرنشان کرد: امروز به دلیل کاهش منابع آبی کشور، استان همدان دچار پدیده جدیدی به نام فروچاله شده است و استان خوزستان به دلیل خشک شدن تالاب های استان، درگیر پدیده جدیدی به نام طوفان ریزگرد شده است.

خشک شدن دریاچه ارومیه طوفان های نمکی را در پی دارد

وی ادامه داد: همچنین امروز دریاچه ارومیه در استان های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی خشک شده است و آرام آرام وراد پدیده جدیدی تحت عنوان طوفان های نمکی خواهد شد که حیات انسانی و گیاهی را به خطر خواهد انداخت.

خالی از سکنه شدن روستاهای خراسان به دلیل پائین رفتن آب سفره های زیر زمینی

پاپی زاده در ادامه تاکید کرد: امروز بسیاری از روستاهای خراسان های رضوی، شمالی و جنوبی با پائین رفتن شدید آب سفره های زیر زمینی در حال خالی شدن از سکنه هستند که این ها همه ناشی از این است که وزارت نیرو سیاست گذاری درستی نداشته است.

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در دو سه دهه گذشته وزارت نیرو سیاست های اشتباهی را در حوزه آب دنبال کرده است، افزود: وزارت نیرو به جای انجام دادن آمایش سرزمین بر اساس پتانسیل منطقه و تعریف تمرکز فعالیت اقتصادی و جمعیتی و مدیریت صنایع و کشاورزی بر اساس میزان آب موجود در مناطق، سیاست اشتباهی را در پیش گرفته است.

وی افزود: از دو دهه پیش با هزینه بسیار هنگفت بیت المال، سیاست انتقال آب از یک حوزه آبریز به حوزه دیگر دنبال شد که در واقع، با این اقدام حوزه آبریز قبلی را از بین می برد و حوزه آبریز جدید با تراکم بسیار زیاد جمعیت، صنایع آب بر و کشاورزی و تمرکز در یک نقطه متمرکز آسیب می بیند.

خوزستان اولین قربانی سیاست های اشتباه مدیریت منابع آبی است

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان در مجلس تصریح کرد:استان خوزستان به عنوان اولین قربانی سیاست های اشتباه مدیریت منابع آبی به ویژه در بحث انتقال آب از سرشاخه های دز و کارون چند سالی است که اعلام خطر می کند که سایر نقاط کشور نیز در حال وارد شدن به این مرحله بحرانی هستند.

وی با اشاره به اینکه این بحران علاوه برخوزستان به تدریج همه کشور از جمله دریاچه ارومیه، استان همدان و خراسان را با خودش درگیر کرده است افزود: بررسی میانگین 40 ساله بارندگی کشور نشان می دهد که ما خیلی کاهش بارندگی نداشته ایم اما مدیریت منابع آبی اشتباه بوده است.

پیام مهم مجلس به دولت توجه به مدیریت منابع آبی بود

پاپی زاده تصریح کرد: مجلس پیام مهمی را به دولت داد و آن اینکه آب موضوع اساسی کشور است و دولت حتما باید آن را مدیریت کند و علت اینکه آقای رئیس جمهور به اهمیت مسئله آب می پردازد، به دلیل اعتراضات یک هفته گذشته نمایندگان مجلس بود و موضع جدی نمایندگان در مقابل گزینه پیشنهادی وزارت نیرو باعث شد که دولت این اهمیت را درک کند.

مجلس با نگاه حداکثری به رای اعتماد پرداخت

وی خاطرنشان کرد: مجلس با نگاه حداکثری به رای اعتماد پرداخت و 16 نفر از 17 وزیر پیشنهادی رای آوردند که نشان دهنده نگاه مثبت مجلس است و اینکه درباره وزارت نیرو چرا این اتفاق افتاد،علت این است که وزیر پیشنهادی دو دوره وزارت را در کارنامه خودش دارد که اساس سیاست های غلط در این دوره اتفاق افتاد و مجلس آگاهانه و کارشناسانه این موضوع را رصد کرد.

به دولت گفته بودیم بی طرف را معرفی نکند

این نماینده مجلس دهم تصریح کرد:ما به دولت اعلام کرده بودیم که چنین گزینه ای را به مجلس معرفی نکرده و سیاست های اشتباه گذشته را دنبال نکند و در سیاست اشتباه گذشته تجدید نظر کند و اصرار مجلس بر این است که دولت بپذیرد که موضوع آب، موضوع اساسی کشور است.

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: چالش هایی که در حوزه منابع آبی به ویژه در استان خوزستان ایجاد شده از جمله انتقال آب از سرشاخه های دز وکارون به شدت به مناطق مختلف آسیب زده است.

اجماع نمایندگان 14 استان برای رای عدم اعتماد به وزیر پیشنهادی نیرو

وی ادامه داد:با توجه به گسترش بحران آب، نمایندگان 14 استان از جمله خوزستان، چهار محال و بختیاری،کهکلویه و بویر احمد، کرمانشاه،لرستان، آذربایجان غربی،آذربایجان شرقی، مازندران، گیلان، گلستان، خراسان های رضوی، شمالی و جنوبی به اجماع رسیدند که هر چه زودتر پیامی به دولت بدهند و آن هم در قالب عدم رای به وزیر.

وزیر بعدی باید اطلاع دقیق و شناخت کامل از منابع آبی کشور داشته باشد

وی همچنین در پاسخ به این سئوال که وزیر بعدی نیرو باید چه ویژگی هایی داشته باشد که بتواند اعتماد مجلس را جلب کند گفت: با توجه به این پیام مجلس،وزیر بعدی باید اطلاع دقیق و شناخت کامل از منابع آبی کشور داشته باشد و به جز وظایف خود در وزارت نیرو بر جنبه های زیست محیطی و اجتماعی سیاست های آبی که در میان توده های مختلف مردم آثار آن دیده خواهد شد و می تواند آثار منفی داشته باشد، توجه کند.

سدگتوند اراضی کشاورزی خوزستان را نابود کرد

پاپی زاده افزود:متاسفانه تا الان وزارت نیرو تنها به این نکته توجه کرده است که در منطقه ای آب وجود دارد باید و سد ساخته شود؛اما نگاه نکرده که سد اشتباهی همچون سدگتوند که ساخته می شود؛تبدیل به کوه نمک می شود و تمام اراضی کشاورزی استان پهناوری همچون خوزستان را نابود می کند و حیات مردم را به خطر می اندازد.

وزیر نیرو باید به موضوع آب نگاه جامع داشته باشد

عضوکمیسیون کشاورزی،آب و منابع طبیعی مجلس خاطرنشان کرد:وزیر نیرو باید به موضوع آب نگاه جامع داشته باشد و آمایش سرزمین را درحوزه منابع آب انجام دهد؛به طوری که برای هر منطقه براساس پتانسیل آبی همان منطقه برنامه ریزی کند.

وی همچنین با بیان اینکه وزیر بعدی نیرو باید دارای نگاه ملی باشد،تصریح کرد: متاسفانه وزرایی که در جایگاه ملی وزارت خانه نشسته اند،نگاه محلی و منطقه ای داشته اند و به مناطق خود بیشتر توجه کرده و مناطق دیگر را قربانی این نوع نگاه کرده اند.

ریل گذاری سیاست های اشتباه در حوزه مدیریت منابع آبی درزمان وزارت بیطرف اتفاق افتاد

نماینده مردم دزفول در مجلس بااشاره به اینکه ریل گذاری سیاست های اشتباه در حوزه مدیریت منابع آبی درزمان دو دوره وزارت "بیطرف" اتفاق افتاد؛خاطرنشان کرد: این سیاست ها و برنامه ها در دوره های بعد دنبال شد و همچنان اثرات منفی خود را نشان می دهد اما می خواهیم از این پس ادامه پیدا نکند؛چرا که هرجا جلوی ضرر را بگیریم، منفعت است.

از 610 دشت کشور 320 دشت خشک شده اند

وی در ادامه تاکید کرد: به دولت مشورت می دهیم که سیاست هایی که تاکنون در حوزه منابع آبی اتفاق افتاده کشور را به بحران و چالش جدی دچار کرده است؛به عنوان مثال وقتی که از 610 دشت کشور 320 دشت خشک شده اند، این اتفاق به این معناست که در3دهه گذشته روند مدیریت منابع آبی کشور روندی به شدت نزولی بوده و باعث از بین رفتن منابع آبی کشور شده است.

کنارگذاشتن سیاست انتقال آب میان حوزه ای در کشورهای توسعه یافته

رییس مجمع نمایندگان استان خوزستان در مجلس تصریح کرد:پیام قربانیان انتقال آب به دیگر نقاط کشور این است که موضوع انتقال آب از یک حوزه به حوزه دیگر یکی از مخرب ترین سیاست هایی است که در کشورهای توسعه یافته کنار گذاشته شده است.

پاپی زاده در ادامه یادآور شد: امروز کسی که می خواهد درس عبرت بگیرد به موزه تاریخ معاصر یعنی پهنه استان خوزستان، دریاچه ارومیه و دریاچه جازموریان سر بزند متوجه این موضوع خواهد شد.

سدسازی ترکیه منشاء خارجی ورود ریزگردها به ایران

عضو کمیسیون کشاورزی،آب و منابع طبیعی مجلس خاطرنشان کرد: وزارت نیرو باید علاوه بر حوزه های داخلی در حوزه های آبریز خارجی نیز حساس باشد چراکه با سد سازی ترکیه در حوزه دجله و فرات بین النهرین خشک شده و موجب بروز تشدید پدیده ریزگردها و ورود آن به کشور ما خواهد شد و این نشان می دهد که وزارت نیرو تاکنون درغفلت به سربرده در حالی که اثرات ثانویه این سد سازی متوجه ما می شود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری خانه ملت، تاریخ انتشار 1 شهریور 96، کدمطلب: -، www. icana.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین