پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۶۹۲
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۸
پنج ماه از خبر بسته شدن چشمه ی تراوتنی باداب سورت ساریمیگذرد، خبری که تمام دلواپسان میراث فرهنگی و محیط زیستی کشور را آسوده خاطر کرد. اما این خبر در همان فضای مجازی باقی ماند و این قانون هرگز اعمال نشد. هر روزه تعدادی آگهی های تبلیغاتی در فضای مجازی با عنوان تور های کوهنوردی یا گردشگری جهت بازدید از چشمه ی سورتساریمنتشر میشود.

شعارسال: گردشگرانی که جز تخریب و زباله هیچ منفعتی برای چشمه و بومیان منطقه نداشته است، تاکنون بیش از هفتاد درصد از چشمه ی باداب سورتساریبه دلیل عدم آگاهی گردشگران و عدم نظارت تخریب شده است که با وضع موجود در آینده ای نه چندان دور شاهد نابودی کامل آن خواهیم بود. بعد از گذشت پنج ماه از خبر بسته شدن این چشمه، نه تنها احیایی صورت نگرفته است بلکه چشمه ی دوم با آب ترش مزه و قرمز رنگ این چشمه به صورت کامل خشک گردیده است.

گردشگرانی که تا به حال چشمه های سورت را از نزدیک ندیده اند حافظان بهتر و آینده نگرتری هستند.

یکی از مهمترین علل نابودی چشمه ی باداب سورت مشکل مالکیت آن بوده است، زمانی که سازمان محیط زیست، اداره ی منابع طبیعی استان و اداره ی کل میراث فرهنگی و گردشگری مازندران و همچنین مقامات محلی و کشوری بر سر مالکیت آن با یکدیگر مشکل داشتند و برای رسیدگی و حل مشکلات چشمه از طریق راه های پیشنهادی خود، مانع اقدامات یکدیگر میشدند این گردشگران بودند که با عدم آگاهی و اطلاعات كافى نسبت به حفظ میراث ملی دست به تخریب هفتاد درصدی این چشمه زدند.

حال انتظار میرود اداره کل میراث فرهنگی استان مازندران و فرمانداری ساری با اجرای قوانین و برخورد قانونی با تور های گردشگری با مقصد سورت، مانع تخریب کامل این چشمه بشوند.

اگر مسئولین استانی قادر به نجات قصر سرخ ایران نیستند میتوانند با واگذاری باداب سورت به سرمایه گذاران داخلی یا حتی خارجی از زیر بار مسئولیت نجات باداب سورت شانه خالی کنند. با توجه به وضعیت کنونی چشمه، واگذاری آن به بخش خصوصی شاید تنها راه نجات چشمه باشد!



با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وبسايت خبري ساری شهر شادی، تاریخ انتشار خبر 21 بهمن 1394، کدمطلب: 1051، www.sarishahreshadi.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین