پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۴۴۳۱
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۱
تثبیت شهروندی بمعنای گرایش صرف به جمع و نادیده گرفتن حقوق فردی نیست. برای مثال برخی معتقدند که این موضوع، نقطه‌ی تفاوت دموکراسی و لیبرالیسم است بطوریکه توجه در لیبرالیسم به فرد و آزادی‌های فردی معطوف است، اما در دموکراسی اولویت با قرارداد اجتماعی و نظر اکثریت است. هرچند که لیبرال دموکرات‌ها معتقد هستند این تفاوت و شاید تزاحم را با احترام به حقوق اقلیت مرتفع نموده اند.

  شعار سال: تکنولوژی محصول و تولید غرب است. بخصوص بعد از انقلاب صنعتی، شاید بتوان گفت که انقلاب تکنولوژی بیش از انقلاب صنعتی به تمام دنیا و حتی فرهنگهای مختلف وارد شد. ایران هم از این امر مستثنی نماند. در دوران قاجار شکست ها و تفاوت میان ایران با کشورهای اروپایی افکار عمومی را به این سمت حرکت داد که دلیل همه اینها پیشرفت فنی و صنعتی غرب است که برای آن قدرت و توسعه بوجود آورده است. لذا گرایش به پیشرفت صنعتی و شیوه زندگی نوین ناشی از آن بوجود آمد. اما همزمان ترس از غرب زدگی و غلبه فرهنگ غربی و فاصله گرفتن از سنتها، غرب ستیزی را هم بوجود آورد. بنابراین ترس از جامعه صنعتی شاید دو دلیل داشت اول مترادف قرار دادن جامعه صنعتی با غرب زدگی. دوم عدم هماهنگی میان توسعه اقتصادی با توسعه سیاسی و فرهنگی، و همچنین عدم توانایی در ایجاد رابطه بین سنت و جامعه صنعتی (یا به تعبیری مدرنیته) بخصوص در دهه چهل و اوج آن دهه پنجاه در گذار از یک جامعه سنتی به جامعه صنعتی که در آن سالها پیشرفت صنعتی سریع و شتابان بود (شاید بدلیل عقب ماندگی صنعتی کشور برای جبران این عقب ماندگی و هماهنگ شدن با دنیای جدید و نزدی; شدن به کشورهای توسعه یافته دولتمردان شتاب شدیدی را ناگزیر ایجاد میکردند) این امر ملاحظه میگردد.
 
حتی در امر آموزش هم دو هدف برای تحصیل دنبال می شد. درآن سالها طبق گزارش های آماری از جمله طرح آینده نگری به مدیریت پیمایش ملی تحولات فرهنگی ایران که در سال ۱۳۵۳ انجام گرفت نشان میدهد میان درآمد و سطح تحصیل رابطه مستقیمی وجود داشته است . یعنی تحصیل بیشتر برای کسب درآمد و با انگیزه های مادی انجام شده است که مدرک گرایی را در جامعه رواج می دهد. درکنار تحصیل کارایی و بازدهی آن نیز اهمیت دارد. همچنین وجود آگاهی در جامعه و سرانه مطالعه الزاماً در ارتباط با تحصیلات آکادمیک نیست و رابطه این دو عموم و خصوص مطلق است. هرچند تحصیلات عالیه و کمیت دارندگان مدارک آکادمیک مفید است. اما نیروی کار متخصص و اینکه شرایط در جامعه بنحوی باشد که هر استعدادی شکوفا شود و افراد با علایق و استعدادهای مختلف مجال ظهور و پیشرفت داشته باشند، اولی‌تر است. برخی کشورها به این امر گرایش داشته اند و تجربه نشان داده است موفق‌تر از سایر کشورها بوده‌اند. بعنوان مثال ایالات متحده به سرزمین فرصتها مشهور است چرا که زمینه برای رشد هر استعدادی فراهم است. لذا اشخاص کاری را انجام میدهند که استعداد و علاقه در آن دارند و ناچار به تحصیل یا کارهای دیگر خارج از استعداد و علاقه نیستند. یعنی تحصیل کار نیست بلکه علاقه است.
 
از سوی دیگر اشتیاق به تحصیل دلیل دیگری هم داشت و آن هماهنگی فرد با جامعه صنعتی بود چرا که جامعه مدرن نیازمند افراد تحصیل کرده و صاحب دانش، فن و کارگر متخصص است. همچنین گروه های جوان و تحصیل کرده بیشتر میل به پدیده های نو داشتند. اما موضوع مهم، پل ارتباط بین سنت و فرهنگ جدید ناشی از ایجاد جامعه صنعتی و رشد شهر نشینی بود. خانوادهایی با ریشه های سنتی و زندگی شهرنشینی و به تعبیری زندگی ماشینی که شاید در این شیوه جدید زندگی و بین سنت و تجدد بمعنای فرهنگ خاص جوامع صنعتی قرار گرفته بودند. این نیازمند فرهنگ سازی و هماهنگ سازی و به عبارتی تعادل فرهنگی درون جامعه بود. مهاجرین با خرده فرهنگهای مختلف و ریشه های سنتی، در ورود به فرهنگ شهرنشینی به فراگیری مهارت ایجاد ارتباط با سایر مردم در شکل جدید زندگی نیاز داشتند.
 
توسعه فرهنگی مبتنی بر باورهای سنتی و مذهبی و توسعه سیاسی میبایست همزمان با توسعه اقتصادی ایجاد و هماهنگ می شد. رشد صنعتی و توسعه شهرنشینی طبقه جدیدی بعنوان طبقه متوسط را با توصیف فوق در کشور ایجاد کرد که مسلماً ایجاد این طبقه با فرهنگ، نیازها و توقعات جدید همراه بود. یکی از این توقعات،مشارکت سیاسی و سهم خواهی از دولت به معنای حق تصمیم گیری و دخالت در اداره امور کشور بود که این خود مبحث جداگانه ای را میطلبد و مجال بحث در این جا نیست.
 
جامعه جدید، نیازمند قوانین متناسب با شرایط جدید بود که روابط اشخاص را تنظیم نماید. لذا با توسعه شهرها قوانین اصلاح شد و یا مقررات جدید وضع گردید. ازجمله وضع و اصلاح قانون روابط موجر و مستأجر ، قانون نحوه تملک آپارتمانها و حتی قانون تنظیم خانواده که ناشی از فرهنگ خانواده در طبقه متوسط است. اما نکته مهم تربیت شهروند بود کع همواره مغفول مانده است.
 
تبدیل فرد به شهروند که به عقیده نگارنده، زندگی در جامعه صنعتی و تشکیل جامعه مدنی و نیل به دموکراسی، نیاز به افرادی دارد که از کودکی مهارتهای زندگی در این جوامع را فرا گرفته و با فراگیری و تمرین آن به رشد رسیده و دارای مهارت‌های لازم برای «شهروندی» است. کسی که حقوق و تکالیف خود را میداند، محترم می شمارد و مهمتر اینکه رعایت میکند. شخصی که همراه با تمایلات فردی و نیازهای انسانی و منافع شخصی، بطور کلی هماهنگ با جامعه زندگی مینماید. یعنی علم و مهارت ایجاد تعادل بین منافع شخصی و منافع عمومی را دارد. نظام آموزشی نیز میبایست به سمت تربیت شهروند خوب حرکت کند. شناخت قوانین و روحیه احترام به قانون بنحوی که حرمت آن نزد افراد بصورتی باشد که اجازه نقض مقررات و تجاوز از حدود و چارچوب قوانین را بخود ندهند. و فراگیری اینکه اشخاص بصورتی اعمال حق نمایند که موجب اضرار به دیگری نباشد. و همانطور که میل به استفاده از حقوق خود را دارند میل به انجام تکالیف را هم داشته باشند. یکی از مبانی آموزش مهارتهای شهروندی این است که شخص درگ کند در سایه امنیت است که خوشبخت خواهد بود و زندگی آرامی خواهد داشت و از ارکان تحقق امنیت احترام و رعایت منافع جمعی و اجتماعی ، محترم دانستن حقوق همه شهروندان و اولویت دادن به منافع عمومی کشور در مقابل سود شخصی است.
 
مطلب مهم دیگر مقدم دانستن فرهنگ عمومی جامعه به خرده فرهنگ هاست. مهم اینست که اشخاص خود را ایرانی بدانند و در راستای سربلندی کشور فارغ از نگرش قومی و تعصب نسبت به زادگاه خود تلاش نمایند.
 
البته تثبیت شهروندی بمعنای گرایش صرف به جمع و نادیده گرفتن حقوق فردی نیست. برای مثال برخی معتقدند که این موضوع، نقطه ی تفاوت دموکراسی و لیبرالیسم است بطوریکه توجه در لیبرالیسم به فرد و آزادی های فردی معطوف است اما در دموکراسی اولویت با قرارداد اجتماعی و نظر اکثریت است. هرچند که لیبرال دموکراتها معتقد هستند این تفاوت و شاید تزاحم را با احترام به حقوق اقلیت مرتفع نموده اند.
 
در هر صورت آموزش، رشد و آگاهی در جامعه و تربیت شهروند موانع را برطرف و جامعه را به فراخور شرایط در مسیر درست پیش خواهد برد.

 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازپایگاه خبری تحلیلی امتداد  ، تاریخ انتشار: 12 آبان1400، کدخبر: 4708، www.emtedad.news

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین