شعار سال: نهمین اجلاس وزرای حمل و نقل سازمان همکاریهای اقتصادی «اکو» روز گذشته در محل هتل «دنیز» منطقه ملی گردشگری «آوازه» در نزدیکی شهر ترکمنباشی واقع در ساحل ترکمنی دریای خزر با حضور وزاری حمل و نقل کشورهای اعضو اکو، معاونین وزیران و نیز سفیران کشورهای عضو اکو به کار خود پایان داد.
وزیر راه و شهرسازی در این اجلاس گفت: ایران با در اختیار داشتن زیرساختهای مناسب حمل و نقلی در بخشهای مختلف، نقش مهمی را در رشد و گسترش تجارت منطقه اکو بویژه کشورهای محصور در خشکی ایفا میکند.
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی اظهار داشت: اجلاس وزاری حمل و نقل کریدور شمال – جنوب مهر ماه امسال در تهران برگزار و مسائل مربوط به تجاریسازی این کریدور، وضع نظام تعرفه و سایر مسائل مربوط به آن بررسی خواهد شد.
وی با اشاره به افتتاح فاز اول طرح توسعه بندر چابهار و ظرفیت ۸ میلیون تنی فعلی آن و تکمیل طرحهای توسعه آن با مشارکت طرف های خارجی اعلام کرد: موقعیت ویژه ترانزیتی این بندر در اتصال شرق آسیا به شبه قاره هند و افغانستان به آسیای میانه، روسیه و اروپا کمک بسیار چشمگیری به رونق ترانزیت منطقهای و بینالمللی و به تبع آن روانسازی جریان تجارت در این منطقه خواهد کرد.
وزیر راه و شهرسازی ایران همچنین گفت: امروز زمان برداشتن گامهای عملی برای تحقق برنامهها و تصمیمهایی است که قبلاً در منطقه اکو و چارچوب برنامههای بخش حمل و نقل اکو وضع شدهاست.
سهم خواهی ایران از ترانزیت بینالمللی با تکمیل 10 کریدور
توسعه ترانزیت و اتصال شبکه راههای کشور به مسیر حمل و نقل بینالمللی با ایجاد 10 کریدور شمال - جنوب و شرق - غرب به طول 21 هزار کیلومتر، از مهمترین برنامههای وزارت راه و شهرسازی در طرح جامع حمل ونقل است. وزارت راه وشهرسازی در طرح بزرگ توسعه راههای مواصلاتی کشور بهدنبال تسهیل تردد کالا و مسافر از این 10 کریدور است تا جمهوری اسلامی ایران در ثبات اقتصادی و امنیتی منطقه بیشتر بتواند ایفای نقش کند. جمهوری اسلامی ایران بهدلیل موقعیت استراتژیک خود در چهارراه کریدوری جهان قرار گرفته است و کریدورهای شمال - جنوب، شرق - غرب، جنوب آسیا و تراسیکا چهار کریدور مهم ارتباطی جهان هستند که بخشی از آنها از ایران میگذرد. وزیر راه و شهرسازی گفته بود: «براساس طرح جامع حمل ونقل، این کریدورها برای اتصال مناطق مختلف کشور، تعریف و هزینه 60 هزار میلیارد تومانی برای آن برآورد شده است. با احتساب کریدورهای درجه دوم و سوم در طرح جامع حمل و نقل در مجموع به 100 هزار میلیارد تومان سرمایهگذاری نیاز است تا این پروژه مهم بخش حمل و نقل در کشور عملی شود.»
عباس آخوندی در اجلاس اکو نیز در صحبتهایش به این مسأله اشاره داشت. وزیر راه و شهرسازی در اجلاس روز گذشته اظهار امیدواری کرد: مقدمات و ساز و کارهای لازم برای مطالعه تجاریسازی کریدور ریلی قزاقستان، ترکمنستان و ایران بزودی نهایی شود. آخوندی اضافه کرد: امیدوارم اجلاس وزاری حمل و نقل کشورهای واقع در مسیر کریدور چین، قرقیزستان، قزاقستان، تاجیکستان، افغانستان و ایران که کشور چین را از مسیر این کشورها به ایران و اروپا متصل میکند و افغانستان میزبانی آن را بر عهده گرفته است، امسال برگزار شود.
وی همچنین ضرورت حضور چین در این کریدور و نیز گسترش قطارهای کانتینری آلماتی-استانبول و آلماتی – بندر عباس در چارچوب اکو به چین را خواستار شد. وزیر راه و شهرسازی فعال شدن مسیر ریلی کریدور اسلام آباد- تهران- استانبول (ITI) و تلاش برای بازسازی و بهسازی مسیر کویته – تفتان در داخل پاکستان را که یکی از موانع جدی برای عملیاتی شدن این مسیر است مورد تأکید قرار داد.
پیشنهاد ایران برای ازسرگیری قطارهای مسافری به عشق آباد و ازبکستان
آخوندی در اجلاس اکو همچنین با توجه به ظرفیتهای فراوان و اشتراکات زیاد بین کشورهای منطقه اکو، پیشنهاد کرد موضوع از سرگیری قطارهای مسافری مشهد-عشقآباد و نیز قطارهای مسافری بین ایران و ازبکستان از جمله شهرهای سمرقند و بخارا بررسی شود.
وی بر تمرکز جدی دبیرخانه اکو جهت تسریع در اجرایی کردن چارچوب موافقتنامه حمل و نقل و ترانزیت اکو (TTFA)، تسهیل عبور مرزی، برداشتن موانع غیرفیزیکی و تشریفات غیر لازم در حمل و نقل و ترانزیت و عملیاتی کردن کریدورهای ریلی و جادهای منطقه اکو با تعریف پروژههای مشترک تأکید کرد.
آخوندی همچنین به مشترکات تاریخی، فرهنگی و تمدنی کشورهای منطقه اکو و مسیرهای اتصالی کشورهای همسایه به همدیگر به همراه پتانسیلهای فراوان در آن از جمله وسعت هشت میلیون کیلومتر مربعی، جمعیت ۴۰۰ میلیونی، منابع غنی انرژی و تنوع گردشگری قابل توجه و نیز رشد اقتصادی مناسب آن که موجب شده تا این منطقه بهعنوان یکی از راهبردیترین مناطق در جغرافیایی سیاسی جهانی شناخته شود، اشاره کرد.
وزیر راه و شهرسازی ایران اعلام کرد: این امر ما را بر آن میدارد تا با استفاده از امکانات بالقوه اقتصادی کشورهای عضو موجب ارتقای رفاه ملتهای خود را فراهم کنیم.
سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران ، تاریخ انتشار ------- ، کدمطلب: 465860 ، www.iran-newspaper.com