پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۰۸۲۹
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۰
رئیس مرکز توسعه مدیریت و تحول اداری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی از رونمایی سامانه حقوق شهروندی در نظام سلامت در هفته آینده خبر داد.

شعار سال: محمد حسین سالاریان زاده روز دوشنبه در نشست خبری وزارت بهداشت افزود: در این سامانه الکترونیک همه اطلاعات مرتبط با حقوق شهروندی شامل 11 مصداق حقوق شهروندی در حوزه سلامت, 90 تکلیف وزارت بهداشت در این حوزه و 270 عبارت کلیدی به عنوان شاخص تکالیف وزارت بهداشت در این زمینه بارگذاری می شود.
وی درباره مهمترین شاخص های حقوق شهروندی در حوزه سلامت گفت: عدالت و عدم تبعیض, احترام به مردم و حقوق خاص تقسیم بندی شده و همه ابعاد جسمی, روانی, اجتماعی و معنوی مرتبط با سلامت را در بر می گیرد.
سالاریان زاده افزود: در سامانه علاوه بر دسترسی مردم به اطلاعات مربوط به حقوق سلامت می توانند شکایات و پیشنهادهای خود را مطرح کنند ضمن اینکه این سامانه به سامانه شکایات 190 وزارت بهداشت و اتوماسیون وزارت بهداشت مرتبط می شود.
وی اضافه کرد: در منشور حقوق شهروندی که آذر 95 از طرف رئیس جمهوری ابلاغ شد در بند الف به حق حیات, سلامت و کیفیت زندگی اشاره شده که موضوع اصلی تکالیف وزارت بهداشت است.
رئیس مرکز توسعه مدیریت و تحول اداری وزارت بهداشت گفت: بعد از تدوین و ابلاغ حقوق شهروندی از سوی رئیس جمهوری، همه دستگاه ها موظف شدند، مسئولیت ها و عملکرد خود را در این زمینه تبیین کنند و به اطلاع مردم برسانند.
وی افزود: می شد به صورت کلی و شعاری به مردم گزارش کرد که حقوق شهروندی در حوزه های مختلف رعایت شده است اما برای اینکه امکان ارزیابی دستگاه های بالادستی، مردم و رسانه ها فراهم باشد، وزارت بهداشت شاخص های حقوق شهروندی را در حوزه سلامت مشخص کرده و در سایت حقوق شهروندی در حوزه سلامت در معرض دید مردم قرار می دهد تا امکان ارزیابی عملکرد وزارت بهداشت فراهم شود.
سالاریان زاده افزود: بر اساس قانون اساسی 22 حق مرتبط با سلامت برای مردم ایران به رسمیت شناخته شده که در شش ماده از قانون اساسی به آنها اشاره شده است، در سال های گذشته به اجرای این مواد قانونی به انداره کافی توجه نشده است، باید کاری کنیم که مطالبه این حقوق در بین مردم فرهنگ شود.
وی گفت: اکنون وزارت بهداشت برای احقاق حقوق شهروندی مرتبط با سلامت برنامه کاری مدون دارد و مراکز بهداشتی-درمانی مکلف به اجرای این حقوق هستند، مردم باید بدانند که چه حقوقی دارند تا بتوانند حقوق خود را مطالبه کنند و با راه اندازی سایت جدید وزارت بهداشت دسترسی مردم به این اطلاعات فراهم خواهد شد.
رئیس مرکز توسعه مدیریت و تحول اداری وزارت بهداشت افزود: خدمات بهداشتی-درمانی وزارت بهداشت گسترده وسیعی را شامل می شود و 63 دانشگاه علوم پزشکی وخدمات بهداشتی-درمانی، پنج سازمان وابسته به وزارت بهداشت، 600 بیمارستان و 430 شبکه بهداشتی و درمانی به صورت شبانه روزی مشغول خدمت رسانی به مردم هستند و رصد و نظارت دائمی بر کار همه آنها کار دشواری است.
وی ادامه داد: وزارت بهداشت تصمیم گرفت برای رصد و نظارت دائمی بر کار این مراکز سامانه حقوق شهروندی در حوزه سلامت را راه اندازی کند، همه مراکز خدماتی وزارت بهداشت موظف به ارائه گزارش عمکرد خود در این سازمانه هستند و مردم نیز می توانند از همین طریق شکایات، انتقادها و پیشنهادهای خود را مطرح کنند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ 4 دی 96، کد مطلب: 82774759: www.irna.ir



اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین