پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۳۸۲۶
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۰
رئیس جمهوری آذربایجان با تاکید بر تکمیل دالان بین المللی حمل و نقل شمال – جنوب، گفت: در سال 2018 باید به تدریج در جهت بازسازی و ترمیم خطوط ریلی مسیر باکو – یالاما ( مرز روسیه ) و باکو – آستارا اقدام کنیم .
شعارسال:رئیس جمهوری آذربایجان با تاکید بر تکمیل دالان بین المللی حمل و نقل شمال جنوب، گفت: در سال 2018 باید به تدریج در جهت بازسازی و ترمیم خطوط ریلی مسیر باکو یالاما ( مرز روسیه ) و باکو آستارا اقدام کنیم .

به نقل از سایت ریاست جمهوری آذربایجان، الهام علی اف، روز پنجشنبه در جلسه هیات دولت در خصوص برنامه های سال جدید میلادی، اظهار داشت: جمهوری آذربایجان در سال 2017میلادی گام های مهمی در زمینه تکمیل دالان شمال - جنوب برداشته و وظایفی را که در مورد تکمیل این دالان داشت اجرا کرده و خط ریلی جدید تا مرز جمهوری اسلامی ایران احداث کرده است .

وی افزود: در قالب تکمیل این دالان بین المللی ، همچنین پل ریلی جدید در مرز مشترک دو کشور احداث شده می باشد و جمهوری آذربایجان آماده ارایه کمک در زمینه اجرای کل این طرح است .

الهام علی اف گفت: انتظار داریم از طریق دالان بین المللی شمال جنوب، ترانزیت بار در این مسیر افزایش یابد ، بنا براین باید در راستای تکمیل خطوط ریلی در داخل کشور اقدام کنیم تا قطارها بتوانند با سرعت لازم حرکت کنند .

رئیس جمهوری آذربایجان تصریح کرد : در برنامه سرمایه گذاری سال 2018 میلادی بازسازی و ترمیم خط ریلی «باکو یالاما» پیش بینی شده است و در خصوص بازسازی خط ریلی باکو آستارا و به خصوص تغییر مسیر این خط آهن در بخش های نزدیک به ساحل دریای خزر در خاک جمهوری آذربایجان اقدام خواهد شد .

به گزارش ایرنا ، طول خط ریلی در مسیر شمال جنوب در خاک جمهوری آذربایجان 511 کیلومتر می باشد که 207 کیلومتر آن مربوط به باکو یالاما ( مرز روسیه ) و مابقی آن نیز خط ریلی باکو آستارا است که البته طول آن هم 323 کیلومتر اعلام شده است.

140 کیلومتر از خط آهن 323 کیلومتری باکو آستارا دو خطه و برقی شده است و ظرفیت روزانه حرکت 50 قطار را دارد . با توجه به اینکه این خط ریلی باکو آستارا در زمان حاکمیت اتحاد جماهیر شوروی احداث شده است ، با گذشت زمان نیاز به بازسازی دارد.

از سوی دیگر این خطوط ریلی از اراضی شهرستان های نزدیک به مرز ایران مانند جلیل آباد ، ماسالی ، لنکران و آستارا و نزدیک به ساحل دریا و در برخی بخش ها هم حتی از لب دریا می گذرد ، به همین دلیل برای تامین ایمنی ، سرعت قطارها محدود تعیین شده است .

دولت جمهوری آذربایجان، به دلیل ظرفیت های گردشگری شهری جنوبی این کشور ، قصد دارد، مسیر خط ریلی باکو - آستارا که از ساحل دریا می گذرد را تغییر داده و از ساحل دور تر کند ، تا در آینده طرح های گردشگری در ساحل دریا خزر اجرا شود .

**سال 2018 میلادی سال جمهوری دموکراتیک آذربایجان اعلام شد

الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان سال 2018 میلادی را سال جمهوری دموکراتیک آذربایجان اعلام کرد و گفت : امسال یکصدمین سالگرد استقلال جمهوری آذربایجان است و یکصد سال پیش برای نخستین بار در جهان اسلام ، نظام جمهوری دموکراتیک در آذربایجان تاسیس شد .

علی اف تاسیس نخستین نظام جمهوری در اوایل قرن بیستم میلادی در جهان اسلام را برای مردم جمهوری آذربایجان مایه افتخار خواند و گفت ، برقراری جمهوری دموکراتیک آذربایجان در سال 1918 میلادی و عمر دو ساله آن یک رویداد تاریخی بود .

وی افزود: جمهوری آذربایجان ، وارث جمهوری دموکراتیک آذربایجان است و به تمام ارزش های دموکراتیک آن جمهوری پایبند هستیم و در خصوص حفظ این ارزش ها تلاش می کنیم .

به گفته الهام علی اف در سال 2018 میلادی دررابطه با یکصدمین سالگرد جمهوری دموکراتیک آذربایجان برنامه های مختلف در داخل و خارج از کشور برگزار خواهد شد.

گفتنی است که در پی فروپاشی امپراتوری روسیه بر اثر انقلاب ماه فوریه سال 1917میلادی ، اقوام در قلمروی این امپراتوری از جمله اقوام ساکن منطقه قفقاز جنوبی برای تاسیس دولت مستقل خود اقدام کردند .

در ماه می سال 1918 سه جمهوری تازه استقلال یافته از جمله جمهوری دموکراتیک آذربایجان ، جمهوری ارمنستان و جمهوری گرجستان در منطقه قفقاز جنوبی تاسیس شد و دو سال دوام یافت .

الهام علی اف در جلسه هیات دولت ،شاخص های فعالیت های اقتصادی سال 2017 میلادی جمهوری آذربایجان را مثبت ارزیابی کرد و گفت : در سال گذشته ذخایر ارز جمهوری آذربایجان 4.5 میلیارد دلار افزایش یافته و مجموع ذخایر ارزی به 42 میلیارد دلار رسیده است .

وی افزود: در سال 2017 میلادی 14.6 میلیارد دلار در اقتصاد جمهوری آذربایجان سرمایه گذاری شده که بیانگر علاقه فعالان اقتصادی خارجی و محلی برای سرمایه گذاری در اقتصاد کشورمان است .

شعارسال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار 21دی96،کدخبر: 82792499 ، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین