پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۷۵۲
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۱
براساس آمارهای منتشر شده سرانه مصرف سموم در جهان ۱۲۲ گرم است، این میزان در ایران ۳۸۲ گرم و در مازندران یك كیلو و ۵۸۲ گرم است که با این میزان مصرف سموم کشاورزی، استان مازندران نه تنها بزرگترین مصرف کننده سم در ایران که در کل دنیا محسوب می شود.

شعارسال : براساس آمارهای منتشر شده سرانه مصرف سموم در جهان ۱22 گرم است، این میزان در ایران 3۸2 گرم و در مازندران یك كیلو و 5۸2 گرم است که با این میزان مصرف سموم کشاورزی، استان مازندران نه تنها بزرگترین مصرف کننده سم در ایران که در کل دنیا محسوب می شود.

در حال حاضر سالانه در بخش كشاورزی و باغداری استان مازندران حدود پنج هزار تن انواع سموم شیمیایی استفاده می شود.

اما با وجود كاربرد روز افزون مصرف سموم كشاورزی نه تنها آفات و بیماری های گیاهی كنترل نشده است بلكه علاوه بر شكل گیری نسل مقاوم تری از آفات، عوارض سوء گسترده زیست محیطی را به نیز به دنبال داشته است با این وجود آنچنان که باید؛ عوارض استفاده از سموم کشاورزی سبب حرکت به سمت مبارزه بیولوژیك با آفات کشاورزی نشده است.

چراکه براساس اعلام دانشگاه علوم پزشكی مازندران، تعداد بیماران سرطانی مراجعه کننده به بیمارستان های تحت پوشش این دانشگاه افزایش چشمگیری داشته است که بی ارتباط با میزان مصرف سموم کشاورزی در استان نیست.

در این میان آنچه مغفول مانده است در وهله نخست آموزش درست و مستمر به کشاورزان در مورد نحوه و مقدار سموم کشاورزی است و در مرحله بعد استفاده از روش های جایگزین مصرف بی رویه سموم مانند مبارزه بیولوژیک است.

حرکت کردن به سمت تولید محصولات ارگانیک که از کمترین سموم و هورمون های شیمیایی استفاده شده باشد یک ضرورت اجتناب ناپذیر است که باید هر چه زودتر در دستور کار مسئولان استان و کشور قرار گیرد. توجه دادن و آموزش کشاورزان وهمچنین دخیل کردن دانشگاه های کشاورزی استان که مهمترین مرجع در این زمینه هستند مانند دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی که می تواند کمک بسیار مهمی در این زمینه انجام دهد از مسائل مغفول مانده حوزه آموزش و سلامت استان است. متاسفانه در حال حاضر کمترین درگیری و دخالت در دانشگاه ها و دانشکده های کشاورزی را در این زمینه شاهد هستیم که این خود می تواند در دراز مدت ضربات جبران ناپذیری به بدنه کشاورزی استان و سلامت جامعه وارد کند. فارغ از این مسائل خیل عظیم بیکاران رشته های کشاورزی در استان مازندران به عنوان یک نیروی بالقوه برای وارد شدن به مشکلات حوزه کشاورزی و رونق اقتصادی استان از طریق تجاری سازی آموزش های کشاورزی می تواند یکی از راهکارهای مشارکت فعال دانشجویان در این زمینه و سرمایه گذاری برای آینده شغلی فارق التحصیلان این رشته مهم و مناسب با اقلیم استان های شمالی کشور باشد.

امیدواریم با اتخاذ یک برنامه ریزی مناسب هم میزان مصرف سموم در مازندران کاهش یابد و هم دانش آموختگان رشته های مرتبط به کشاورزی با دخیل شدن در این امر باعث کاهش آسیب ها و هم درآمد پایدار برای استان شوند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی وارش ، تاریخ انتشار دوشنبه 19 بهمن 1394 ، کد مطلب :27965 : www.vareshnews.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین