پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۲۶۵۳
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۸
دانشگاه امام صادق قرار است سلسه نشست‌هایی را که به گفته خودشان با حضور ۳۰ استاد تراز کشوری و حضور افتخاری میهمانانی از سراسر جهان است، در مرکز فرهنگی سرچشمه که زمانی مقر حزب جمهوری اسلامی بود، برگزار کند. رویکرد این نشست‌ها این است که اعتراضات بعد از پیروزی انقلاب از نگاه فقهی، حقوقی، سیاسی و اجتماعی بررسی شود
شعار سال: پوستر‌هایی با پس‌زمینه سیاه، تصویر یک مشت گره‌کرده و یک فونت آشنا با عنوان «کدام اعتراض؟!» و «تربیت معترض متعهد». اگر به جزئیات نوشته‌شده روی آن‌ها دقت نشود، انگار از اعماق تاریخ برخاسته و مربوط به یک میتینگ متعلق به چپ‌ها یا چریک‌های فدایی در کوران انقلاب است؛ اما این پوستر‌ها را دانشگاه امام صادق منتشر کرده است؛ همان دانشگاهی که این روز‌ها نامش زیاد شنیده می‌شود و بسیاری از دانش‌آموختگان آن در حال تسخیر صندلی‌های مدیریتی‌اند. حالا این دانشگاه از پنجشنبه قرار است سلسه نشست‌هایی را که به گفته خودشان با حضور ۳۰ استاد تراز کشوری و حضور افتخاری میهمانانی از سراسر جهان است، در مرکز فرهنگی سرچشمه که زمانی مقر حزب جمهوری اسلامی بود، برگزار کند. برای فهمیدن جزئیات این دوره و اسامی استادان آن، به شماره‌ای که زیر پوستر نوشته شده بود پیامک زدیم و در جواب فهرست استادان و سرفصل دوره‌ها فرستاده شد: «اصالت اعتراض (بررسی ابعاد فقهی، سیاسی، اجتماعی، حقوقی و فرهنگی)»، «انتخاب اعتراض»، «کدام عدالت‌خواهی؟»، «اعتراض به مثابه تنفس»، «اعتراض‌ها چگونه به وجود می‌آیند؟»، «دانشجو و عدالت‌طلبی»، «جریان‌شناسی اعتراض»، «علل پیدایش فتنه ۸۸»، «واکاوی اعتراض در غرب»، «هنر اعتراض (موسیقی، سینما، طنز، مستند و شب شعر اعتراض)» و «اعتراض به نظم موجود».
 
آن‌ها همچنین در پاسخ به این پرسش که میهمانان خارجی این نشست‌ها چه کسانی هستند؟ گفتند : «هنوز دقیقا مشخص نشده است». البته در پوستر ابتدایی این نشست از عنوان «تربیت معترض متعهد» استفاده شده بود که به «کدام اعتراض؟!» تغییر کرد. مسئول ثبت‌نام می‌گوید: «به دلیل اینکه شائبه‌ای پیش نیاید، این نام تغییر کرد». او همچنین افزود: «رویکرد این نشست‌ها این است که اعتراضات بعد از پیروزی انقلاب از نگاه فقهی، حقوقی، سیاسی و اجتماعی بررسی شود و در انتها به شرکت‌کنندگان گواهی نیز داده خواهد شد». او درباره اینکه چرا بیشتر این استادان از یک طیف خاص سیاسی انتخاب شده‌اند، گفت به هر حال هر جریانی تلاش می‌کند از افراد نزدیک به خود استفاده کند. استادانی عمدتا برخاسته از دانشگاه امام صادق، همکاران سعید جلیلی که این روز‌ها بابت نامه‌ای درباره روند مذکرات هسته‌ای و حاشیه‌های اختلافاتش با تیم فعلی، دوباره روی خط خبر رفته است. این استادان حالا به خدمت گرفته شده‌اند تا تئوری اعتراض را آموزش دهند.

ماهیت اعتراض (حقوقی و اجتماعی)
احمد حبیب‌نژاد: عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و مدیر‌گروه حقوق عمومی و بین‌الملل پردیس فارابی این دانشگاه است و رابطه خوبی با پارلمان دارد. چندی قبل رئیس مجلس او را به‌عنوان عضو هیئت بررسی و تطبیق مقررات دولت منصوب کرد. حبیب‌نژاد در کمیسیون‌ها و کمیته‌های گوناگون مجلس در بررسی طرح‌ها و لوایح نیز حضور دارد و معاون علمی و سرپرست معاونت اجرائی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس است. کمتر از یک ماه پیش نیز از طرف رئیس دانشگاه تهران به‌عنوان سرپرست معاونت پژوهشی دانشکدگان فارابی این دانشگاه انتخاب شد. حبیب‌نژاد، مؤسس و مدیرعامل مؤسسه توسعه حقوق فقر‌زدایی است و در کارنامه او عضویت در هیئت‌مدیره انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه علمیه و کارشناسی حقوقی معاونت اول ریاست‌جمهوری نیز دیده می‌شود.

مجید امامی: دکترای فرهنگ و ارتباطات از دانشگاه امام صادق دارد و در این دانشگاه و دانشگاه باقرالعلوم تدریس می‌کند. او هم‌اکنون از سوی وزیر ارشاد به‌عنوان «دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور» و مسئول «کارگروه مد و لباس» این وزارتخانه مشغول فعالیت است. امامی چندی پیش گفته بود نقش دولت در حکمرانی فرهنگی باید احیا شود. او همچنین در نشست شورای فرهنگ عمومی استان قم، گفته اگر کسب‌وکار‌های فرهنگی مبتنی بر فرهنگ اهل بیت (ع) شکل می‌گرفت، امروز مشکل اشتغال و معیشت نداشتیم.

ماهیت اعتراض (فقهی و سیاسی)
حجت‌الاسلام جلیل محبی: دکترای حقوق و جزا و جرم‌شناسی از دانشگاه امام صادق دارد و از فعالان سیاسی اصولگرا محسوب می‌شود. او که سابقه عضویت در شورای مرکزی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی را دارد، دبیر سابق ستاد امر‌به‌معروف و نهی‌از‌منکر است و در دولت ابراهیم رئیسی سرپرستی معاونت برنامه‌ریزی و حقوقی دستگاه‌های اجرائی کشور را بر عهده دارد.

سیدجواد حسینی: استاد جامعه‌شناسی سیاسی و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق است. او مرداد سال پیش در گفتگو با خبرگزاری فارس پیش‌بینی کرده بود با توجه به ناآرامی‌های سال‌های ۹۶، ۹۷ و ۹۸، احتمال ناآرامی در سال ۹۹ هم وجود دارد. حسینی از مخالفان حسن روحانی بود و سال گذشته که بحث استیضاح او مطرح شد، گفته بود آقای روحانی برای حل مشکلات کشور دنبال مذاکره بوده و هفت سال کشور را معطل کرده و حالا در نقطه‌ای که باید پاسخ‌گو باشد، با استیضاح، او را از پاسخ‌گویی فراری می‌دهند. این استاد دانشگاه گفته بود استیضاح رئیس‌جمهور قطعاً به ضرر نظام و انقلاب و به سود حسن روحانی است.
کدام عدالت‌خواهی؟

مصطفی غفاری: عضو هیئت علمی دانشکده معارف اسلامی و علوم سیاسی دانشگاه امام صادق است و نویسنده دو کتاب «فتنه تغلب» و «از نیمه خرداد».

میلاد دخانچی: متولد دهه ۶۰ است و فارغ‌التحصیل مطالعات فرهنگی از دانشگاه کویینز کانادا. او در تلویزیون برنامه‌سازی می‌کند و برنامه‌های «جیوگی» و «سختانه» را ساخت که در آن میهمانانی همچون ابراهیم فیاض، حسین دهباشی و شهریار زرشناس حضور داشتند. دخانچی سال گذشته «مدرسه علوم انسانی جیوگی» را راه‌اندازی کرد که افرادی همچون مسعود فراستی، محمد سرافراز، نرگس آبیار و بهروز افخمی در آن تدریس کرده‌اند. کتاب «روایت یک استعفا» مصاحبه او با محمد سرافراز، رئیس اسبق صداوسیماست که به صورت الکترونیک منتشر شد و حواشی زیادی را برانگیخت.

انتخابات و مسئله اعتراض
محمدعلی وکیلی: تنها اصلاح‌طلب این فهرست است. او دکترای علوم سیاسی و خارج فقه و اصول دارد و در مجلس دهم نماینده تهران و عضو هیئت‌رئیسه مجلس بود. وکیلی صاحب‌امتیاز روزنامه «ابتکار» است و سابقه سرپرستی نهاد رهبری در دانشگاه‌های خوزستان و مدیریت فرهنگی نهاد رهبری در دانشگاه‌های کشور در دوره اصلاحات و همچنین رئیس انجمن مدیران روزنامه‌های غیردولتی ایران را در کارنامه دارد.

حجت‌الاسلام مجتبی نامخواه: پژوهشگر دانش اجتماعی مسلمین و مدیر گروه مطالعات اجتماعی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم است. او سال گذشته در مراسم رونمایی از کتاب «انقلاب ۵۷ و انکشاف فلسفه تاریخ ایران» گفته بود: «اندیشمندان علوم اجتماعی ایران وضعیتی دارند که یا اساسا به جامعه خودشان علاقه‌ای ندارند و مسئله ندارند یا اینکه اگر به جامعه و دگرگونی‌های آن علاقه دارند، بنا بر سفارش کارفرما‌هایی است که کمتر با اساس علوم اجتماعی آشنا هستند».

معیشت و مسئله اعتراض
مهدی طغیانی: نماینده اصولگرای اصفهان در مجلس و عضو هیئت‌رئیسه و سخنگوی کمیسیون اقتصادی است. او کارشناسی، ارشد و دکترای خود را از دانشگاه دانشگاه امام صادق گرفته و دو کتاب «اقتصاد تحریم، مبانی نظری و تاریخچه تحریم در جهان و ایران» و «مبانی نظری دفاع اقتصادی» را نوشته است.

عطالله بیگدلی: دکترای حقوق از دانشگاه امام صادق دارد و در سوابق خود مسئولیت گروه مطالعات حقوقی سیاسی مرکز تحقیقات و سرپرستی معاونت پژوهشی دانشکده حقوق این دانشگاه و دبیری کمیته رسانه مرکز بررسی‌­های استراتژیک ریاست‌جمهوری را در کارنامه دارد. بیگدلی عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین است.
مهدی حسین‌زاده: عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و مدیر گروه مطالعات اجتماعی-اسلامی دانشکده علوم اجتماعی این دانشگاه است.

اعتراض‌ها چگونه به وجود می‌آیند؟
مهدی موحدی‌بکنظر: دکترای تخصصی علوم اقتصادی از دانشگاه امام صادق دارد و عضو هیئت علمی دانشکده علوم انسانی دانشگاه شاهد است. او دو سال پیش برای رفتن به مجلس یازدهم نامزد شد و در لیست «جوانان اصولگرا» قرار داشت. موحدی همچنین در لیست «پویش مجلس عدالتخواه» که محمدباقر قالیباف و اعضای جبهه پایداری از آن حذف شده بودند نیز قرار داشت.

امیر خراسانی: پژوهشگر جامعه‌شناسی و مدرس انجمن جامعه‌شناسی است. او در نشستی خصوصی‌سازی را فاشیستی‌ترین نحوه برخورد با اقتصاد دانسته و گفته بود: «آقای آخوندی که بت جریان لیبرالیست است، با سیاست‌های اقتصادی‌اش که علنا قانون‌زدایی از مسکن است، موجب شد تا تعداد مستأجران چند برابر شود. دفاع از نظم خودجوش بازار یعنی دفاع از فقر اکثر مردم و ثروتمندی طبقه‌ای جزء».

روح‌الله ایزدخواه: او در انتخابات مجلس جزء فهرست ۶۰‌نفره اعضای جبهه پایداری بود که در لیست نهایی اصولگرایان قرار گرفت و اکنون نماینده تهران و عضو کمیسیون صنایع و معادن است. ایزدخواه از نمایندگان نزدیک به محمدباقر قالیباف محسوب می‌شود و سابقه عضویت در شورای جهاد اقتصادی بسیج مستضعفین و مدیریت مرکز مطالعات مدیریت جهادی دانشگاه جامع امام حسین را در کارنامه دارد.

‌مجتبی احمدی: پژوهشگر مسائل اجتماعی و دینی و فارغ‌التحصیل دانشگاه امام صادق است. او به‌عنوان پژوهشگر حوزه جهان اسلام و جریان‌شناسی اندیشه دینی در دوره معاصر شناخته می‌شود و عضو شورای مرکزی اتحادیه بین‌المللی امت واحده است. احمدی به دنبال «جامعه‌ای عدالت‌خواه» است.

دانشجو و عدالت‌طلبی
دکتر سلمان کدیور: اصولگراست و دبیر پیشین جنبش عدالت‌خواه دانشجویی شیراز. اکنون نیز با عنوان پژوهشگر اجتماعی شناخته می‌شود. کدیور شاعر نیز بوده و دو کتاب «پس از بیست سال» و «خونی برای نان» را نوشته است.

سعید خورشیدی: کارشناسی ارشد معارف اسلامی و مدیریت است و به عنوان پژوهشگر اجتماعی فعالیت دارد. او سابقه عضویت در اتاق فکر موزه زنده زیارت را دارد و در سال ۹۲ نماینده ستاد مردمی حیات طیبه بود که از سعید جلیلی دعوت کرده بودند تا در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کند.

جریان‌شناسی اعتراض
حسین محمدی‌سیرت: استاد دانشگاه و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق است و به‌عنوان پژوهشگر حوزه جریان‌شناسی سیاسی شناخته می‌شود. او معتقد است جنگ نرم با هدف شکست تئوری انقلاب ایجاد شده است.

احمد نادری: او در فهرست مشترک شورای ائتلاف و جبهه پایداری برای کسب کرسی مجلس یازدهم حضور داشت و اکنون نماینده تهران در مجلس است. چندی پیش حضور او در ورزشگاه برنابئوی شهر مادرید باعث انتقاد‌های فراوانی شد که نادری را مجبور به عذرخواهی کرد. او سال گذشته طالبان را یکی از جنبش‌های اصیل منطقه دانسته بود.

علل پیدایش فتنه ۸۸
کمیل خجسته: مدیر مؤسسه تبیان، وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی و کارشناس ارشد علوم سیاسی از دانشگاه امام صادق (ع) است. او کتاب‌های «دستینه‌وب»، «نقش هیئت رزمندگان در سیاست ایران»، «اقبال لاهوری» و «پیرمردها» را نوشته و فرزند حسن خجسته، رئیس پیشین معاونت صدای سازمان صداوسیما‌ست.

محمود عباس‌زاده: نماینده اصولگرای مشکین‌شهر در مجلس یازدهم و عضو و سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی است. عباس‌زاده چند روز پیش در گفتگو با خبرگزاری مهر گفته بود روسیه در این دور از مذاکرات همراهی بسیار خوبی با ایران داشته و برای رفع تحریم‌ها میانجیگری می‌کند.

واکاوی اعتراض در غرب
نادر طالب‌زاده: کارگردان فیلم سینمایی «بشارت منجی» است و کارشناسی ارشد کارگردانی سینما از دانشگاه کلمبیا دارد. او دبیر کنفرانس بین‌المللی افق نو، دبیر جشنواره فیلم عمار و از مؤسسان شبکه افق است. نادری بیشتر به عنوان یک چهره سیاسی شناخته می‌شود که به جبهه پایداری نزدیک است.

هنر اعتراض) سینما و موسیقی
داوود مرادیان: مدیر گروه مستند بنیاد روایت فتح است و از او به‌عنوان یکی از بنیان‌گذاران جشنواره فیلم عمار نام برده می‌شود. مرادیان چندی پیش در گفت‌وگویی درباره اصغر فرهادی گفت: «فیلم‌ساز تیزهوشی است که هم حکومت را دارد و هم بیرون حکومت را». این سخنان با واکنش فرهادی مواجه شد و او در بیانیه‌ای تند نوشت: «از شما بیزارم».

علیرضا بلیغ: عضو هیئت علمی دانشگاه باقر‌العلوم است و سابقه حضور در معاونت اندیشکده فرهنگی-اجتماعی دفتر بررسی‌های راهبردی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت را دارد.

هنر اعتراض
محمدرضا شهبازی: طنزنویس متولد دهه ۶۰ است و سابقه اجرا در شبکه افق را دارد. شهبازی با مدرک کارشناسی معارف اسلامی، مدیر سایت «راه‌راه» است که زیر نظر باشگاه طنز انقلاب اسلامی از شاخه‌های دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب فعالیت دارد. چندی پیش بسیج دانشجویی دانشگاه تهران از او تقدیر کرد.
کمیل سوهانی: مستندساز است و دانش‌آموخته رشته مدیریت رسانه از دانشگاه صدا‌و‌سیما. مستند «جای خالی» او از جشنواره فیلم عمار جایزه گرفته است. او همچنین در سال ۹۴ با سرمایه‌گذاری مرکز بررسی‌های استراتژیک نهاد ریاست‌جمهوری مستندی با موضوع بحران آب به نام «مادرکشی» ساخت.



شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از حکایت گیلان، تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۴۰۰، کدخبر: ۸۲۱۸، hekayatgilan.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین