پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۳۶۴۲
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۳
یک حقوقدان با اشاره به مطرح شدن تعیین مکان مشخص برای اعتراضات مردم گفت: اینکه طرحی بدهند و بخواهند برگزاری تجمعات مردمی را تنها به یک مکان مشخص محدود کنند این اقدام نقض صریح قانون اساسی است.

شعارسال: کامبیز نوروزی حقوقدان درباره پیشنهاد برخی مبنی بر تعیین مکانی برای برگزاری تجمعات اعتراضی اظهار کرد: این یک طرح خام و مطالعه نشده است که به مسائل اساسی در زمینه موانع اعتراضات قانونی توجهی نکرده است.

نوروزی ادامه داد: متأسفانه خیلی اوقات پیش می آید که مسئولین دستگاه‌ها نسبت به برخی حوادث اجتماعی، سیاسی واکنش شتاب‌زده‌ای را نشان می دهند. این شتاب‌زدگی از مسئولین قابل پذیرش نیست.

این حقوقدان افزود: چند نکته در این باره وجود دارد. یکی این که در جامعه ایران مردم کمتر موقعیت یا حق اعتراض آرام، مسالمت آمیز و مدنی پیدا می کنند و اغلب مجوز به آنان داده نمی شود. این موضوع ناشی از این نیست که مکانی برای آن وجود ندارد و این هم به سادگی قابل حل است. اگر دستگاه‌های ذی‌ربط اجازه بدهند که اعتراض‌های آرام، مدنی و مسالمت‌آمیز در شهرها برگزار شود این موضوع به سادگی امکان‌پذیر است و سابقه آن قبلا وجود داشته و هیچ مشکلی هم نیست. ولی مسئله اصلی این است که اصولا خیلی از دستگاه های مسئول تمایلی ندارند که مردم به شکل تظاهرات آرام، بدون خشونت و مسالمت‌آمیز اعتراض مدنی داشته باشند. اصل این مسئله باید حل شود وگرنه هرجایی از تهران را که بخواهید به چنین تجمع‌هایی اختصاص بدهید اصلا فرق نمی کند.

نوروزی تأکید کرد: علاوه بر این نکات خیلی پیچیده و دقیقی هم وجود دارد که تعجب می کنم چرا در طرح چنین پیشنهادی به آن ها توجهی نشده است. به عنوان مثال کجا را می خواهند به این اقدام اختصاص دهند؟ و مهار آن چگونه خواهد بود؟ نظارت پلیس چگونه خواهد بود؟ من جایی را در جهان سراغ ندارم که چنین تصمیمی گرفته باشند؟ اگر خواسته باشند که از هاید پارک تقلید کنند باید گفت که آن یک سنت خیلی قدیمی در انگلستان است که در آن جا شرایط اجتماعی، اقتصادی و دموکراتیک جامعه انگلستان بسیار متفاوت است. جامعه امروز ایران اصلا قابل مقایسه با آن نیست. تلقید ناآگاهنه به نظر من اقدام شایسته ای نیست.

این حقوقدان گفت: از طرف دیگر طبق اصل 27 قانون اساسی تجمع و راهپیمایی مسالمت‌آمیز و بدون اسلحه برای همه اشخاص و گروه‌ها قانونی و مجاز است. بر این اساس طرح چنین موضوعی یعنی تعیین یک مکان مشخص برای اعتراضات مردمی دو حالت دارد اگر تظاهرات فقط محدود به این مکان‌ها شود که باید گفت نقض آشکار و صریح قانون اساسی است اما اگر این مکان فرضی می خواهد به یک مکان علاوه بر مکان‌های عمومی دیگر اضافه شود که کار بیهوده ای است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت خبری اعتمادآنلاین ، تاریخ انتشار: 20 دی 1396 ، کدخبر: 152733 ، www.etemaadonline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین