پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۱۰۷۲۳۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۹
مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران گفت: خانه موزه سیمین دانشور و جلال آل احمد 18 اسفند ماه، همزمان با سالروز گرامیداشت یاد و خاطره سیمین دانشور افتتاح خواهد شد.

شعارسال: مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران گفت: خانه موزه سیمین دانشور و جلال آل احمد 18 اسفند ماه، همزمان با سالروز گرامیداشت یاد و خاطره سیمین دانشور افتتاح خواهد شد.

علیرضا جعفری مدیرعامل این شرکت در حاشیه بازدید علی اعطا سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران از پروژه خانه سیمین دانشور و جلال آل احمد اظهار کرد: احیا و باز زنده سازی خانه مشاهیر و نخبگان، تهران را به پایتخت فرهنگی قابل توجه تبدیل خواهد کرد.

وی گفت: نویسندگان، هنرمندان و بزرگان عرصه ادب و هنر کشور به ‌عنوان بخشی از مالکان فکری جامعه؛ منشا اثرگذاری در عرصه های مختلف فرهنگی اجتماعی به شمار می آیند، بنابراین احیا و باز زنده سازی خانه مشاهیر نشان دهنده توجه به فرهنگ و هنر اصیل ایرانی است.

جعفری با اشاره به پایان مرمت و بازسازی خانه جلال آل احمد و سیمین دانشور اظهار کرد: این اقدام با حفظ هویت بنای فرهنگی و مطابق با اصول علمی مرمت ابنیه تاریخی انجام شده است.

مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به اهمیت حفاظت، مرمت و احیای بناها، مجموعه ها، محوطه ها و بافت های فرهنگی و تاریخی گفت: هدف اصلی ما ضمن مقاوم سازی و اصلاح موارد پر مخاطره، تاکید بر مداخله حداقلی برای حفظ اصالت بنا است.

وی با اشاره به تکمیل چیدمان و موزه آرایی خانه جلال آل احمد و سیمین دانشور افزود: هرچند این مجموعه از کاربری شخصی تبدیل به مجموعه ای با کاربری عمومی (موزه) شده اما تمامی عملیات استحکام بخشی و مقاوم سازی ضمن حفظ اصول مرمت و احیا، براساس مداخله حداقلی صورت گرفته است.

جعفری، محوطه سازی، کف سازی و نازک کاری، ایمن سازی و تعبیه مسیر دسترسی آب انبار قدیمی که در جریان مرمت و بازسازی پدیدار شده و نورپردازی را از جمله اقدامات صورت گرفته در مرمت و احیای خانه سیمین دانشور و جلال آل احمد عنوان کرد.

مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران گفت: مجموعه های الحاقی همچون فضاهای خدماتی و رفاهی این پروژه نیز با توجه به مبانی نظری همجواری در کنار یک بنای تاریخی صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه مرحوم جلال آل احمد سالها پس از حضور در این مجموعه، اقدام به توسعه 2 بخش کتابخانه و مطالعاتی کرده بود، افزود: در مرمت و بازسازی هر 2 بخش کتابخانه و بخشی که مربوط به هم اندیشی و همنشینی با نویسندگان و هنرمندان بوده، تلاش شده ماهیت معماری و روح حاکم بر بافت با همان حس و حال گذشته بازسازی شود.

به گفته جعفری، سبک و شیوه قدیم در طراحی و چینش اشیای متعلق به منزل سیمین و جلال به مانند گذشته به نمایش درمی آید تا بازدیدکنندگان در عین بازدید با حس و حال هوای این مجموعه بیشتر انس بگیرند.

در ادامه به همراه علی اعطا سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران از باغ کتاب تهران که به همت شرکت توسعه فضاهای فرهنگی ساخته شده بازدید به عمل آمد.

بر اساس این گزارش، خانه جلال آل احمد و سیمین دانشور با مساحت 420 مترمربع و زیربنای حدود 250 مترمربع، شامل 2 طبقه در منطقه یک شهرداری تهران، در فاصله کمی از میدان قدس، خیابان دزاشیب، بن بست ارض واقع شده است.

این خانه سال 83 با شماره 11466 در فهرست میراث ملی ثبت شده است.

خانه جلال آل احمد و سیمین دانشور سال 1393 توسط شهرداری تهران خریداری شد و به همت شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران با هدف باز زنده سازی خانه های مشاهیر و بزرگان و پاسداشت منزلت نویسندگان به عنوان پایه های فرهنگ و هنر در جامعه، مرمت و بازسازی شده است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 9 بهمن 1396، کدخبر: 82812607 .www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
Fox
United States of America
۲۱:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
0
0
مشتاقانه منتظر دیدن و بازدیدشم
س.د۷۶
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین