پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۷۶۱۵
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۴
دولت‌های هند و روسیه برای تسهیل و تسریع اجرای طرح ایجاد کریدور بین‌المللی شمال به جنوب از طریق ایران تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

شعارسال: بر اساس گزارشی که روزنامه اکونومیک تایمز هند روز سه‌شنبه منتشر کرد، شرکت راه آهن روسیه و بزرگ‌ترین نهاد حمل و نقل باری هند این تفاهم‌نامه را برای ارائه خدمات پشتیبانی مشترک بیشتر به این طرح کریدور بین‌المللی امضا کردند.

کریدور بین‌المللی حمل و نقل شمال - جنوب‌‌، اقیانوس هند و خلیج ‌فارس را از مسیر ایران به دریای خزر سپس از روسیه به سن‌ پترزبورگ و شمال اروپا پیوند می‌دهد.

اجرای کریدور بین المللی شمال-‌جنوب سال‌هاست به تاخیر افتاده است. حال آن که شکل اجرای این کریدور بین المللی هند می‌تواند نقش بزرگ‌تری برای توسعه اقتصادی کشورهای اورآسیا و افغانستان بازی کند و در عین‌ حال، درآمد قابل توجهی از محل ترانزیت نصیب ایران می‌کند.​هند و روسیه سال‌ها بود که در حال مذاکره برای ایجاد همکاری میان کشورهای حوزه اورآسیا، شبه قاره هند و خلیج فارس از طریق راه آهن سراسری و جاده های ایران بودند.

در شهریور۷۹، توافق‌نامه سه جانبه‌ای میان ایران، روسیه و هند در سن‌پترزبورگ روسیه به امضای طرفین رسید.

ایران و روسیه و هند از سال ۲۰۰۰ میلادی تاکنون برای فعال کردن این کریدور با مسیرهای چندگانه شامل دریا، خط آهن و جاده، از طریق مسیرهای جاده‌ای موجود و با توسعه خط آهن در میان این مسیر به مسافت هفت هزار و ۲۰۰ کیلومتر پیشرو بودند.

در گام‌های بعدی اجرایی شدن این کریدور، ده عضو جدید شامل جمهوری آذربایجان، ارمنستان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکیه، اوکراین، بلاروس، عمان و سوریه به آن پیوستند و بلغارستان نیز به‌ عنوان عضو ناظر در آن حضور دارد.

هندی‌ها در میانه دی‌ماه امسال، مدیریت بندر چابهار در استان سیستان و بلوچستان را برعهده گرفتند.

هند پیش از این حدود ۱۰۰ میلیون دلار برای ساخت یک جاده ۲۲۰ کیلومتری در غرب افغانستان برای ارتباط با بندر چابهار هزینه کرده و برای توسعه بندر چابهار نیز قرار است ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری کند که بخشی از این سرمایه‌گذاری انجام شده است.

هند مسئولیت توسعه بندر چابهار در استان سیستان و بلوچستان را بر عهده دارد و همراه با افغانستان امیدوار است که با دور زدن پاکستان و استفاده از مسیری کوتاه‌تر تجارت کالا انجام دهند. این تجارت شامل کشورهای آسیای میانه نیز می‌شود.

ایالات متحده نیز توسعه بندر چابهار را از تحریم‌های آمریکا علیه ایران معاف اعلام کرده است.

کریدور شمال - جنوب مهم‌ترین حلقه تجارت بین آسیا و اروپا است که در مقایسه با مسیرهای سنتی از نظر مسافت و زمان تا ۴۰ درصد کوتاه‌تر و از نظر هزینه تا ۳۰ درصد ارزان‌تر است.

هندی ها با داشتن شرایط اقتصادی مناسب به شدت علاقه‌مند به استفاده از کریدور شمال - جنوب برای عرضه ارزان‌تر کالا و محصولات خود در بازارهای جهانی هستند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت ایران چهار راه، تاریخ انتشار:17بهمن1397 ، کدخبر: 1902061324: iran4rah.com


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین