پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۱۹۸۵
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۶
مدیرکل اداره فرهنگی و تربیتی سازمان زندان‌های کشور به راه اندازی مراکز یادگیری محلی در زندان‌ها اشاره کرد و گفت: خوشبختانه طبق بررسی‌های انجام شده راه اندازی این مراکز در زندان‌ها نتایج مثبتی به همراه داشته است.

شعارسال: حجت الاسلام رستمی مدیرکل اداره فرهنگی و تربیتی سازمان زندان‌های کشور در نشست خبری جشنواره تئاتر زندان‌های سراسر کشور که صبح امروز برگزار شد، اظهار کرد: از بهترین راه‌ها برای حفظ ارزش‌های اسلامی برنامه‌های هنری است که از این طریق می‌شود مباحث تربیتی را در زندان‌ها پیاده کرد.

وی با بیان اینکه از جمله این برنامه‌ها جشنواره تئاتر زندان‌های سراسر کشور است که ۱۲ دی ماه برگزار می‌شود، گفت: اجرای تئاتر، سرود، هنر‌های تجسمی، روزنامه‌های دیواری، فیلم نامه نویسی، خاطره نویسی توسط زندانیان در سراسر کشور انجام می‌شود. بیش از ۱۷ مرکز رادیو و تلویزیون در زندان‌ها داریم که برنامه‌ها را تولید و برای زندانیان در زندان‌ها پخش می‌کنند که هدف اصلی از تولید این برنامه‌ها اصلاح و تربیت مددجویان است، زیرا معتقدیم به هر میزان که از مباحث فرهنگی و آموزشی استفاده کنیم و باور‌های دینی آن‌ها را افزایش دهیم احتمال بازگشت مجدد به زندان را پایین می‌آوریم.

مدیرکل اداره فرهنگی و تربیتی سازمان زندان‌های کشور تصریح کرد: استفاده از برنامه‌های فرهنگی به منظور اصلاح و تربیت مددجویان صورت می‌گیرد و با توجه به اینکه برنامه‌های فرهنگی از ورود دوباره زندانیان به چرخه جرم و زندان جلوگیری می‌کند توجه به این بخش اهمیت بسزایی دارد.

وی با بیان اینکه در جشنواره تئاتر زندان‌ها ۳۱ استان شرکت می‌کنند، گفت: در حال حاضر یک چهارم تعداد کل زندانیان تحت پوشش برنامه‌های هنری هستند.

حجت الاسلام و المسلمین رستمی اضافه کرد: در چند سال گذشته ۱۲ جشنواره هنری سراسری در زندان‌ها اجرا کردیم و هم اکنون ۲۲۵ گروه نمایشی تئاتر صحنه و ۱۲۴ گروه تئاتر خیابانی در زندان‌ها وجود دارد و هر ساله ۲ هزار و ۲۱۶ نمایش در سطح زندان‌ها و بیش از ۳۰۰ نمایش در سطح شهر‌ها اجرا می‌شود.

وی گفت: جشنواره تئاتر زندان‌ها با هدف معرفی آثار برتر به جشنواره تئاتر فجر و جشنواره ماه حوزه هنری برگزار می‌شود و خوشبختانه توانسته ایم هر ساله ۲ یا ۳ تئاتر برتر را به این جشنواره‌ها معرفی کنیم.

مدیرکل اداره فرهنگی و تربیتی سازمان زندان‌های کشور در ادامه به برنامه‌های فرهنگی زندان‌های کشور اشاره کرد و گفت: همه ساله تقویم اجرایی برنامه‌های فرهنگی زندان‌های کشور را پیش از ۱۵ اسفند ماه به زندان‌ها ارسال کرده و مسابقات متعددی علاوه بر مسابقات هنری مانند مسابقات قرآنی برای پرسنل سربازان وظیفه و مددجویان برگزار می‌شود و در سال جاری بیش از ۶۰۰ نفر به مسابقات قرآنی کشوری راه یافتند.

حجت الاسلام و المسلمین رستمی به همکاری سازمان اوقاف با سازمان زندان‌ها اشاره کرد و گفت: سازمان اوقاف ۱۰۶ نفر از مربیان خود را به صورت تمام وقت در اختیار زندان‌ها قرار داده که نتیجه این امر ثبت نام ۲۱ هزار نفر از مددجویان در سامانه حفظ موضوعی قرآن کریم در اوقاف است.

وی با بیان اینکه هم اکنون ۱۸۷ کتابخانه زندان‌های کشور تحت پوشش نهاد کتابخانه‌ها قرار دارد افزود: براساس توافقات انجام شده با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همه ساله ضمن بهره مندی از تازه‌های حوزه کتاب بیش از ۳۰۰ میلیون تومان خرید کتاب از وزارت ارشاد داریم.

مدیرکل اداره فرهنگی و تربیتی سازمان زندان‌های کشور بیان داشت: همچنین ۶۰۰ هیات مذهبی در زندان‌ها داریم که به صورت کاملا خودجوش، برنامه‌های عزاداری و اعیاد را در زندان‌ها اجرا می‌کنند و بیش از ۹۰ هزار نفر از زندانیان در کلاس‌های قرآنی شرکت می‌کنند.

وی تصریح کرد: طبق بررسی‌های انجام شده بازگشت مجدد آن دسته از زندانیان که بیش از یک سال در زندان بوده و بیش از یک سال با فعالیت‌های قرانی مانوس بوده اند زیر ۲ درصد است.

حجت الاسلام و المسلمین رستمی با بیان اینکه ۶۰ درصد زندانیان زیر دیپلم هستند و اکثر بزهکاران زندانی کشور سطح سواد مناسبی ندارند، افزود: طی سال‌های گذشته با اجرای برنامه نهضت سواد آموزی در زندان‌های سراسر کشور حدود ۵۰ نفر از مددجویان که سطح سواد مناسبی نداشتند با سواد شدند.

وی با بیان اینکه شرکت در کلاس‌های قرآنی و... اجباری نیست،به راه اندازی مراکز یادگیری محلی در زندان‌ها اشاره کرد و گفت: خوشبختانه طبق بررسی‌های انجام شده راه اندازی این مراکز در زندان‌ها نتایج مثبتی به همراه داشته است.

مدیرکل اداره فرهنگی و تربیتی سازمان زندان‌های کشور تصریح کرد: اجرای برنامه‌های آموزش عالی با همکاری دانشگاه پیام نور و علمی کاربردی در زندان‌ها صورت می‌گیرد و در حال حاضر ۸۳۸ مددجو در ۲۳ رشته دانشگاهی تحصیل می‌کنند.

وی در ادامه به اجرای برنامه‌های ورزشی در زندان‌ها اشاره کرد و گفت: ۵۰ درصد زندانیان در برنامه‌های ورزشی شرکت دارند و هم اکنون ۱۸۰ هزار مترمربع فضای ورزشی در زندان‌ها وجود دارد و یک هزار و ۳۸۴ نهضت داوطلبی ورزشی در زندان‌ها راه اندازی شده است.

مدیرکل اداره فرهنگی و تربیتی سازمان زندان‌های کشور افزود: ما برنامه‌های فرهنگی، هنری و ورزشی را در زندانهای کشور برگزار می کنیم تا هر زندانی مطابق علاقه اش در برنامه ها شرکت کند.

وی گفت: ما زمینه استفاده همه زندانیان از برنامه های مختلف فرهنگی هنری را ایجاد کرده ایم و با وجود برنامه های متنوع زندان ها، کمتر پیش می آید زندانیان در این برنامه ها شرکت نکنند.

حجت الاسلام سید علی اکبر میرصانعی دبیر هفدهمین جشنواره تئاتر زندانهای سراسر کشور در این نشست خبری افزود: نگاه ما به زندانی و مددجو یک نگاه ویژه و انسانی و فارغ از هرگونه گرایش و تفکر است.

وی گفت: ما حتی از زندانی سوال نمی‌کنیم که جرمی مرتکب شده چراکه قرآن می فرماید ما به فرزندان آدم کرامت بخشیدیم و نباید مورد تحقیر قرار گیرد.

رییس اداره فرهنگی تربیتی زندان های استان تهران تصریح کرد: هنر، از دیدگاه اسلام و قرآن ارزش ویژه ای دارد که در راستای ترویج و تبلیغ آموزه ای دینی باشد و هنرمند از اصول اصلی اسلام تخطی نکند.

وی با اشاره به جشنواره تئاتر زندان های سراسر کشور افزود: فعالیت های هنری اثر مطلوبی در روحیه زندانیان دارد و این درباره سایر افراد جامعه هم مصداق دارد و حتی ممکن است یک فیلم کوتاه انسان را متحول کند.

حجت الاسلام میرصانعی با بیان اینکه برنامه های مهارت های زندگی به صورت جدی در زندانها برگزار می شود، تاکید کرد: برگزاری چنین جشنواره ای نقش مهمی در بازگشت شرافتمندانه زندانیان به جامعه دارد.

رییس اداره فرهنگی تربیتی زندان های استان تهران تصریح کرد: با توجه به فعالیت های قرآنی مددجویان و همکاری دستگاه قضایی برای بازگشت مجرمان به جامعه، تاکنون افرادی که حافظ کل قرآن بوده اند از اعدام و حبس ابد یک درجه تخفیف گرفته اند و هر مددجویی که یک جزء قرآن حفظ شده باشد از یک تا 5 روز مرخصی تشویقی می گیرد.

در ادامه فرهاد درودگر درباره هفدهمین جشنواره تئاتر زندانهای سراسر کشور افزود: یزد، همدان و تهران در سه بخش تئاتر صحنه‌ای، خیابانی و نمایش نامه خوانی حضور دارند.

وی گفت: ما جشنواره ای را برای مددجویان کانون های اصلاح و تربیت برگزار می کنیم؛ اما در جشنواره تئاتر امسال مددجویان بالای 18 سال با موضوعات آزاد حضور دارند و محور نماز و قرآن هم در این جشنواره به عنوان بخش ویژه وجود دارد.

درودگر تصریح کرد: هزینه ها توسط مددجو پرداخت نمی شود بلکه این هزینه ها به عهده زندان های هر استان است اما به لحاظ میزبانی برج آزادی را انتخاب کرده ایم که سالن حرفه ای اجرای تئاتر دارد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری میزان ، تاریخ انتشار: 10 دی1396 ، کدخبر: 382365، www.mizanonline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین