پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۷۸۷۴
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۷
رئیس دانشگاه فردوسی مشهد گفت: ۵۰ درصد دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد در مقطع تحصیلات تکمیلی هستند که باید تلاش کرد که فضای تحصیلات تکمیلی بر دانشگاه غالب شود.

شعار سال: محمد کافی در نشستی که با دانشجویان مقطع دکترای دانشگاه فردوسی مشهد که در دانشکده علوم پایه این دانشگاه برگزار شد، با تاکید بر این نکته که بسیاری از دانشجویان در مرحله ارائه تز خود نسبت به اول ترم آشنایی بیشتری به استاد دارند، گفت: دانشجو باید وقت بگذارد و نباید گمان کند که همه چیز را استاد باید به آنان بگوید، بلکه استاد راه را فقط به دانشجو نشان می‌دهد.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد به مشکلات دانشجویان مقطع دکتری اشاره کرد و افزود: بسیاری از کمبود‌های دانشجویان در حوزه مطالعاتی حل شده است و اکنون شما به منابع به روز مطالعاتی دسترسی دارید.

وی با بیان اینکه باید امکاناتی برای دانشجویان دکترا فراهم شود، بیان کرد: درست است که برخی از تجهیزات روز آمد نیستند، اما در برخی موارد کمک خواهیم کرد که از امکانات موجود به بهتر شکل و با راندمان بیشتر استفاده کنیم و همچنین با امضاء قراردادهایی درصددیم تا بتوانید از امکانات سایر استان ها نیز استفاده کنید.

کافی خاطرنشان کرد: باید اقرار کنیم که فضای دانشگاه برای تحصیل مقطع دکترا مطلوب نیست چون سال ها در این دانشگاه مقطع ارشد تدریس شده است و هنوز هم فضای غالب دانشگاه را دارد.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد متذکر شد: 50 درصد دانشجویان دانشگاه فردوسی دانشجویان تحصیلات تکمیلی هستند که باید تلاش کرد که فضای تحصیلات تکمیلی بر دانشگاه غالب شود.

تحصیل 1500 دانشجوی خارجی در دانشگاه فردوسی مشهد

وی با اشاره به تحصیل دانشجویان خارجی در این دانشگاه با بیان این‌که در حال حاضر 1500 دانشجویی خارجی که بیشتر آنان از کشورهای همسایه هستند در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند، خاطرنشان کرد: دانشگاه در زمینه بین‌المللی سازی پیشرفت‌های خوبی داشته است و دانشجویان از این موقعیت نیز می‌توانند استفاده کنند.

کافی با اشاره به کارکردهای دانشگاه نسل سوم و تربیت دانشجوی کارآفرین، با انتقاد از بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی تصریح کرد: تناسبی بین پذیرش دانشجویان در دانشگاه ها و عرضه اشتغال وجود ندارد؛ اما ظرفیت‌های خالی بسیاری داریم که دانشجویان این دانشگاه می‌توانند با استفاده از این ظرفیت‌ها اشتغال ایجاد کنند، مثلا در حوزه گردشگری و صنایع دستی که هنوز در این حوزه‌ها در ابتدای راه هستیم.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه شرکت‌های دانش بنیان نقش مهمی در اشتغال دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی دارد، گفت: اگر چه که اشتغال در زمینه کارمندی و عضو هیئت علمی شدن فراهم نیست؛ اما زمینه حضور در شرکت های دانش بنیان فراهم است و دانشگاه در این زمینه اکنون پویا است.

وی در ادامه سخنان خود خطاب به دانشجویان تاکید کرد: دانشجویان باید راه‌کار داشته باشند که بدانند تا پنج سال آینده می‌خواهد چه کاری انجام دهد.

کافی گفت: دانشجوی مقطع دکترا باید خیلی جدی به کار بپردازد و تز او در جهت حل یکی از مشکلات جامعه باشد.

100 برنامه آموزشی برای دانشگاه فردوسی مشهد در دست بررسی داریم

در ادامه هاشمی، معاون آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد با مهم دانستن حوزه آموزشی گفت: دانشگاه فردوسی مشهد در حوزه آموزش نقش خوبی ایفا کرده و این حوزه در پوست اندازی خود تلاش کرده است.

معاون آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد با بیان این که حوزه آموزش در تغییر و تحول دانشگاه برنامه‌هایی ارائه کرده است، افزود: این حوزه 100 برنامه آموزشی در دست بررسی دارد که 25 برنامه تصویب شده است.

وی به بیان برخی برنامه‌های این معاونت برای ارتقاء سطح آموزش در دانشگاه پرداخت و بیان کرد: از جمله این برنامه ها، طراحی الگویی برای جذب نیروی کارآمد است که این طرح مورد تایید وزارت علوم نیز قرار گرفته است و اکنون در شورای این وزارت در حال بررسی است که به سایر دانشگاه ها نیز ارائه کنند.

هاشمی خاطرنشان کرد: دانشگاه فردوسی مشهد با 70 سال سابقه نیازمند نوسازی است که بخشی از این نوسازی مربوط به حوزه آموزش است، به این خاطر سعی می کنیم که به دانشکده ها در این زمینه کمک کنیم.

حوزه پژوهش باید پاسخگوی نهادهای اجتماعی باشد

در این مراسم، بهرامی، معاون پژوهشی دانشگاه فردوسی مشهد از جمله مدیریت اصلی حوزه پژوهش را احیای پژوهش و مرجعیت علمی کشور و منطقه و مدیریت فناوری دانست و گفت: حوزه پژوهش باید پاسخگوی نهادهای اجتماعی باشد و به این خاطر باید از منابع در این جهت استفاده کنیم.

وی ایجاد انگیزه در فعالیت‌های پژوهشی را مهم دانست و افزود: یکی از منابع پژوهشی ایجاد انگیزه است که ما به خاطر القائات بیرونی در این خصوص سرخورده شده ایم و باید انگیزه ها را در خود تقویت کنیم.

بهرامی به زیرساخت های موجود دانشگاه فردوسی مشهد برای پژوهش دانشجویان دکترا اشاره کرد و متذکرشد: دسترسی دانشجویان به منابع روز از طریق کتابخانه مرکزی دانشگاه، ایجاد شبکه‌های آزمایشگاهی، آرندی، آزمایشگاه نوآوری، آزمایشگاه مرجع و منابع اطلاعاتی فاوا از جمله امکانات برای پژوهش دانشجویان است.

معاون پژوهشی دانشگاه فردوسی مشهد دشمن علم را خرافات، احساسات و توهمات دانست و خاطرنشان کرد: علارغم تمام فشارها توانسته‌ایم تا حدودی علم محوری را در جامعه نهادینه کنیم.

وی خطاب به دانشجویان دکترا گفت: از مطالبی که قابل استناد نیستند پرهیز کنید و هر چیزی را کپی نکنید.

بهرامی با بیان این نکته که مقالات جی‌سی آر دانشگاه فردوسی مشهد از 950 به 1350 ارتقاء یافته است، گفت: رتبه جهانی دانشگاه فردوسی به 509 رسیده است.

لازم به ذکر است، در پایان این نشست دانشجویان مقطع دکترا به بیان مطالبات خود از مسئولان دانشگاه پرداختند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری داشجو، تاریخ 20 آذر 96، کد مطلب: 651888: www.snn.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین