پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۱۱۱
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۶
معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی، نبود نگاه صحیح به مسئله کمبود آب را مهم‌ترین چالش پیش روی احیای دریاچه ارومیه عنوان کرد و گفت: نه‌تنها در بخش کشاورزی بلکه در بخش شرب و صنعت نیز هنوز باور نداریم که مشکل آب جدی است.

شعارسال : محمدصادق پورمهدی، با اشاره به اینکه مشکل آب در کشور در حال تبدیل شدن به یک بحران است، اظهار داشت: در این شرایط، صرفه‌جویی در مصرف آب و نهادینه شدن فرهنگ آن یک ضرورت است.

وی افزود: در وهله اول از فعالان بخش کشاورزی و سپس از عموم مردم تقاضا داریم این مشکل را جدی بگیرند و در مصرف آب صرفه‌جویی کنند.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی در ادامه به تشریح برنامه‌های احیای دریاچه ارومیه پرداخت و گفت:

استان آذربایجان‌شرقی تنها 10 درصد از تامین آب دریاچه را بر عهده دارد و این در حالی است که 90 درصد از اثرات زیست‌محیطی و بهداشتی ناشی از خشک شدن دریاچه متوجه این استان خواهد بود.وی با اشاره به اینکه در استان آذربایجان‌شرقی بر روی منابع آبی موجود تصمیم‌گیری می‌شود، افزود: طبق برنامه قرار است 220 میلیون مترمکعب آب در زمستان امسال به سمت دریاچه رهاسازی شود که 10 درصد آن سهم این استان است.

پورمهدی با اشاره به اینکه ستاد احیای دریاچه ارومیه در استان مدیریت خوبی داشته است، گفت: مسیل‌گشایی، لای‌روبی رودخانه‌ها، تغییر الگوی کشت، اصلاح روش‌های آبیاری و کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی از جمله اقداماتی است که انجام شده یا در حال انجام است.

وی، انسداد چاه‌های غیرمجاز را از دیگر برنامه‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه عنوان کرد و گفت: تاکنون با همکاری دستگاه قضایی و فرمانداران، بیش از یک‌هزار چاه غیرمجاز در سطح استان مسدود شده است.
معاون استاندار آذربایجان‌شرقی احیای دریاچه ارومیه را یک پروسه حداقل 10 ساله اعلام کرد و گفت: در دو سال اول، هدف تثبیت وضعیت دریاچه است تا با اقدامات مناسب در سال‌های بعدی دریاچه را به سطح اکولوژیک برسانیم.

وی با اشاره به اینکه 90 درصد منابع آبی کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، اما میزان برداشت محصول نسبت به مصرف آب بسیار پایین است، افزود: ماموریت داریم طی چهار سال آینده 40 درصد در مصرف آب در بخش کشاورزی صرفه‌جویی کنیم و در این راستا برنامه‌هایی مانند تغییر الگوی کشت به سمت محصولاتی که آب کمتری نیاز دارند، جلوگیری از توسعه باغات، اصلاح و مدرن‌سازی روش‌های آبیاری و انسداد چاه‌های غیرمجاز با شدت پیگیری می‌شود.

پورمهدی با اشاره به ضرورت مدیریت یکپارچه حوزه آبریز دریاچه ارومیه، تشکیل ستاد ملی احیای دریاچه را در این راستا عنوان کرد و گفت: مدیریت استانی این موضوع ممکن بود به بخشی‌نگری منجر شود و تشکیل ستاد ملی و رصد یکپارچه اقدامات موجب شده است که کارها نسبتا خوب پیش برود.

وی، هماهنگی بین دستگاه‌ها را بسیار مهم دانست و گفت: استانداری مسئول هماهنگی بین دستگاه‌هاست و از آن‌جا که اجرای برنامه‌ها ممکن است با سلایق و نظرات شخصی همراه باشد لذا نظارت و مدیریت استانی بر عهده استانداری گذاشته شده است.

پورمهدی از برگزاری جلسات هماهنگی بین استان‌های آذربایجان‌شرقی و غربی خبر داد و گفت: این جلسات به منظور جلوگیری از دوگانگی در اجرای برنامه‌ها برگزار می‌شود و دستگاه‌های دو استان نیز باید برنامه‌ها را هماهنگ و در کنار هم اجرا کنند.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی تصریح کرد: احیای دریاچه ارومیه از اولویت‌های نخست استان است و همه مردم و مدیران باید همکاری کنند تا طبق برنامه بتوانیم دریاچه را احیا کنیم.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از تبریز فردا ، تاریخ انتشار دوشنبه 05 بهمن 1394 ، کد مطلب : 3882 : www.tabrizefarda.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین