پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۴۳
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۹
توسعه اقتصادی در استان مازندران در دوره پساتحریم با توجه به ظرفیت های موجود در بخش های صنعتی، کشاورزی، گردشگری، سواحل، بندرها و منابع طبیعی نیازمند تهیه و تدوین برنامه های اصولی و هدفمند است.

شعارسال : رفت و آمد تیم های اقتصادی کشورهای خارجی به ایران بعد از توافق هسته ای مبین این است که ورود سرمایه گذاران خارجی به جمهوری اسلامی روزافزون و جدی است که این موفقیت با تلاش های بی وقفه، دلسوزانه و آگاهانه دولت تدبیر و امید حاصل شده است.

در این فرصت استثنایی و کم نظیر پیش آمده در تاریخ پر فراز و نشیب ایران، نقش مدیران اقتصادی در سطح کلان به ویژه استانداران و مدیران کل در استانها در جذب این سرمایه گذاران خارجی برای توسعه اقتصادی منطقه دوچندان شده است.

در این میان - استانی که دارای برنامه مشخص و مدون برای جذب این سرمایه گذاران در حوزه های مختلف زیربنایی باشد گوی سبقت را از دیگران ربوده و شکوفایی و رونق اقتصادی را برای اهالی منطقه رقم خواهد زد.

کارشناسان امر ظرفیت های موجود حوزه های مختلف در مازندران را کم نظیر دانسته اند و بر ضرروت مدیریت تیم اقتصادی استان در دوران پساتحریم تاکید دارند.

استان مازندران با توجه به شرایط خاص جغرافیایی و اکولوژیکی از موقعیت ممتاز در کشور برخوردار است. 
وجود آب و هوای معتدل، میزان بارندگی مناسب و وجود اراضی حاصلخیز (15.2 درصد اراضی استان) محصولات کشاورزی زراعی و باغی(به ترتیب 5.2 و 3.1 درصد کشور)، جنگل صنعتی(یک میلیون هکتار معادل 42% از کل اراضی استان) و دریای خزر با منابع سرشار و معادن غنی از جمله امتیازات منحصر به فردی است که هریک از این امتیازات و ظرفیت ها به تنهایی می تواند بعنوان یک عامل تعیین کننده رونق اقتصادی استان باشد.

همچنین بخش صنعت، معدن و تجارت در برگیرنده حدود 40 درصد اقتصاد کشور بوده در واقع می تواند یکی از بهترین پیشبران توسعه اقتصادی استان باشد.

براساس آمار موجود، بخش کشاورزی با 26.3 درصد، بخش صنعت ومعدن با 11.9 درصد و بخش خدمات با 52.8 درصد ارزش افزوده استان مازندران را در اختیار دارند.

سهم کشاورزی مازندران از ارزش افزوده کشاورزی کشور حدود 8.8 درصد ، سهم بخش صنعت و معدن استان از ارزش افزوده صنعت و معدن کشور 1.3 درصد می باشد.

در زمان حاضر94 درصد از مجموع 2 هزار و 843 واحدهای صنعتی فعال در مازندران واحدهای صنعتی مشمول تعریف صنایع کوچک هستند که با سرمایه گذاری در این بخش تاثیر مهمی در اقتصاد استان خواهند داشت.

بدین ترتیب حرکت در بخش صنعت استان نیازمند تفکر علمی و اقتصاد توسعه است.

در بخش گردشگری نیز سالانه حدود 15 میلیون مسافر داخلی و خارجی به استان مازندران سفر می کنند که به گفته کارشناشان امر برنامه جامع و مدونی در این بخش وجود ندارد.

در حالی که متخصصان گردشگری پیش بینی می کنند ایران تا سال 2025 میلادی سالانه 20میلیون گردشگر جذب و 30 میلیارد دلار درآمد خالص ارزی کسب کند.

