پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۶۲۷۰
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۵
نهمین اجلاس وزرای حمل و نقل سازمان همکاری‌های اقتصادی «اکو» روز گذشته در محل هتل «دنیز» منطقه ملی گردشگری «آوازه» در نزدیکی شهر ترکمنباشی واقع در ساحل ترکمنی دریای خزر با حضور وزاری حمل و نقل کشورهای اعضو اکو، معاونین وزیران و نیز سفیران کشورهای عضو اکو به کار خود پایان داد.

شعار سال: نهمین اجلاس وزرای حمل و نقل سازمان همکاری‌های اقتصادی «اکو» روز گذشته در محل هتل «دنیز» منطقه ملی گردشگری «آوازه» در نزدیکی شهر ترکمنباشی واقع در ساحل ترکمنی دریای خزر با حضور وزاری حمل و نقل کشورهای اعضو اکو، معاونین وزیران و نیز سفیران کشورهای عضو اکو به کار خود پایان داد.

وزیر راه و شهرسازی در این اجلاس گفت: ایران با در اختیار داشتن زیرساخت‌های مناسب حمل و نقلی در بخش‌های مختلف، نقش مهمی را در رشد و گسترش تجارت منطقه اکو بویژه کشورهای محصور در خشکی ایفا می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی اظهار داشت: اجلاس وزاری حمل و نقل کریدور شمال جنوب مهر ماه امسال در تهران برگزار و مسائل مربوط به تجاری‌سازی این کریدور، وضع نظام تعرفه و سایر مسائل مربوط به آن بررسی خواهد شد.

وی با اشاره به افتتاح فاز اول طرح توسعه بندر چابهار و ظرفیت ۸ میلیون تنی فعلی آن و تکمیل طرح‌های توسعه آن با مشارکت طرف های خارجی اعلام کرد: موقعیت ویژه ترانزیتی این بندر در اتصال شرق آسیا به شبه قاره هند و افغانستان به آسیای میانه، روسیه و اروپا کمک بسیار چشمگیری به رونق ترانزیت منطقه‌ای و بین‌المللی و به تبع آن روانسازی جریان تجارت در این منطقه خواهد کرد.

وزیر راه و شهرسازی ایران همچنین گفت: امروز زمان برداشتن گام‌های عملی برای تحقق برنامه‌ها و تصمیم‌هایی است که قبلاً در منطقه اکو و چارچوب برنامه‌های بخش حمل و نقل اکو وضع شده‌است.

سهم خواهی ایران از ترانزیت بین‌المللی با تکمیل 10 کریدور

توسعه ترانزیت و اتصال شبکه راه‌های کشور به مسیر حمل و نقل بین‌المللی با ایجاد 10 کریدور شمال - جنوب و شرق - غرب به طول 21 هزار کیلومتر، از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی در طرح جامع حمل ونقل است. وزارت راه وشهرسازی در طرح بزرگ توسعه راه‌های مواصلاتی کشور به‌دنبال تسهیل تردد کالا و مسافر از این 10 کریدور است تا جمهوری اسلامی ایران در ثبات اقتصادی و امنیتی منطقه بیشتر بتواند ایفای نقش کند. جمهوری اسلامی ایران به‌دلیل موقعیت استراتژیک خود در چهارراه کریدوری جهان قرار گرفته است و کریدورهای شمال - جنوب، شرق - غرب، جنوب آسیا و تراسیکا چهار کریدور مهم ارتباطی جهان هستند که بخشی از آنها از ایران می‌گذرد. وزیر راه و شهرسازی گفته بود: «براساس طرح جامع حمل ونقل، این کریدورها برای اتصال مناطق مختلف کشور، تعریف و هزینه 60 هزار میلیارد تومانی برای آن برآورد شده است. با احتساب کریدورهای درجه دوم و سوم در طرح جامع حمل و نقل در مجموع به 100 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز است تا این پروژه مهم بخش حمل و نقل در کشور عملی شود

عباس آخوندی در اجلاس اکو نیز در صحبت‌هایش به این مسأله اشاره داشت. وزیر راه و شهرسازی در اجلاس روز گذشته اظهار امیدواری کرد: مقدمات و ساز و کارهای لازم برای مطالعه تجاری‌سازی کریدور ریلی قزاقستان، ترکمنستان و ایران بزودی نهایی شود. آخوندی اضافه کرد: امیدوارم اجلاس وزاری حمل و نقل کشورهای واقع در مسیر کریدور چین، قرقیزستان، قزاقستان، تاجیکستان، افغانستان و ایران که کشور چین را از مسیر این کشورها به ایران و اروپا متصل می‌کند و افغانستان میزبانی آن را بر عهده گرفته است، امسال برگزار شود.

وی همچنین ضرورت حضور چین در این کریدور و نیز گسترش قطارهای کانتینری آلماتی-استانبول و آلماتی بندر عباس در چارچوب اکو به چین را خواستار شد. وزیر راه و شهرسازی فعال شدن مسیر ریلی کریدور اسلام آباد- تهران- استانبول (ITI) و تلاش برای بازسازی و بهسازی مسیر کویته تفتان در داخل پاکستان را که یکی از موانع جدی برای عملیاتی شدن این مسیر است مورد تأکید قرار داد.

پیشنهاد ایران برای ازسرگیری قطارهای مسافری به عشق آباد و ازبکستان

آخوندی در اجلاس اکو همچنین با توجه به ظرفیت‌های فراوان و اشتراکات زیاد بین کشورهای منطقه اکو، پیشنهاد کرد موضوع از سرگیری قطارهای مسافری مشهد-عشق‌آباد و نیز قطارهای مسافری بین ایران و ازبکستان از جمله شهرهای سمرقند و بخارا بررسی شود.

وی بر تمرکز جدی دبیرخانه اکو جهت تسریع در اجرایی کردن چارچوب موافقتنامه حمل و نقل و ترانزیت اکو (TTFA)، تسهیل عبور مرزی، برداشتن موانع غیرفیزیکی و تشریفات غیر لازم در حمل و نقل و ترانزیت و عملیاتی کردن کریدورهای ریلی و جاده‌ای منطقه اکو با تعریف پروژه‌های مشترک تأکید کرد.

آخوندی همچنین به مشترکات تاریخی، فرهنگی و تمدنی کشورهای منطقه اکو و مسیرهای اتصالی کشورهای همسایه به همدیگر به همراه پتانسیل‌های فراوان در آن از جمله وسعت هشت میلیون کیلومتر مربعی، جمعیت ۴۰۰ میلیونی، منابع غنی انرژی و تنوع گردشگری قابل توجه و نیز رشد اقتصادی مناسب آن که موجب شده تا این منطقه به‌عنوان یکی از راهبردی‌ترین مناطق در جغرافیایی سیاسی جهانی شناخته شود، اشاره کرد.

وزیر راه و شهرسازی ایران اعلام کرد: این امر ما را بر آن می‌دارد تا با استفاده از امکانات بالقوه اقتصادی کشورهای عضو موجب ارتقای رفاه ملت‌های خود را فراهم کنیم.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران ، تاریخ انتشار ------- ، کدمطلب: 465860 ، www.iran-newspaper.com


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین