پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۱۲۰۸
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۶
رئیس پلیس پایتخت گفت: بنا بر تدبیر فرمانده ناجا، کسانی که غفلتا شئونات اسلامی را رعایت نمی‌کنند دیگر به بازداشتگاه‌ها نمی‌روند و پرونده برایشان تشکیل نمی‌شود، بلکه در کلاس‌های آموزشی شرکت کرده و آموزش لازم را می‌بینند. سردار حسین رحیمی روز گذشته این موضوع را در اختتامیه جشنواره عکس «تهران شهر امن» با اشاره به رویکرد اجتماعی پلیس پایتخت در برخورد با جرائم و همچنین تأمین امنیت پایتخت اظهار کرد.

شعارسال : این اظهارنظر رئیس پلیس تهران را شاید بتوان به معنای پایان فعالیت‌های گشت ارشاد تلقی کرد؛ گشت‌هایی که هرروز در خیابان‌های تهران حضور دارند و اقدام به بازداشت زنان و دخترانی که بدحجاب عنوان می‌شوند می‌کنند. بر اساس گزارش‌ها و مشاهدات میدانی، فعالیت گشت ارشاد در روزهای اخیر به نسبت قبل کمی بیشتر شده است و با توجه به مطالب منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی، به نظر افراد بیشتری خبر از بازداشت خود یا نزدیکانشان را از سوی گشت ارشاد داده‌اند.

شیوه کار نیز به این شکل است که پس از بازداشت این افراد آنها را با ون‌های گشت ارشاد به یکی از مراکز وابسته به نیروی انتظامی در خیابان وزرا منتقل می‌کنند و پس از ثبت مشخصات و عکس‌برداری از آنها، از نزدیکانشان خواسته می‌شود با آوردن لباس مناسب آنها را از بازداشت خارج کنند. حال با این گفته رئیس پلیس پایتخت باید دید آیا قرار است در این روند که یک پای ثابت آن بازداشت است، تغییری ایجاد شود یا خیر و اینکه کسانی که به تعبیر سردار رحیمی غفلتا شئونات اسلامی را رعایت نمی‌کنند به چه شیوه‌ای به کلاس‌های آموزشی فراخوانده می‌شوند.

تلاش پلیس برای اصلاح رفتار شهروندان
به گزارش تسنیم، رئیس پلیس پایتخت در بخش دیگری از صحبت‌های خود همچنین این‌طور گفت: درحال‌حاضر پلیس علاوه‌بر تلاش برای ارتقای امنیت، به دنبال انجام اقدامات اجتماعی برای اصلاح رفتار شهروندان و کاهش تخلفات و جرائم است و امروز بیش از صد مرکز مشاوره در پلیس پایتخت فعال هستند که با اقدامات خود توانسته‌اند در ٩ ماهه امسال بیش از ٦٢ هزار پرونده را به صلح و سازش منجر کنند و اجازه ندهند این پرونده‌ها به دادگاه ارسال شود. وی با اشاره به مزیت‌های صلح و سازش در پرونده‌های این‌چنینی گفت: وقتی یک پرونده به دادگاه ارجاع داده می‌شود، در دادگاه، یکی محکوم می‌شود، ولی ما صلح و سازش را بین طرفین برقرار می‌کنیم و قطعا این صلح و سازش پایدارتر از آن یکی است. رئیس پلیس پایتخت ادامه داد: درحال‌حاضر روزانه هزاران نفر در پلیس، آموزش عمومی می‌بینند و ما به‌جای دستگیری مجرمانی که تخلفات و جرائمی را در سطح پایین مرتکب شده‌اند، آموزش‌هایی را برای اصلاح رفتارشان ارائه می‌دهیم؛ به شکلی که در ٩ماهه امسال بیش از ٢٨٢ هزار نفر از خانواده‌ها، دانش‌آموزان، دانشجویان، کارکنان دولت و کسبه در این کلاس‌ها شرکت کرده و از سوی همکارانمان برای اصلاح رفتارشان آموزش دیده‌اند. وی با اشاره به تغییر رویکرد پلیس در برخورد با کسانی که شئونات اسلامی را رعایت نمی‌کنند، گفت: بنا بر تدابیر فرمانده ناجا، کسانی که شئونات اسلامی را رعایت نمی‌کنند و غفلت‌هایی در این حوزه داشته‌اند دیگر به بازداشتگاه‌ها نمی‌روند، پرونده برایشان تشکیل نمی‌شود و آنها را به دادگاه نمی‌فرستیم، بلکه جلسات آموزشی برای اصلاح رفتارشان برگزار می‌شود و امسال ١٢١ جلسه آموزشی در این حوزه برگزار شده و بیش از هفت‌هزار و‌٩٠٠ نفر در این کلاس‌ها آموزش دیده‌اند. رئیس پلیس پایتخت تأکید کرد: از سوی دیگر باید بگوییم ما به‌هیچ‌وجه با کسانی که در امنیت عمومی جامعه اخلال ایجاد کنند سازش نخواهیم کرد، ولی در برابر غفلت‌هایی که صورت بگیرد، با رویکرد اجتماعی سعی در اصلاح رفتار شهروندان داریم.

برخورد با مراکز ماساژ در دستور کار

جعفری‌دولت‌آبادی در نشستی تخصصی علاوه بر بیان ایرادات دستگاه‌های دولتی در رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی و خلأهایی که باعث می‌شود این چرخه معیوب بماند، اعلام کرد که پلیس در برخی از موارد از‌جمله بی‌حجابی در خودروها، رانندگان مست و برخورد با مراکز ماساژ‌درمانی نباید کوتاه بیاید و صرف تذکر کفایت نمی‌کند. دادستان تهران روز گذشته میهمان نشست آسیب‌های اجتماعی بود و مفصل درباره آسیب‌های اجتماعی نکاتی را مطرح کرد. او درباره پاسخ‌گو و منفعل‌بودن بسیاری از دستگاه‌های مسئول در قبال وظایفشان صحبت کرد و گفت: تکرار چرخه جمع‌آوری و رهاشدن مجدد زنان خیابانی ناشی از بی‌توجهی برخی دستگاه‌ها است. او می‌گوید مصوبات نهادهای سیاست‌گذار به‌ویژه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در تبیین چگونگی اثرگذاری روی آسیب‌های اجتماعی می‌توانست مؤثر باشد؛ اما مصوبات این شورا تا حد زیادی زمین مانده و اجرائی نشده است که از‌جمله می‌توان به مصوبه عفاف و حجاب شورای‌عالی انقلاب فرهنگی اشاره کرد.

جعفری‌دولت‌آبادی سومین ابزار برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و مقابله با آنها را رهنمودهای مقام معظم رهبری دانست و با یادآوری جلساتی که با حضور مسئولان ارشد کشوری درباره آسیب‌های اجتماعی در محضر ایشان برگزار شده است، گفت: ورود عالی‌ترین مقام کشور به موضوع آسیب‌ها، واجد پیام مهمی است و ما باید بدانیم امروزه ابزارهای خوبی در مبارزه با آسیب‌ها در اختیار داریم و اگر موفق نیستیم، باید دنبال علت آن باشیم. او با اشاره به فعالیت مراکز ماساژ مختلط در تهران افزود: نظام ما دینی است و اجازه نخواهیم داد ارزش‌های اسلامی با چنین اقداماتی به سخره گرفته شود؛ بنابراین پلیس و دادستانی تهران با پدیده قبیح ماساژدرمانی که امروزه عده‌ای با ایجاد دفتر و انجام تبلیغات در فضای مجازی مرتکب می‌شوند، مقابله خواهند کرد. دادستان تهران به موضوع زنان خیابانی پرداخت و درباره اقدامات سلبی و ایجابی مورد نیاز در مبارزه با این آسیب گفت: سال‌هاست این مشکل به چشم می‌خورد؛ زنان خیابانی جمع‌آوری می‌شوند؛ اما مجدد در اجتماع رها می‌شوند. مشکلات زنان خیابانی صرفا با انجام اقدامات قضائی - پلیسی حل نمی‌شود؛ بلکه در این بحث باید قائل به تفکیک شد؛ آنجا که فسق علنی رخ می‌دهد، به‌عنوان مجرم باید تحت تعقیب قرار گیرند و در غیر این فرض، دستگاه‌های فرهنگی و اجرائی باید ورود کنند.

جعفری‌دولت‌آبادی تکرار چرخه جمع‌آوری و رهاشدن مجدد چنین زنانی را ناشی از بی‌توجهی دستگاه‌های فرهنگی و اجرائی مرتبط با موضوع به وظایف خود دانست و افزود: اینکه از پلیس بخواهیم زنان خیابانی را جمع‌آوری کند؛ اما جایی برای نگهداری آنان نباشد، نتیجه‌بخش نخواهد بود. دادستان تهران هماهنگی دستگاه‌ها را مهم‌ترین رمز موفقیت در مبارزه با آسیب‌های اجتماعی دانست و افزود: این‌گونه نباشد که پلیس دستگیر یا جمع‌آوری کند، قاضی رها کند یا قاضی مددجو را به سازمان بهزیستی معرفی کند و آن سازمان از پذیرش مددجو امتناع کند. دادستان تهران شرب خمر را ناقض ارزش‌های مبتنی بر عفاف دانست و با اشاره به دستگیری ٧٠٠ راننده مست در طرح برگزار‌شده از سوی پلیس و دادسرای ارشاد در یک ماه اخیر افزود: این آمار نشان‌دهنده یک آسیب اجتماعی است؛ چراکه راننده مست هم‌زمان دو جرم مرتکب شده است؛ نخست شرب خمر و دوم رانندگی در حال مستی. همچنین ساخت و توزیع مشروب که شاید نتوان اخبار مربوط به آن را در رسانه‌ها پررنگ کرد یا عرضه لباس‌ها و برندهای خلاف شئون حکومت دینی، مرتبط با حوزه عفاف و حجاب است. جعفری‌دولت‌آبادی همچنین از پلیس خواست در توقیف اتومبیل‌هایی که برای نوامیس مردم مزاحمت ایجاد می‌کنند یا با دوردورکردن و حرکات غیرمتعارف نظم عمومی را مختل کرده یا رانندگان مست و خودروهای حامل زنان کشف‌حجاب‌کرده، تردید نکنند و اظهار کرد: تذکر از سوی پلیس برای بار اول اقدام مناسبی است؛ اما صرف تذکر کافی نیست و در صورت تکرار، خودرو توقیف و متخلف به مرجع قضائی معرفی شود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت تحلیلی-خبری فرارو، تاریخ انتشار: 7 دی 1396، کدخبر: 342156، www.fararu.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین