پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۰۴۱۷
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۷
یک پدر ارومیه‌ای گفت: برای اینکه در شب یلدا نتوانستم خوراکی برای همسر و فرزندانم تهیه کنم به‌جای همکارم شیفت شب ماندم تا بیشتر از این شرمنده خانواده‌ام نشوم.

شعار سال: شب 30 آذر را که درازترین شب سال است به نام شب یلدا نام‌گذاری کرده‌اند اما شاید خیلی از پدران دوست داشتند که این شب نیز همانند سایر شب‌ها باشد.

متأسفانه چشم و همچشمی و تشریفات حتی به مراسمات شب یلدا هم رحم نکرد و در این شب نیز پول حرف اول را می‌زند، پدری که جیبش پر از پول است در مقابل خانواده خود قهرمان بوده اما پدری که جیبش به‌سبب بی‌رحمی روزگار خالی است، در مقابل خانواده خود شرمنده است.

در زمان‌های گذشته پدربزرگ منتظر بود تا شب یلدا از راه برسد و فرزندان و به‌ویژه نوه‌هایش دورش جمع شوند و دور کرسی کنار هم شب خوبی را با کمترین امکانات با شادی و لبخند سپری کنند.

اما در این زمانه وقتی یک مادربزرگ گریه می‌کند و می‌گوید که‌ "ای‌کاش نوه‌هایم در شب یلدا به منزل ما نیایند چرا که از لحاظ مالی توان این را ندارم که برای آن‌ها شام و خوراکی تهیه کنم و نمی‌خواهم من و همسرم در مقابل داماد و عروس‌هایم شرمنده شویم"، این ها نشان می‌دهد که چه شکاف طبقاتی در کشور ایجاد شده است.

از ماست که بر ماست

در وضع کنونی جامعه همه مقصر هستند چرا که در به وجود آمدن تشریفات بی‌مورد همه دست‌به‌دست هم دادند و بدون در نظر گرفتن فردای خود این شرایط نامناسب را به‌وجود آوردند. اما باز هم در این شرایط کسی حاضر نیست تا از تشریفات دست بردارد و روزبه‌روز نیز به این مسئله که یک مشکل بزرگ در جامعه است دامن زده می‌شود.

بالا بودن قیمت خوراکی‌های شب یلدا

قیمت میوه‌ها و خوراکی‌های شب یلدا برای خیلی از اقشار گران تلقی می‌شود و میوه‌فروشان خود نرخ میوه‌ها را تعیین می‌کنند چرا که می‌دانند خیلی‌ها امشب مجبورند برای اینکه شرمنده خانواده خود نشوند خرید کنند.

آذربایجان غربی بیشترین تولید سیب را در کشور دارد و جالب‌تر از همه این است که قیمت این میوه در همین استان کمتر از سه هزار تومان نیست. در این بین افراد پولدار جامعه مشکلی ندارند و به‌راحتی به خریدهای خود می‌پردازند اما کسانی که نانشان را عده‌ای به آجر تبدیل کرده‌اند و حقوقشان پرداخت نشده است به مشکل برخورده‌اند.

خبرنگار ما در روز 30 آذر سری به بازار میوه‌فروشان ارومیه زد تا از قیمت میوه‌های شب یلدا جویا شود.

اشک‌های یک پدر به‌خاطر شرمندگی از فرزندان

مرتضی که حاضر نشد جلوی دوربین حاضر شود با چشمان گریان گفت: بیشتر از سه ماه است که حقوق ما پرداخت نشده است و هم‌اکنون در جیبم فقط 17 هزار تومان پول دارم که فقط می‌توانم برای همسر و فرزندانم 12 هزار تومان خرید کنم.

وی افزود: به‌سبب اینکه شب یلدا در خانه نباشم به همکارم گفتم که شیفت شب را به‌جای او می‌مانم چرا که نمی‌توانم در چشمان دختر هفت ساله و پسر 11ساله‌ام نگاه کنم و در مقابل همسرم تحقیر شوم. علی خدایی کشاورزی که از نابرابری اعتراض داشت گفت: از کشاورز سیب را هزار تومان می‌خرند و در اینجا و شهرهای دیگر چهار هزار تومان و حتی بیشتر می‌فروشند.

وی تصریح کرد: می‌خواهم برای شب یلدا خرید کنم اما همه خوراکی‌های شب یلدا گران هستند و توان خرید آن‌ها را ندارم.

بی‌توجهی دولت به نرخ‌های بازار

اما پیرمرد موی سپید کرده که از این روزگار دل پری داشت گفت: قانون‌گذاران مملکت در تهران با خیال آسوده نشسته‌اند و نمی‌بینند که چه اتفاقاتی در مملکت در حال روی دادن است و چه گرانی‌هایی در کشور به مردم تحمیل می‌شود.

حسین ذوالفقاری خاطرنشان کرد: میوه‌فروشان هرکدام به‌روی اجناس خود قیمت‌های متفاوتی می‌زنند که این کار سبب گرانی می‌شود و کسی هم به این مسئله رسیدگی نمی‌کند.

وی افزود: موز کیلویی هفت هزار تومان است، چرا مسئولین رسیدگی نمی‌کنند؟ چرا به داد مردم نمی‌رسند؟ افراد نیازمند برای شب یلدا حتی قادر به خریدن یک عدد هندوانه نیستند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار 2 دی 96، کد مطلب: 1607399، www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین