ترک اعتیاد جنسی:
تماشای پورنوگرافی تبدیل به یک سرگرمی بسیار رایج در میان افراد به خصوص جوانان شده است. استدلال بسیاری از افراد از تماشای پورنوگرافی، خودکاوی، آموزش جنسی و حتی بهبود روابط با شریک زندگی است، اما قطعا دیدن پورن معیار مناسبی برای انجام رابطه نیست. وعادت کردن به این عمل ناشایست میتواند بسیار مخرب باشد؛ تا جایی که پورنوگرافی به یک اعتیاد تبدیل می شود و بر زندگی روزمره شما تأثیر میگذارد و میتواند برای شما مشکل ساز باشد.هنگامی که افراد نمیتوانند نگاه کردن به پورن را متوقف کنند، اعتیاد به پورن یا Porn addiction اتفاق میافتد. به این صورت که این مشکل به حدی می رسد که در زندگی روزمره فرد اختلال ایجاد می کند. آمار مبتلایان به این اعتیاد پیوسته در حال افزایش است. ترک پورن نیز به دلیل دسترسی راحت و بدون تلاش به این محتوا می تواند کار دشواری باشد.تنوع بسیار زیاد این فیلمها یکی از مهم ترین دلایل اعتیادآور در تماشای فیلمهای پورن است. معمولاً تصور رابطه جنسی با یک نفر برای برخی از افراد کسل کننده و ناخوشایند است. به همین دلیل این افراد سعی میکنند در کنار روابط جنسی با شریک جنسی خود، نیازهایشان را با دیدن رابطه جنسی افراد مختلف در شرایط متنوع ارضاء کنند.اعتیاد به پورن که یکی ازاختلالات جنسی به حساب می آید ، گاهی مرتبط به بیماری های روحی روانی می باشد. توجه داشته باشید که همه افرادی که اعتیاد به پورن دارند دارای بیماری روانی نیستند اما با این حال، برخی از شرایط سلامت روان می تواند به ایجاد و تداوم رفتارهای اعتیادآور مرتبط با پورنوگرافی کمک کند. ممکن است افرادی که از مشکلات روحی و روانی رنج می برند برای فرار از ناراحتی، افسردگی و اضطراب خود به پورنو گرافی روی بیاورند که علاوه بر تسکین موقت باعث حواس پرتی فرد از مشکلات فعلی می شود. شرایطی مانند افسردگی، اختلالات اضطرابی، اختلالات مربوط به تروما، یا مشکلات سوء مصرف مواد می توانند میتوانند آسیب پذیری در برابر رفتارهای اعتیادآور از جمله مصرف بیش از حد پورنوگرافی ایجاد کنند، زیرا افراد ممکن است برای مدیریت علائم سلامت روان خود به شیوه ای ناسالم به پورنوگرافی وابسته شوند. در سطوح بالای اعتیاد، درمان اعتیاد به پورن، توسط روان شناس یا روانپزشک امکانپذیر است. همچنین حضور در جلسات سکس تراپی بسیار موثر می باشد و به درمان آن نیز کمک می کند. درمان اعتیاد به پورن، باتوجه به علت زمینهای و نحوه بروز آن در زندگی شخصی، متفاوت است.
با حکم وزیر ورزش و جوانان؛
احمد دنیا مالی وزیر ورزش و جوانان طی حکمی، علیرضا رحیمی را به عنوان معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان منصوب کرد.رحیمی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی است و سوابق مدیریتی از جمله مدیرعامل سازمان ورزش و باشگاه شهرداری تبریز، مدیر باشگاه تراکتورسازی تبریز و مدیریت سلامت و امور اجتماعی شهرداری تبریز را در کارنامه خود دارد. شما پیدا کنید سوابق مرتبط با حوزه جوانان را در رزومه آقای دکتر علیرضا رحیمی را.
براساس دادههای مرکز آمار ایران:
براساس دادههای مرکز آمار ایران، ۲۶ درصد از جوانان در سن ۱۵ تا ۲۴ساله کشور به دنبال تحصیل، مهارتآموزی و یا حتی شغل نیستند. در انتهای سال ۱۴۰۲ از جمعیت ۱۱ میلیون نفری در سن ۱۵ تا ۲۴ سال کشور، حدود ۲ میلیون و ۸۲۳ هزار نفر یا معادل ۲۵/۶ درصد از آنان در گروه جمعیت NEETها قرار داشتهاند. این آمارها هشدار دهنده وضعیتی نامناسب برای ده سال آینده و نشانهای از وجود بحران در مدیریت نیروی انسانی است.
رزیتا ذبیحی مشاور خانواده :
رزیتا ذبیحی مشاور خانواده معتقد است که اگرچه «تام بوی» به عنوان یک استایل در مجامع غربی شناخته میشود، اما با احتمال بالا میتوان بیان داشت که در ایران، والدین منفعل و ضعیف سبب کشش دختران جوان به این سبک از زندگی باشند. تامبوی (Tomboy) به دخترانی گفته میشود که خصوصیات یا رفتارهای مناسب پسران را به نمایش میگذارند. از ویژگیهای شاخص آنها میتوان به پوشش مردانه و انجام بازیها و فعالیتهایی که در اغلب فرهنگها غیرزنانه درنظر گرفته میشوند یا غالباً مخصوص پسران هستند، نام برد. با این وجود رفتارهای منتسب به پسران در دختران، شاخص صحیحی برای قضاوت درخصوص گرایش جنسی فرد نبوده و در شرایط کشوری نظیر ایران، نوعی سبک گزینی دورهای برای زندگی جهت حفاظت از خود در شرایط گذار است.
در جلسه شورایعالی انقلاب فرهنگی صورت گرفت؛
در جلسه بعد از ظهر روز سهشنبه شورایعالی انقلاب فرهنگی، سند ملی سبک پوشش اسلامی-ایرانی، اساسنامه شورایعالی نوجوانان و جوانان و اساسنامه ستاد مرکزی اعتکاف به تصویب نهایی رسید.
دیدار رهبر با جوانان:
در آستانه برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری، جمعی از رأی اولیها و خانوادههای معظم شهدا، چهارشنبه ۹ اسفندماه ۱۴۰۲ با حضور در حسینیه امام خمینی رحمهالله، با حضرت آیتالله خامنهای رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند. ایشان نسل جوان بعد از انقلاب را بسیار بیشتر از جوانان قبل، اهل تحقیق و استدلال و منطق و راستیآزمایی دانستند و افزودند: جوانان عزیز بدانند که صندوق واقعی رای و حضور با انگیزه، با شناخت، باتوقع و امیدوارانه مردم در انتخابات، آسان به دست نیامده و حاصل مجاهدتها و فداکاریهای طولانی ملت در مبارزه با استبداد و رژیم طاغوت است.
عارضه شرط بندی، از لاتاری تا لوتوچی و شرط بندی در مسابقات ورزشی :
میل شدید به کسب ثروت در کوتاهمدت، در شرایطی رخ میدهد که روندهای کسب مشروع درآمد از طریق تحصیلات و استخدام، فعالیت اقتصادی، شایسته سالاری، تعریف شدگی مسیرهای مشخص برای پیشرفت اجتماعی و ... به بن بست رسیده یا با مشکلات لاینحل آمیخته باشد. جوان بازمانده و درمانده از آموزش و پرورش صحیح و حمایت اقتصادی و رفاهی حداقلی اجتماع، احساس نوعی بن بست رسیدگی نموده و راهکار را در رویههای نادرست نظیر وادادگی، زدن به سیم آخر و فعالیتهای پر ریسک، لاقیدی، تقدیرگرایی مبتنی بر بخت و شانس و نظایر آنها دیده و دست از سازندگی و سازنده بودن میکشد. این شرایط، درست همان وضعیتی است که مشتی فرصت طلب سواستفاده چی با انواع روشهای ظاهرا زیبا و با منطق شانس وارد میدان شده و اقدام به فروش بلیت بخت آزمایی، لاتاری، شرط بندی در یابتهای شرط بندی ورزشی، لوتوچی و ... میکنند. جوانی که بدبخت بود، با امید فروشی به شرایط بدتر دچار میشود. این چکیده را دست به دست کنید تا برسد بدست وحید یامین پور معاون محترم امور جوانان وزارت ورزش. آقا وحید سلام، چند درصد این شرایط و بار سنگین سوال و جواب اخروی داستان، بر گردنت است برادر؟ تعیین درصد با خودت. آیه ۱۴ سوره قیامه زیبا میگوید که بَلِ الْإِنْسَانُ عَلَىٰ نَفْسِهِ بَصِیرَةٌ ﴿١٤﴾ بلکه انسان خود به وضع خویش بیناست.
نقد شعار جوان گرایی در ایران :
جوان گرایی و شعارهایی از این جنس در ایران بدلیل نبود مصادیق عملی و رفتاری و متاسفانه وجود مصادیق استفاده ابزاری از جوانان، تبدیل بنوعی ادعای گل درشت شده است. جوان ایرانی زمانی حق ابراز وجود دارد که زبان افکار پدرخواندههای پشت پرده باشد. جوان ایرانی زمانی حق ابراز وجود دارد که برخوردار از رانت خانوادگی، حزبی و گروهی باشد. جوان ایرانی زمانی حق ابراز وجود دارد که تابع محض بنیادگراییها و ایدئولوژیها باشد. بغیر از جوانان دهه ۴۰ و ۵۰ که الان پدرخواندههای پشت پرده هستند و توانستند در سالهای اول انقلاب ایفای نقش کنند، هیچ نقشی به جوان ایرانی داده نشده و جوان ایرانی بنوعی رانده شده و حتی با ایده ال گراییها، زیاده خواهیها، حاشیه رانیها و تحمیل فشارهای نامتعارف و انکار نیازهای آن، بنوعی سرکوب هم شده است.
نسلی که اتوریته را نمی بیند؛
عبدالکریمی دنیای قدیم و دنیای جدید را دارای تفاوتهایی عمده میداند و اظهار میدارد: جهان قدیم مذهبباور و جهان جدید عقلمحور است. در جهان جدید تحولاتی در حوزه علم و صنعت اتفاق افتاد. این تحولات چنین نیست که برای نمونه فقط لپ تاپ به خانهها آمده باشد بلکه انسان به لحاظ آنتروپولوژی (انسانشناسی) تغییر پیدا کرده است. امروز ما با جهان و انسان آنلاین مواجه هستیم. چنین نیست که بچههای ما یک تغییرات روانشناختی پیدا کرده باشند بلکه انسان آنلاین با ما متفاوت است؛ یعنی ویژگیهای وجودشناختی و هستیشناختی او متفاوت است؛ بنابراین احمقانهترین شکل این است که ما این ویژگی را سیاسی بفهمیم و بخواهیم با روشهای پلیسی، امنیتی، نظامی و سرکوبی به آن پاسخ دهیم. این یعنی نفهمیدن مساله و جواب نخواهد داد.«بیژن عبدالکریمی» استاد فلسفه در تشریح تحولاتی که از تفاوتهای نسل جدید و قدیم منشا میگیرد بیان میدارد: نباید تصور کرد که بچههای جدید حکومت را نفی میکنند بلکه اصولا اتوریته را نمیبینند و از این رو نباید ویژگیهای این نسل را از منظر سیاسی نگریست.
" بکش اما خوشگلم کن" دیگر مختص خانم ها نیست :
اگرچه آمار رسمی از تعداد دقیق مردانی که برای زیباترشدن عمل جراحی انجام میدهند در دسترس نیست، اما برخی آمارهای غیررسمی میگویند که جراحی زیبایی مردان در ایران طی ۵سال اخیر ۱۰برابر شده است. نظرسنجیها از مطبهای جراحان زیبایی و نیز مشاهدات میدانی نشان میدهد که تقریبا از هر ۵نفری که برای جراحی بینی به پزشک مراجعه میکنند، دستکم ۲ نفر آقا هستند.
نشست رئیسی با نوجوانان و دانشآموزان؛
رئیس جمهور در نشستی با نوجوانان دهه هشتادی گفت: رفع گرههای ذهنی جوانان و نوجوانان وظیفه بسیار خطیری است که باید در مدارس و دانشگاهها مورد توجه قرار گیرد تا یک شبهه تبدیل به مسئله لاینحل نشود.
عباس عبدی:
عباس عبدی در یادداشت با عنوان «مسالهای که شناخته نشد» نوشت: روشن است که اهداف قانون جوانی جمعیت و فرزندآوری محقق نشده است، زیرا هیچ ربطی به واقعیت فرزندآوری نداشته است و در ادامه نیز وضعیت بدتر خواهد شد. تنها راه بهبود وضع اقتصادی و ایجاد شرایط اجتماعی مناسب برای تشکیل خانواده مطابق معیارهای جوانان است.
دسته بندی افراد جامعه در گروههای نسلی متفاوت؛
واژه «نسل» اصطلاحی است که برای دستهبندی افراد بر اساس زمان تولدشان بهکار برده میشود. در سادهترین تعریف یک نسل به افرادی گفته میشود که در فاصله زمانی معینی به دنیا آمدهاند و تجربههای گروهی و رویدادهای مشترکی را پشت سرگذاشتهاند. نسل سی (Generation C) عنوان جدیدی است که به نسل رشدیافته با تکنولوژیهای جدید ارنباطی گفته میشود. پیشرفت امکانات سختافزاری و نرمافزاری فضای مجازی، شکلگیری سبک زندگی جدیدی را به دنبال داشته که آمیخته با تکنولوژیهای آنلاین است. این فضا بستری برای شکلگیری نسل جدیدی شده که ویژگیهای رفتاری جمعی متفاوتی با نسلهای قبلی دارند.
شیرینی هایی که تلخ می شوند؛
شروع زندگی مشترک میتواند برای هر دختر و پسری یک نقطه عطف به سمت آرامش، شادی، موفقیت و هدفمندتر شدن زندگیاش باشد. دوران عقد میتواند یکی از هیجانانگیزترین، خاصترین و از همه مهمتر، خاطرهانگیزترین دورههای زندگی یک زن و مرد باشد، اما گاهی دختر و پسرهایی که تازه ازدواج کردهاند، مرتکب اشتباهاتی میشوند که شیرینیهای این دوران را به تلخی تغییر میدهد. البته وقتی دو نفر از دو خانواده و فرهنگ متفاوت کنار هم قرار گرفتهاند، کاملا طبیعی است که در بعضی از موضوعات با یکدیگر همنظر نباشند و حتی اختلاف سلیقههایشان دردسرساز شود، اما از این اشتباهات چالشزا در دوران عقد چه میدانید؟
بگذارید جوانان، جوانی کنند؛
پافشاری افراطی روی تعصبات و نگاه غلیظ ایدئولوژیک، اجازه دادن به اعمال سلیقه محوری گسترده و البته تائید چاشنی رانت و فساد در کشور در کنار نداشتن افقهای تربیتی روشن و فشارهای اقتصادی، آینده جوانان را با ابهام فراوان روبرو کرده و تمایلات لش وارگی را در آنها تشدید نموده است. ممکن است برخی از افراد در برابر همین متن هم خود واکنش نشان داده و انکار کننده واقعیات باشند. نه تنها مخالفت انها برایمان اهمتی ندارد، بلکه بخاطر سرمایه بینانسلی و تمدنی کشورمان هم که شده، آمادگی رویاروی داریم. سوال اینجاست که این بی عرضه گی در عرصه فرهنگ با حیف و میل بودجههای بی نهایت دولتی توسط عدهای مسئله دار، تا به کی باید ادامه یابد؟ نظارت کجاست؟ قانون کجاست؟ توصیه دین کجاست؟ حق نظارت مردمی کجاست؟ متن فردین علیخواه عضو هیئت علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه گیلان، نکات جالبی برای بیان کردن در این خصوص دارد.
پرونده ویژه "برای مردم"؛
دولت سیزدهم نگاه جدی تری به جوانان داشت تا بتواند از ظرفیت و توانمندی این گروه در حوزه بین الملل حداکثر بهره را ببرد، بنابراین معاونت امور جوانان با برگزاری برنامه مدل شبیه سازی اجلاس وزرای کشورهای جهان اسلام با حضور ۵۰ دانشجوی خارجی و نمایندگان سمن های جوانان با نظارت دبیرخانه (ICYF) و با حضور سه مهمان از کشور ترکیه گام جدی تری را در این مسیر برداشت.
تحلیل و بررسی آمارها نشان میدهد؛
آخرین آمارها نشاندهنده افزایش تعداد مجردان قطعی در کشور است. در حالی که تجرد قطعی در سال ۱۳۷۵ برای مردان حدود ۳/۱ و برای زنان ۲/۱ درصد بودهاست، در آخرین سرشماری سال ۱۳۹۵ این آمار به ۳/۲ برای مردان و ۷/۳ درصد برای زنان رسیدهاست.
در اعتراض به شرایط سنی تاسیس سمن ها؛
از ابتدای انقلاب با حاکم کردن ایدئولوژی به سمت نوعی آرمانگراییهای آرزو محور حرکت کردیم و از اهداف واقعی انقلاب هم تا حدی باز ماندیم. حداقل سرعت کارمان در این مسیر برای چنین برداشتهای اشتباهی، بشدت کاهش پیدا کرد. کودک را در نقش بزرگسال تصور کردیم و بزرگسال را در نقش علامه؟ توان فکری و سطح تدریجی رشد و تحول را منکر شدیم و نتیجه این شد که نه در کودکی، کودکی کردیم و نه در بزرگسالی، بزرگسالی. یامین پور معترض است که چرا در قانون سمنها، حداقل شرط سنی ۲۵ سال را برای تاسیس سمن در نظر گرفته اند؟ باید از ایشان پرسید که حتی فرد ۲۵ ساله، توان مدیریتی کافی دارد؟ آیا صرف انگیزه و علاقه و حتی تبحر فنی، دلیلی بر توان اداره میشود؟ آیا فکر نمیکنی، که به راحتی بتوان یک جوان خام را جهت داد و عکس وظایف و دغدغه مندیها هدایتش کرد؟ وقتی امثال تو بدون سوابق کافی معاون وزیر میشود و سازمانی را به چالش مبتلا میکند، چرا میخواهی تکرار اشتباه صورت پذیرد آقای یامین پور؟!
امانالله قراییمقدم؛
قراییمقدم گفت: زمانی که جوانان جامعه به سمت ازدواج نرفته و مجرد باشند، هیچگونه وابستگی نیز به جامعه، حکومت و کشور نداشته و به راحتی راه فرار از این مقوله و حتی خروج از کشور را در پیش گیرند. امروز مسئله تجرد و عدم ازدواج جوانان یکی از عوامل ایجاد پدیدههایی همچون فرار مغزها و ... است. امروز دولت و مسئولان امکانات خوبی همچون وام ازدواج و مسکن را برای جوانان در نظر گرفتهاند، اما جوانان جامعه باید از لحاظ فرهنگی، وظیفهمدار و مسئولیتپذیر تربیت شوند و بدانند که در قبال جامعه خود وظیفه و مسئولیت دارند.
از جشن آبپاشی تا اسکیت با چادر!
در شیراز نوجوانان معترض به بازداشت اسکیتسواران که به زعم مسئولان حجاب درستی نداشتند، دست به اقدام خاصی زدند و با چادر اسکیتسواری کردند. برخی جامعهشناسان چنین کنشی را اوج رد منویات ایدئولوژیک حاکمیت توسط نسل جدید توصیف کردند. در برابر الزاماتی که حکومت تعیین کرده و باید و نبایدهایی که درباره رفتار و ارتباطات شهروندان تعیین شده، همیشه یک مقاومت وجود داشته است؛ یعنی حتی در دهه ۶۰ تا کنون مقاومت به اشکال مختلف وجود داشته، اما به نظر میرسد در بین نوجوانان این سالها اندکی نوع مقاومت متفاوت است و شاید بشود گفت جسارت آنها نسبت به نوجوانان دهههای گذشته بیشتر شده و دلیل آن تغییراتی است که در جامعه رخ داده است.