بر اساس گزارش رسانه های غربی تاکنون شمار بسیاری از صاحبان هتل های برتر و معروف و زنجیره ای غربی، دفاتر خدمات گردشگری اروپایی آمادگی خود را برای سرمایه گذاری درحوزه گردشگری ایران اعلام کردند.

استان مازندران در این حوزه دارای ظرفیت های فراوان ملی و بین المللی است که این بخش با وجود این ظرفیت به دلیل کمبود امکانات و تجهیزات متناسب با شرایط بین المللی جوابگوی نیازهای گردشگران نیست. 
به طور مثال سواحل این استان بستر عظیم برای سرمایه گذاری شرکت های اروپایی و غربی و منطقه ای است که تاکنون هیج سرمایه گذاری داخلی در این بخش صورت نگرفته است.

نداشتن طرح آمایش سرزمین در مازندران از دیگر چالش های فراروی این استان است که بدون آن نمی توان برنامه ای جامع برای حوزه گردشگری استان مدون ساخت.

با این توصیف - جهت استفاده مطلوب از فرصت های پیش آمده در پی توافق هسته ای تهیه برنامه جامع و اصولی متناسب با استاندارهای بین المللی صنعت گردشگری مازندران ضرورتی است اجتناب ناپذیر .
استان مازندران در دیگر بخش های نظیر فرودگاهی، گل و گیاه و بنادر و ... دارای ظرفیت های کم نظیر در کشور است که باید ظرفیت های موجود این بخش ها شناسایی و برای آن راهبردهای کارشناسی اتخاذ کرد.
به عنوان نمونه - تنوع بهره برداری اقتصادی از جنگل های هیرکانی که مورد تاکید متخصصان امور جنگل است و اکنون وقت آن است که به مواردی همچون گیاهان دارویی و صنعتی و صادرات ذخایر ژنتیکی این عرصه ها پرداخته شود.

البته در جذب سرمایه گذاران خارجی اتخاذ برنامه های طولانی مدت، میان مدت و کوتاه مدت باید مد نظر باشد تا مسئولان امر دوران پسا تحریم را خوب مدیریت کرده و بهره مندی از این فرصت به صورت پلکانی صورت گیرد.

به باور صاحبنظران اقتصادی با مدیریت مطلوب دوران پسا تحریم، بخشی اعظمی از مشکلات اقتصادی مازندران برطرف خواهد شد زیرا این استان در شرایط کنونی بیش از هر زمان دیگر به سرمایه گذاری و همت و تلاش مضاعف مدیران آن نیاز دارد.

حال که دولت تدبیر و امید با توافق هسته ای دروازه اقتصادی و سیاسی ایران و کشورهای غرب را به روی همدیگر گشود، مدیران مازندران باید برای رفع چالش های استان بیش از پیش گام های موثری بردارند.
انعقاد 100 میلیون دلاری استان مازندران با کشور قزاقستان از جمله اقدامات مطلوب اخیر تیم اقتصادی مازندران است که بعد از توافق هسته ای صورت گرفت که امید است این سفرهای تجاری و بازرگانی با کشورهای اروپایی گسترش یابد.

همچنین مدیران اقتصادی مازندران باید به دنبال ظرفیت های جدید در حوزه های مختلف این استان باشند و به عبارتی ظرفیت سازی کنند تا فرصت های موجود سرمایه گذاری از بین نرود.

فرجام سخن این که، سرمایه گذاری کلید همه مشکلات اقتصادی و اجتماعی مازندران است اکنون که دولت تدبیر و امید با فراهم کردن بستر تبادلات تجاری و بازرگانی با کشورهای اروپایی آن را فراهم کرده، مدیران مازندران نیز باید در این بستر فراهم شده با جذب سرمایه گذاران خارجی چالش فراروی استان را گام به گام برطرف کنند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وب سایت خبرگزاری جمهوری اسلامی "ایرنا" ، تاریخ انتشار یکشنبه 17 آبان 1394 ، کد مطلب : 81829586 (4820286) : www.Irna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین