پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۶۱۷۳
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۸
آیا می‌دانید چرا شیشه‌های هواپیما گرد هستند؟ می‌دانید چرا صندلی‌های هواپیما با توجه به پنجره‌ها قرار نگرفته‌اند و در یک ردیف نیستند؟ چرا در طراحی داخل هواپیما از رنگ آبی استفاده شده است؟ همه‌ی اینها بنا به دلایلی اصولی برنامه‌ریزی و اجرا شده است.

شعارسال : آیا می‌دانید چرا شیشه‌های هواپیما گرد هستند؟ می‌دانید چرا صندلی‌های هواپیما با توجه به پنجره‌ها قرار نگرفته‌اند و در یک ردیف نیستند؟ چرا در طراحی داخل هواپیما از رنگ آبی استفاده شده است؟ همه‌ی اینها بنا به دلایلی اصولی برنامه‌ریزی و اجرا شده است.

تا به حال به طراحی داخلی هواپیما توجه کرده‌اید؟ شاید بارها با این غول هوایی به سفرهای دور و دراز رفته باشید اما آنطور که باید و شاید توجه نکرده‌اید. اولین گزینه‌ای که در طراح‌ی داخلی هواپیما به آن توجه می‌شود این است که چه رنگ و الگویی آسایش و آرامش مسافرین را تامین می‌کند. رنگ صندلی، فرش، سقف و حتی سینی غذا هم از قلم نمی‌افتد!

«ویجیرنا تریپ» طراح داخلی و کارمند شرکت بوئیگ در این باره می‌گوید، در بسیاری از فرهنگ‌ها رنگ آبی و سبز نشان آرامش است. رنگ‌ها می‌توانند درک افراد از رطوبت، دما و حتی بو را تحت تاثیر قرار دهند و به همین خاطر است که رنگ آبی پاکی و تازگی را تداعی می‌کند. از آنجا که پرواز می‌تواند به یک پدیده‌ی پر استرس تبدیل شود آبی می‌تواند انتخاب مناسبی برای یک سفر هوایی باشد.

عواملی که در نحوه ی چینش صندلی های مسافران دخیل هست می توان از :
1-تعادل و توازن وزن هواپیما
-2
نوع خدمات درخواستی مسافر
-3 
تشخیص وضعیت کلی مسافر از نظر کارمند کانتر
4-درخواست و علاقه ی خود مسافر
-5 
وضعیت جسمانی مسافر
-6
شرایط عمومی مسافر
-7
قوانین مطرح شده ی بین الملل
-8 
قوانین عرفی و هنجارها
-9
راحتی و رفاه حال مسافر
-10 
توجه به شرایط خاص مسافر
-11 
میزان صندلی های باقی مانده
-12 
و بعضی مسائل محرمانه ی دیگر..

از بین گزینه های مطرح شده اولین و مهمترین مساله جهت سیت دهی برقراری تعادل و حفظ توازن هواپیما هست. چیزی که به ذهن هیچ مسافری نمیرسد و دعوای همیشگی مسافران و تاکید همیشگی شان برای اختصاص محلی خاص از هواپیما ، مخصوصا” سیت های جلو است!!!!

دوستان فنی و متخصص در امر آیرودینامیک پرواز، خوب میدانند که هواپیماها یک مرکز ثقل وزنی دارد. اما این حالت تعادل در وضعیت خالی بودن هواپیما بوده و چیزی که شاید به فکر مسافران نرشد این است که اگر تعادلی در وضعیت افقی پرواز ایجاد نشود، هنگام برخاستن و نشستن هم هیچ تعادلی وجود نخواهد داشت.

این امر توسط لود کنترل عملیات هندلینگ طی دو برگه ی لود شیت و تریم شیت (LOAD & TRIM SHEET) تنظیم و به خلبان پرواز تحویل می شود که مجوزی برای اتمام عملیات مسافرگیری و شروع پرواز هست.

حال این موضوع چه ارتباطی به خدمات مسافری دارد؟ باید بگویم که قبل از هر پروازی، واحد لودکنترل، نحوه ی آرایش صندلی ها و بارگیری انبارها را به واحدهای ترافیک و رمپ اعلام کرده و تمامی افراد موظف به رعایت این موارد هستند. چون هرگونه قصور باعث بهم ریختن توازن شده و احتمال گراند شدن پرواز به علت رفع این مشکل هست.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت تحلیلی-خبری ایرلاین پرس ، تاریخ انتشار: 3بهمن 1396، کدخبر: 37844، www. airlinepress.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین