پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۱۰۵۰۴۵
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۱
کارشناس منطقه آزاد تجاری با تاکید بر لزوم جانمایی صحیح برای ایجاد مناطق آزاد تجاری، گفت: هر منطقه آزاد یک بودجه اولیه ای نیاز دارد واگر جانمایی مناسب نباشد، هزینه های زیادی هدر می رود.

شعار سال: برنامه "مناظره" رادیو گفت و گو با موضوع افزایش مناطق آزاد؛ الزامات و نیازها با توجه به لایحه دولت و با حضور فریدون گائینی کارشناس منطقه آزاد تجاری به روی آنتن رفت.

فریدون گائینی در آغاز به اهداف مناطق آزاد اشاره کرد و گفت: افزایش سرمایه گذاری خارجی، توسعه اشتغال و انتقال دانش فنی به داخل کشور، در کنار توسعه صادرات محصولات مناطق آزاد و افزایش سهم تجارت ایران در منطقه و بین الملل از جمله اهداف ایجاد مناطق آزاد به شمار می روند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر هفت منطقه آزادی که در کشور بیش از ۲۰ سال فعالیت تجاری و صنعتی داشته اند، در حوزه صادرات نقش مهمی را ایفا نکردند و شاهد این موضوع آمارهای صادرات ایران است که توسط سازمان توسعه تجارت منتشر می شود. در همین راستا شاهد هستیم دو منطقه آزاد که در استان هرمزگان هستند، نقشی را در رنکینگ صادرات ایران ندارند.

کارشناس منطقه آزاد تجاری درباره مناطق آزاد ایران بیان داشت: در حال حاظر هفت منطقه آزاد داریم که آخرین آن منطقه آزاد ماکو است. به تازگی نیز لایحه ای به مجلس فرستاده شد تا هشت منطقه آزاد دیگر در صورت تصویب مجلس به مناطق آزاد فعلی اضافه شود اما سوال اساسی در اینجا آن است که ظرفیت اقتصاد کشور چه تعداد منطقه آزاد می تواند داشته باشد؟ بر طبق لایحه ای که به مجلس ارسال شده، اقتصاد ایران ظرفیت ۱۵ منطقه آزاد تجاری را در کشور داریم.

وی با تاکید بر لزوم جانمایی صحیحی برای ایجاد مناطق آزاد تجاری، اظهار داشت: هر منطقه آزاد یک بودجه اولیه ای نیاز دارد و اگر حداقل فرض کنیم صد میلیارد تومان میزان بودجه اولیه هر منطقه آزاد باشد، برای احداث هشت منطقه آزاد تجاری، نیازمند ۸۰۰ میلیارد تومان پول هستیم و اگر جانمایی مناسب نباشد، هزینه های زیادی هدر می رفت. ضمن اینکه به دلیل هزینه بالا، شاید مجلس بگیرد طی سال ها این مناطق آزاد افتتاح شود و به همین دلیل باید در گام نخست مناطق آزادی که قرار است احداث شود را اولویت بندی کرد.

گائینی ادامه داد: مسئله مهم دیگر این است که باید مشخص کنیم مناطق آزادی که در لایحه آمده اند چه مقدار اثرات اقتصادی دارد و برای این مهم نیاز داریم اثرات اقتصادی مناطق آزاد تجاری فعلی را بازگو کنیم که متاسفانه آمار و اعداد دقیقی درباره عملکرد مناطق آزاد وجود ندارد و در لایحه مناطق آزاد تجاری نیز به صورت متغیرهای مستقل بررسی شده اند در حالیکه باید مناطق آزاد تجاری را به صورت مدل اقتصادی پیوسته نگاه کرد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت رادیو گفتگو، تاریخ 26 دی 96، کد مطلب: 189153: www.radiogoftegoo.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین