شعارسال : آیا میدانید چرا شیشههای هواپیما گرد هستند؟ میدانید چرا صندلیهای هواپیما با توجه به پنجرهها قرار نگرفتهاند و در یک ردیف نیستند؟ چرا در طراحی داخل هواپیما از رنگ آبی استفاده شده است؟ همهی اینها بنا به دلایلی اصولی برنامهریزی و اجرا شده است.
تا به حال به طراحی داخلی هواپیما توجه کردهاید؟ شاید بارها با این غول هوایی به سفرهای دور و دراز رفته باشید اما آنطور که باید و شاید توجه نکردهاید. اولین گزینهای که در طراحی داخلی هواپیما به آن توجه میشود این است که چه رنگ و الگویی آسایش و آرامش مسافرین را تامین میکند. رنگ صندلی، فرش، سقف و حتی سینی غذا هم از قلم نمیافتد!
«ویجیرنا تریپ» طراح داخلی و کارمند شرکت بوئیگ در این باره میگوید، در بسیاری از فرهنگها رنگ آبی و سبز نشان آرامش است. رنگها میتوانند درک افراد از رطوبت، دما و حتی بو را تحت تاثیر قرار دهند و به همین خاطر است که رنگ آبی پاکی و تازگی را تداعی میکند. از آنجا که پرواز میتواند به یک پدیدهی پر استرس تبدیل شود آبی میتواند انتخاب مناسبی برای یک سفر هوایی باشد.
عواملی که در نحوه ی چینش صندلی های مسافران دخیل هست می توان از :
1-تعادل و توازن وزن هواپیما
-2نوع خدمات درخواستی مسافر
-3 تشخیص وضعیت کلی مسافر از نظر کارمند کانتر
4-درخواست و علاقه ی خود مسافر
-5 وضعیت جسمانی مسافر
-6شرایط عمومی مسافر
-7قوانین مطرح شده ی بین الملل
-8 قوانین عرفی و هنجارها
-9راحتی و رفاه حال مسافر
-10 توجه به شرایط خاص مسافر
-11 میزان صندلی های باقی مانده
-12 و بعضی مسائل محرمانه ی دیگر..
از بین گزینه های مطرح شده اولین و مهمترین مساله جهت سیت دهی برقراری تعادل و حفظ توازن هواپیما هست. چیزی که به ذهن هیچ مسافری نمیرسد و دعوای همیشگی مسافران و تاکید همیشگی شان برای اختصاص محلی خاص از هواپیما ، مخصوصا” سیت های جلو است!!!!
دوستان فنی و متخصص در امر آیرودینامیک پرواز، خوب میدانند که هواپیماها یک مرکز ثقل وزنی دارد. اما این حالت تعادل در وضعیت خالی بودن هواپیما بوده و چیزی که شاید به فکر مسافران نرشد این است که اگر تعادلی در وضعیت افقی پرواز ایجاد نشود، هنگام برخاستن و نشستن هم هیچ تعادلی وجود نخواهد داشت.
این امر توسط لود کنترل عملیات هندلینگ طی دو برگه ی لود شیت و تریم شیت (LOAD & TRIM SHEET) تنظیم و به خلبان پرواز تحویل می شود که مجوزی برای اتمام عملیات مسافرگیری و شروع پرواز هست.
حال این موضوع چه ارتباطی به خدمات مسافری دارد؟ باید بگویم که قبل از هر پروازی، واحد لودکنترل، نحوه ی آرایش صندلی ها و بارگیری انبارها را به واحدهای ترافیک و رمپ اعلام کرده و تمامی افراد موظف به رعایت این موارد هستند. چون هرگونه قصور باعث بهم ریختن توازن شده و احتمال گراند شدن پرواز به علت رفع این مشکل هست.
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت تحلیلی-خبری ایرلاین پرس ، تاریخ انتشار: 3بهمن 1396، کدخبر: 37844، www. airlinepress.ir