پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۸۲۰۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۰
کریدور بین‌المللی حمل‌ونقل شمال - جنوب‌‌، اقیانوس هند و خلیج‌فارس را از مسیر ایران به دریای خزر سپس از روسیه به سن‌پترزبورگ و شمال اروپا پیوند می‌دهد. به گزارش «ایرنا» این کریدور حمل‌ونقل به‌صورت بین‌المللی و با نام شمال- جنوب مشهور است که در ۱۲ سپتامبر سال ۲۰۰۰ در سن‌پترزبورگ توسط سه کشور ایران، روسیه و هند و به منظور ترویج همکاری‌‌های حمل‌ونقل بین اعضا راه‌اندازی شد.

شعار سال: کریدور بین‌المللی حمل‌ونقل شمال - جنوب‌‌، اقیانوس هند و خلیج‌فارس را از مسیر ایران به دریای خزر سپس از روسیه به سن‌پترزبورگ و شمال اروپا پیوند می‌دهد. به گزارش «ایرنا» این کریدور حمل‌ونقل به‌صورت بین‌المللی و با نام شمال- جنوب مشهور است که در ۱۲ سپتامبر سال ۲۰۰۰ در سن‌پترزبورگ توسط سه کشور ایران، روسیه و هند و به منظور ترویج همکاری‌‌های حمل‌ونقل بین اعضا راه‌اندازی شد.

اکنون این کریدور با پذیرش ۱۰ عضو جدید گسترش یافته است که شامل جمهوری آذربایجان، ارمنستان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکیه، اوکراین، بلاروس، عمان و سوریه است و بلغارستان نیز به‌عنوان عضو ناظر آن حضور دارد. جمهوری اسلامی ایران نیز به‌عنوان کشور امین انتخاب شد که وظیفه دارد طرف‌های متعاهد را درخصوص پیوستن سایر کشورها به این موافقت‌نامه یا کناره‌گیری هر یک از طرف‌های متعاهد از آن آگاه کند. از اهداف این کریدور توسعه پیوندهای حمل‌ونقل به منظور ساماندهی حمل‌ونقل کالا و مسافر در کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال جنوب، افزایش دسترسی طرف‌های متعاهد این موافقت‌نامه به بازارهای جهانی از طریق تسهیلات حمل‌ونقل ریلی، جاده‌‌ای، دریایی، رودخانه‌ای و هوایی است. مساعدت در جهت افزایش حجم حمل‌ونقل بین‌المللی کالا و مسافر، تامین امنیت سفر، ایمنی محصولات و همچنین حفظ محیط‌زیست براساس استانداردهای بین‌المللی، هماهنگ‌سازی سیاست‌های حمل‌ونقل و همچنین پی‌‌ریزی قوانین و مقررات مورد نیاز حمل‌ونقل برای اجرای این موافقت‌نامه و تامین شرایط برابر جهت عرضه‌کنندگان انواع خدمات حمل‌ونقل کالا و مسافر در کشورهای متعاهد در چارچوب کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال جنوب از دیگر اهداف است.

با توسعه تجارت جهانی و افزایش زنجیره تبادلات کالا، امروزه حمل‌ونقل دریایی یکی از با صرفه‌ترین و ایمن‌ترین روش‌های حمل‌ونقل و به‌عنوان مزیت رقابتی برای کشورهای ساحلی به‌حساب می‌آید. کشورهای مختلف به منظور بهره‌مندی از این ظرفیت طبیعی سرمایه‌گذاری‌های کلانی را در حوزه دریا انجام می‌دهند. ایران نیز با توجه به موقعیت ویژه جغرافیایی در شمال و جنوب از لحاظ موقعیت راهبردی به‌دلیل قرار گرفتن در کریدورهای بین‌المللی شمال جنوب و شرق به غرب از لحاظ ترانزیتی برای جهانیان از اهمیت فراوانی برخوردار است. بندر چابهار به‌عنوان پیشانی توسعه کشور و دروازه ورود به آب‌های آزاد در سال‌های اخیر مورد توجه بسیاری از کشورها قرار گرفته است. با توجه به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه دریای عمان و سواحل مکران یک گنج کشف نشده است خیل عظیم کشورها، سازمان‌ها و نهادهای مختلف به منظور کشف این گنج اقدام به سرمایه‌گذاری‌ها و توافق‌نامه‌های مهمی در بندر چابهار کرده‌اند که می‌توان به توافق‌نامه سه‌جانبه بین ایران، هند و افغانستان به منظور توسعه بندر چابهار اشاره کرد.

در طول جنگ جهانی اول همواره بخشی از فعالیت‌های تجاری و دریانوردی رایج در آب‌های جنوبی ایران در چابهار متمرکز بوده است. مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان اظهار کرد: چابهار به‌عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران یکی از مناطق مهم و کلیدی حاشیه خلیج‌فارس و دریای عمان است و می‌تواند در کریدور شمال - جنوب نقش مهمی ایفا کند. بهروز آقایی افزود: بندر چابهار به‌عنوان یکی از بنادر مهم جنوب ایران در بخش شمالی دریای عمان قرار گرفته است و این بندر به سبب موقعیت راهبردی و دستیابی به آب‌های آزاد بین‌المللی جایگاه ویژه‌ای در مبادلات ایران با سایر کشورهای منطقه دارد. وی بیان کرد: بندر چابهار به علت نزدیکی به کشورهای افغانستان، پاکستان و آسیای میانه در آینده‌ای نزدیک با پیوند به شبکه ریلی کشور اهمیت ویژه‌ای در ترانزیت کالا به این کشورها خواهد داشت. مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان ادامه داد: این بندر در مسیر ترانزیتی شرق- غرب قرار گرفته و دارای فوریت‌های مختلف اقتصادی و جغرافیایی در زمینه ترانزیت و ترانشیب است. وی گفت: بندر چابهار به‌دلیل استقرار در کنار دریای عمان از دیرباز کانون داد و ستد و تجارت و دریانوردی بوده است.

آقایی تصریح کرد: چابهار به‌عنوان مهم‌ترین بندر تجاری در خارج از خلیج‌فارس از نظر سیاسی و استراتژیک ملی در مواقع جنگ و بحران‌های منطقه مجزا و نقطه‌ای کلیدی برای تنفس اقتصادی بازرگانی خارجی کشور و ضمانتی برای گردش کار صنایع و فعالیت‌های اقتصادی آن محسوب می‌شود. مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان اظهار کرد: قرار گرفتن چابهار در یک خلیج موقعیت بندری ایده‌آلی را برای توسعه فیزیکی آینده به آن می‌دهد که بسیاری از بنادر دنیا دارای این حسن نیستند. آقایی با بیان اینکه چابهار بهترین موقعیت در کریدور شمال- جنوب را دارد، خاطرنشان کرد: چابهار در مقایسه با دیگر مناطق ساحلی و جنوب ایران دارای موقعیت ممتازی در امر کشتیرانی و حمل‌و‌نقل دریایی است. وی با اشاره به اینکه وجود آبهای عمیق در خلیج وسیع شرایط مناسبی را برای پهلوگیری کشتی‌های بزرگ در این منطقه و ایجاد تاسیسات بندری با هزینه مناسب و صرفه اقتصادی فراهم کرده است، افزود: مردم چابهار از راه دریایی از سال‌های دور در زمینه داد و ستد کالاهای تولیدی و مورد نیاز بخش شرقی کشور و مبادله با بنادر پاکستان و هندوستان فعال بوده‌اند.

وی گفت: حضور شرکت‌های بزرگی نظیر پتروشیمی، فولاد، صنایع خودروسازی و راه‌آهن نویددهنده آینده‌ای روشن برای بندر چابهار است. آقایی ادامه داد: اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با بهره‌مندی از کلیه امکانات پیشرفته عملیاتی و فناوری‌های نوین بندری و دریایی، کلیه بسترهای اداری، حقوقی و زیر ساختی مناسب را برای صاحبان کالا، سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی و کارگزاران بندری و دریایی مهیا و پذیرای قشرهای مختلف برای حضور و فعالیت اقتصادی است.

سایت شعار سال، با تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه دنیای اقتصاد، تاریخ انتشار 20 مرداد 97، کد مطلب: 3425329، www.donya-e-eqtesad.com


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
0
0
ا.ف75
این کریدور چی هست؟ ممنون میشم از کابراتون اگر بهم توضیح بدن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین