پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۳۷۱۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۷
کمیل خجسته در یادداشتی به بررسی موضوع اعتراض در جمهوری اسلامی پرداخته و معتقد است که ظرفیت های قانونی اعتراض با توجه به اصل 27 قانون اساسی ( حقوق اساسی) و تاکید ماده 10 قانون احزاب به عدم نیاز به مجوز برای تجمع و کسب مجوز برای راهپیمایی، وجود دارد. سپس با نگاهی محافظه کارانه وارد برخی مصادیق و توصیه اخلاقی به سیاستمداران و نیروهای معترض شده و از تشریح و ورود مصداقی فراگیر و تبیین حاشیه های موضوع ،کنار می کشد( نوع برخورد با معلمان، مالباختگان صندوق ها، تجمعات کارگری، ماجرای آب در اصفهان، برخورد با بازنشستگان و غیره). بنظر می رسد که در جمهوری اسلامی ایران، مصادیق و ظرفیت های قانونی اعتراض و برگزاری تجمعات وجود داشته باشد، اما نوع برخورد تند با این تجمعات (با دلایل و شیوه های مختلف)، عملا امکان استفاده از این ظرفیت قانونی را نداده و این امر علاوه بر عدم رعایت و نقض حقوق اساسی ، از بعد امنیتی نیز پیامدهای ناخوشایندی خواهد داشت.

شعار سال : کمیل خجسته در یادداشتی برای خبرگزاری فارس نوشت که، اصل ۲۷ قانون اساسی، حق اعتراض را با رعایت این شرط که مخل امنیت و اسلام نباشد جزئی از شوون آزادی عمومی و اساسی می‌داند. جمهوری اسلامی هم با روش و چارچوبی به این اصل پایبند است. به همین منظور ماده ده قانون احزاب تجمع اعتراض‌آمیز را بدون مجوز و راهپیمایی را نیاز به مجوز دانسته است. لذا تجمعات هر روزه جلوی مجلس، گاه‌گداری جلوی پاستور در راستای پاسداشت و حفاظت از همین اصل است. جدای از این، اخبار غیررسمی اعلام می‌کند سال گذشته بیش از هشتصد تجمع اعتراض‌آمیز وجود داشته است. امسال تا قبل از این ماجرای اخیر هم نزدیک به دویست‌واندی تجمع اعتراض‌آمیز برگزار شده است. حالا به این اعداد غیررسمی توجه نکنید. تجمعات اعتراض‌آمیز سلسله‌وار معلمان را که در اخبار رسمی آمده بود را به یاد بیاورید. اتفاقا همین تابستان امسال با وجود اینکه تکلیف مالی سختی به دولت وارد شد منجر به تصویب قانون در مجلس برای معلمان شد.

آیا در جمهوری اسلامی اعتراض امکان دارد؟

تجمعات گسترده‌ای که چند سال پیش در ماجرای صندوق‌های قرض‌الحسنه پیش آمد. آن هم منجر به ورود شورای امنیت به نفع مالباختگان شد و سرانجام پول مردم برگردانده شد. اعتراض‌ها در خصوص صندوق‌های بازنشستگان، سربازی و... از جمله دیگر اعتراضات همین ایام بود که در اخبار هم آمد. البته در فقره معلمان، وقتی پای سرویس امنیتی فرانسه باز شد، این قسمت محل ورود نیروی امنیتی شد ولی ادامه پیگیری مطالبات معلمان برقرار ماند.

تعداد بازدید : 3
 

آیا در جمهوری اسلامی اعتراض امکان دارد؟

اعتراض، حق است و جمهوری اسلامی آن را به رسمیت می‌شناسد. کما اینکه رهبری در دیدار کارگران اردیبهشت امسال فرمودند «یک مواردی اتّفاق افتاده که کارگران اعتراض داشتند، اعتراض شان هم بحق بوده؛ بنده که دنبال می‌کنم مسائل را، [می‌دانم] در مواردی اعتراض کارگرانی که جمع شدند، اعتراض بحقّی بوده. فرض کنید کارخانه‌ای را دولت به یک نفری واگذار می کند، او به جای اینکه کارخانه را مدیریّت کند، ابزارهایش را می‌فروشد، کارگرها را بیرون می‌کند، خب اینجا کارگرها می‌آیند بیرون و اعتراض می کنند. در این اعتراض ها هم کارگرها همیشه مرز خودشان را با دشمن مشخّص کردند.»

اما در این میان یک مولفه مهم دیگری هم وجود دارد. وجود دشمن خارجی که منتظر فرصت رخنه است. تجربه این رخداد پیش رویمان است. مثلا در سال ۸۸ کسی مخالفتی با اعتراض به نتیجه انتخابات نداشت. مسیر پیگیری اعتراض مشخص بود و حتی امکانات ویژه‌ای برای معترضین به نتیجه انتخابات ایجاد شد اما آنها اردوکشی خیابانی را برگزیدند و آن شد که شد. ۸ ماه ناامنی و ضربه به کسب‌وکارهای خرد، تغییر استراتژی امریکا در مواجهه با ایران و آغاز تحریم‌های شدید، ضعف در تور امنیتی خارجی که منجر به ترور چهار دانشمند هسته‌ای در همین ایام شد؛ از مهمترین آسیب‌های عدم رعایت ادب اعتراض بود.

اعتراض، حق است. فرصت ارتقای حکمرانی و زندگی است. دیالکتیک معترض و حکمران در چارچوب مردم‌سالاری موجب اصلاح امور می‌شود. اگر چه که حکمران باید اعتراض را بشنود و درباره‌اش گفتگو کند، از آن‌ سو معترض هم دائم باید به پشت سرش نگاه کند. اگر پشت سر معترض اینترنشنال سعودی، بی‌بی‌سی انگلیسی، من‌ و تو پهلوی و منافق اشرف یا فلان سلبریتی خارج نشین و... قرار گرفت اول باید تکلیفش را با آن‌ها معلوم کند.

آیا در جمهوری اسلامی اعتراض امکان دارد؟

محیط اعتراضی بدون مرزبندی، بستر مناسبی برای از دست رفتن اعتراض و تبدیلش به آشوب برای آن‌هاست. آن‌ها مصرانه و بی‌رحمانه به دنبال تحقق آرزوی سوریه‌سازی و جوکری شدن ایران هستند تا نه از تاک چیزی بماند و نه از تاک‌نشانش. این خط قرمز همه کسانی است که تحقق منافع ملی و آرمان انقلاب اسلامی آرزوی شان است.

شعار سال با اندکی اضافات و تلخیص،برگرفته از خبرگزاری فارس . کد خبر: 14010706000168 . تاریخ انتشار: ششم مهرماه 1401. https://www.farsnews.ir .

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۵
0
0
جالب بود. اشرافیت اطلاعاتی خوبی بود
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین