پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۴۰۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۶
امید فراغت، کارشناس حوزه سیاسی و آسیب‌های حکمرانی در متنی با عنوان مسئولان مملکت پاسخ بدهند به چه دلایلی بر علیه محمد‌رضا شاه انقلاب کردند؟ با نگاهی انتقادی-اصلاحی و الزاما متعهدانه می‌پرسد که اهداف اصلی انقلاب اسلامی ایران، بر استثمار زدایی داخلی، استعمار ستیزی خارجی و گرایشات تمدنی قرار داشته است. سه رکن جمهوریت مبتی بر قانون اساسی، اسلامیت مبتی بر دین مبین و انقلابی گری مبتی بر آرای امامین انقلاب، جهت دهنده این مسیر بوده است. چه شده که با برخی سو تدبیر‌ها و انتصابات ناشایست و مصلحت گرایی و محافظه کاری‌های منفعت طلبانه، چهار گروه متعصبین، متنفعین، منافقین و نفوذی ها، تا این حد میدان داری می‌کنند؟ جایگاه گام دوم در احیای انقلاب اسلامی ایران و قدرت یابی داخلی و منطقه ای، کجاست؟ چرا کاری کردیم که مردم از دموکراسی طلبی حول وحدت ملی و ایدئولوژی‌های انقلابی، به احقاق خشونت آمیز حقوق شهروندی خود گرایش پیدا کرده اند؟ هرچند سوالات مطرح شده توسط این کارشناس به ظاهر عریان بوده و بوی مطالبه گری برون مرزی می‌دهد، اما با اندکی آشنایی با قلم و منظومه فکری ایشان میتوان دریافت که هدفی جز اصلاح امور و تقویت پایه‌های انقلاب اسلامی، مدنظر نیست.
شعار سال: به گزارش پایگاه خبری صدای جویا ا، امید فراغت فعال سیاسی اصلاح‌طلب و روزنامه‌نگار در متنی با عنوان «مسئولان مملکت پاسخ بدهند به چه دلایلی بر علیه محمد‌رضا شاه پهلوی انقلاب کردند؟» آورده است؛ اگر مسئولان جمهوری اسلامی اندیشه کنند که به چه دلایل پیدا و پنهانی بر علیه محمد‌رضا شاه پهلوی قیام و انقلاب کردند شاید تصویر و تصور بهتری نسبت به حال و احوال جامعه امروز ایران پیدا نموده و تغییر در برخی حوزه‌ها را با آرامش بیشتری پذیرا بوده و برخی اصلاحات را با نگاهی مشفقانه‌تر، دنباله گیری کنند!

*** مسئولان فعلی جمهوری اسلامی اگر به هر دلیلی که بر علیه حکومت پهلوی قیام و انقلاب کردند آیا آن دلایل در جامعه فعلی ایران و همچنین دیگر جوامع نمی‌تواند زمینه و بستری برای اعتراضات باشد؟ اگر مسئولان مملکت بگویند محمد‌رضا شاه مستبد، انحصار‌طلب، یکسویه‌نگر، تبعیض‌گرا و … بود.

*** آیا در شرایط فعلی می‌پذیرند مردم هم حق دارند نسبت به چنین ادبیات‌هایی که هر جامعه و هر انسانی را ناراحت و خشمگین می‌کند، معترض باشند؟

*** مسئولان مملکت باید بپذیرند که زور در هر جامعه و حکومتی زور است. تحمیل عقیده و نظر در هر جامعه و حکومتی تحمیل عقیده و نظر است؛ بنابراین هیچ انسان و جامعه‌ای دوست ندارد تحت تأثیر زور، تحمیل و … از نوع مذهبی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و … باشد.

*** مسئولان جمهوری اسلامی باید بپذیرند بین انسان زمان شاه و انسان زمان جمهوری اسلامی تفاوتی نیست اگر هم تفاوتی وجود دارد فقط از نقطه نظر رشد و توسعه آگاهی است. بنابراین، هر جامعه‌ای که از نظر آگاهی رشد و توسعه پیدا کند قاعدتاً خواست و مطالبات بیشتری طلب می‌کند. بر این قاعده نباید از برخی مطالبات دلگیر بود.

*** اگر مسئولان مملکت بگویند ما برای نجات دین و آئین بر علیه محمد‌رضا پهلوی قیام و انقلاب کردیم باید پاسخ بدهند این علل برخی دین‌گریزی و دین زدگی‌ها در نسل نوجوان و جوان جامعه امروز ایران برای چیست؟ چرا برای مطالبات تمدنی مان، کمتر دستی بالا زده شده و از ارایه عملکرد مطلوب هم بدور هستیم.

*** چرا برخی از انقلابیون خود را ناجیان دین و آئین به‌حساب آورده بودند؛ همان دین و آئینی که متاسفانه در معرض خطر قرار گرفته است؟ اگر هم ادعا شود که هدفشان، نجات ملت از جهنم و سوق دادن‌شان به بهشت بود، متأسفانه اکنون واقعیت‌های تلخی را مشاهده می‌کنیم که با ادعا‌های اولیه تضاد دارد.

*** مسئولان باید توجه داشته باشند که اگر در اعتراضات دوره محمد‌رضا پهلوی انسان‌هایی کشته می‌شدند در اعتراضات جمهوری اسلامی هم انسان‌هایی کشته می‌شوند، از بعد انسانی و ملی، تفاوت در چیست؟ اگر در زمان شاه بگیر و ببند و زندان و سرکوب مخالف بد بود اکنون نیز بگیر و ببند و زندان باید بد باشد. آیا زمان بازنگری در تند روی‌های برخی از افراد فعال در هسته سخت نظام (قضایی، امنیتی، نظامی)، فرا نرسیده است؟

*** اگر در زمان شاه مسئولان و فرزندان شان کار زشتی مثل اختلاس، رانت، دزدی، سوءاستفاده و … می‌کردند. اکنون نیز چنین کار‌هایی زشت است و موجب اعتراض و … می‌شود! با وجود برخی اقدامات اصلاحی، برداشتن گام‌های بنیادین در این حوزه برای فسادستیزی چرا نباید مشاهده شود؟

نکته پایانی این‌که این ذات قدرت و عدم وجود نظام‌های کنترلی بر آن، می‌تواند فسادزا باشد. چرا که انسان‌ها با غرایز مشابه هستند که حکمرانی نموده و اسم‌ها و ایسم‌ها هیچ کمکی در اصل سیاست و قدرت نمی‌کند. قدرت در صورتی سازنده است که با کنترل‌های درونی (نظیر تقوا و مظاهر متشابه آنها) و کنترل‌های موثر بیرونی (ساختار‌ها و نظام‌های بروکراتیک، اخلاقی، دینی، قانونی، مردمی، فرهنگی و همانند آنها) همراه باشد. گام دوم انقلاب، موقعیت خوبی برای واگشت به اصول و ارکان سه گانه انقلاب و تقویت رویکرد تمدنی آن محسوب می‌شود.
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری صدای جویا، تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۱، کدخبر: ۲۴۹۱۰، sedayejoya.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۳
0
0
اصلا مطلب بنده خدا رو با تکنیک ساندویچ عوض کردید. اون بنده خدا فلافل تند تهیه کرده بود، شما دوبل برگر بیرون آوردید؟ خخخخخخخخخخخ
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین