پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۹۰
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۸
استاندار آذربایجان شرقی، گفت: صرفه‌جویی 40 درصدی در مصرف آب و اجرای کشت جایگزین لازمه احیای دریاچه ارومیه است.

شعار سال: اسماعیل جبارزاده در دیدار اعضای انجمن زیست محیطی «سبز اندیشان» در زمینه دریاچه ارومیه، با اشاره به اینکه تشکل‌های مردمی باید بیش از پیش برای احیای دریاچه ارومیه وارد شوند، اظهار داشت: مدیران اجرایی با ورود مردم در مباحث فرهنگی و اجتماعی، پشتوانه مردمی را احساس می‌کنند و با جدیت کامل پیگیر امور خواهند شد.

وی افزود: در هر کاری مردم وارد میان شوند به سرانجام می‌رسد ولی عدم ورود مردم به موضوعات علی‌رغم هزینه بودجه‌های فراوان، شکست خواهد خورد.

استاندار آذربایجان شرقی، نمونه بارز ورود موفق مردم را جنگ تحمیلی عنوان کرد و با اشاره به اینکه ورود مردم در این زمینه و بسیاری از زمینه‌های دیگر باعث کسب پیروزی‌های چشمگیر در کشور شد، گفت: پادشاهان گذشته علی رغم قدرت پوشالی که داشتند، بسیاری از خاک کشور را به بیگانگان واگذار کردند ولی در دفاع مقدس، با ورود مردم، حتی یک وجب هم به دشمن واگذار نشد.

*یکی از اهداف مهم حضور من در رأس مدیریت استان

جبارزاده با تاکید بر اینکه دغدغه‌ها و خطرات احیا نشدن دریاچه ارومیه را با مردم در میان بگذاریم تامردم در کنار ما باشند، تصریح کرد: رئیس‌جمهور همیشه بیان کرده‌اند که علی‌رغم مشکلات مالی دولت و پرداخت یارانه‌ها، من برای احیای دریاچه ارومیه هیچ محدودیت مالی قائل نیستم و حتی اگر نیازباشد، از بقیه بخش‌ها کم کرده و به بودجه دریاچه تزریق می‌کنم.

وی بابیان اینکه در سال‌های اخیر، برای پروژه‌های دریاچه ارومیه بودجه قابل توجهی اختصاص یافته است، خاطرنشان کرد: در کنار این توجه دولت، اراده مردم نیز لازم است که بایدسازمان‌های مردم‌نهاد با ورود در این عرصه، به آگاه سازی مردم نسبت به این موضوع بپردازند.

استاندار آذربایجان شرقی، با بیان اینکه یکی از اهداف مهم حضور من در رأس مدیریت استان، استفاده از تجربیات گذشته و تلاش برای احیای دریاچه بود، افزود: افراد دیگری بودند که بتوانند برای اجرای امورات جاری استان، به این استان بیایند، ولی دغدغه من برای این دریاچه باعث شد تا رأساً برای حضور در استان، موافقت کنم.

*بیش از 14 میلیون نفر تحت تأثیر مستقیم ریزگرد نمکی دریاچه ارومیه خواهند بود

جبارزاده، اثرگذاری مستقیم ریزگردهای نمکی بر روی بیش از 14 میلیون نفر با خشکیدن دریاچه ارومیهرا یادآور شد و ادامه داد: بیش از 600 تا 700 مدیر، صاحب نظر و فعال زیست محیطی در ستاد احیای دریاچه ارومیه دور هم جمع شده‌اند تا برای احیای آن، نسخه شفابخش تهیه کنند.

وی افزود: در بین این متخصصان، افرادی نیز که در آمریکا و روسیه و سایر کشورها تجربه مشابهی دارند پای کار آوردیم تا از نظرات کارشناسی آنها استفاده کنیم.

*از اقدامات کلانتری رضایت کامل دارم

استاندار آذربایجان شرقی در پاسخ به برخی انتقادات در زمینه سرعت عمل پایین کلانتری در ستاد احیای دریاچه ارومیه، خاطر نشان کرد: از اقدامات کلانتری رضایت کامل دارم چرا که تجمیع نظرات 600 نفر و مدیریت این مجموعه صاحب نظران، کار سختی است که به خوبی از عهده آن بر آمده است.

جبارزاده، با بیان اینکه 90 درصد از درمان بیماری، تشخیص مریضی است و تنها 10 درصد آن اقدامات عملی است، ادامه داد: اکنون نسخه احیای دریاچه ارومیه آماده است، امضای این 600 متخصص زیر این نسخه قرار دارند و از این طرح حمایت می‌کنند.

استاندار آذربایجان شرقی، باتاکید بر اینکه 26 راهکار عملی احیای دریاچه ارومیه در ستاد احیا تهیه شده است، اظهار داشت: برخی از این راهکارها خارج از حوزه استان است و با جدیت پیگیر هستیم که انتقال آب از حوضه آبی خارج از محدوده از جمله آنهاست که حفر تونل‌های انتقال آب در حال اجرا می‌باشد.

وی با اشاره به اینکه لایروبی رودخانه‌های حوضه دریاچه ارومیه یکی دیگر از راهکارهای احیا عنوان شده است، گفت: دستگاه‌های اجرایی استان بدون دریافت ریالی بودجه و اعتبار، این لایروبی را انجام دادند که اکنون به دلیل این اقدام، با هر بارش، باران‌ها به دریاچه می‌رود.

*استقبال کم مردم از مدرن سازی آبیاری اراضی کشاورزی

جبارزاده ادامه داد: باید قبل از این 26 راهکار، به لطف خدا امیدوار بود تا با بارش نعمات الهی، آبی موجود باشد تا به دریاچه منتقل کنیم و مردم را نیز تشویق کنیم تا علاوه بر فرهنگ‌سازی در صرفه جویی، دست به دعا بردارند.

استاندار آذربایجان شرقی، در ادامه، به استقبال کم مردم از مدرن سازی آبیاری اراضی کشاورزی اشاره کرد و تصریح کرد: با وجود پرداخت 85 درصد از این طرح از سوی دولت و پرداخت 15 درصدمابقی از سوی ستاد احیا در مقابل دریافت تمام آب مصرفی زمین کشاورزی، استقبال بسیار کمی از این موضوع صورت گرفت که باید سازمان‌های مردم نهاد با تبیین اهمیت صرفه جویی در مصرف آب و افزایش محصولات با مدرن سازی آبیاری، مردم را تشویق به اجرای این طرح کنند.

وی افزود: انجمن‌های مردمی باید جلوتر از مسئولان، فرهنگ‌سازی کنند، چرا که تا مردم حاشیه دریاچه ارومیه به این باور نرسند و نخواهند، حتی تصمیمات رئیس‌جمهور از تهران نمی‌تواند در منطقه اثر گذار باشد.

*برای شکر 22 میلیون دلاری، 28 میلیون دلار آب مصرف می‌شود

استاندارآذربایجان شرقی با انتقاد از کشت محصولات پرمصرف آب در استان، بابیان اینکه برای تولید هر کیلو شکر 1500 لیتر آب مصرف می‌شود و تولید 2 کیلو چغندرقند، معادل مصرف یک ماهه یک خانواده 4 نفری است، تصریح کرد: بر اساس برآورد کارشناسان، بیش از 28 میلیون دلار آب برای تولید شکر استان، مصرف می‌شود که قیمت فروش نهایی شکر، 22 میلیون دلار است و این موضوع را هیچ عقل سلیمی به دلیل ضرر آن، قبول نمی‌کند.

وی افزود: صرفه‌جویی 40 درصدی در مصرف آب کشاورزی و اجرای کشت جایگزین، مهم‌ترین موضوعاتی است که در حال حاضر لازمه احیای دریاچه ارومیه است.

جبارزاده به برداشت نمک از بستر دریاچه ارومیه نیز اشاره کرد و با تاکید براینکه هر اقدامی در مورد دریاچه ارومیه باید پیوست زیست محیطی داشته باشد، اظهار داشت: تمامی اقدامات تخریبی زیست محیطی غیر مجاز باید رصد شده و مقابل آن ایستاد.

*استفاده سیاسی از عنوان دریاچه ارومیه در انتخابات، ممنوع

استاندار آذربایجان شرقی در پایان، با تاکید بر اینکه سازمان‌های مردم نهاد فعال درزمینه احیای دریاچه ارومیه باید تنها دغدغه احیای دریاچه ارومیه را داشته باشند، تصریح کرد: مواظب باشید تا برخی باسوءاستفاده از این فعالیت‌ها، زمینه‌ای برای تسویه حساب با نظام و انقلاب را فراهم نکنند.

وی خاطرنشان کرد: عده‌ای در انتخابات ممکن است با وعده‌های نادرست، اقدام به سوءاستفاده و قهرمانسازی برای کسب رأی کنند که باید با آگاه سازی مردم، زمینه سوءاستفاده را ببندیم.

با اضافات و تلخیص برگرفته از وبسايت خبرگزاري گیلان تسنیم، تاریخ انتشار 12 آبان 1394، كد مطلب: 906159: www. tasnimnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین