پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۶۶۸۷
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۵
خانه پدری جلال آل احمد، از داستان‌نویسان معاصر به خوابگاه معتادان تبدیل شده است. دانایی با اعلام این خبر، از بلاتکلیفی این خانه در سال‌های اخیر خبر داد.

شعار سال: خانه پدری جلال آل احمد، داستان‌نویس مشهور ایرانی و خالق آثاری چون «زن زیادی» و «مدیر مدرسه» به خوابگاه معتادان تبدیل شده است.

خانه‌ای که محل اجتماع علما و روحانیون تهران و مکان برگزاری جلسات سرّی علیه سیاست‌های سرکوبگرانه استبداد رضاشاهی بود و یکی از مواریث فرهنگی کشور به شمار می‌رود، اکنون به ویرانه و خوابگاه عده‌ای از معتادان و خلافکاران بی خانمان تبدیل شده است.

این خانه که در خیابان خیام، کوچه شهید کارکن اساسی (گذرقلی سابق) واقع شده، یکی از بناهای تاریخی متعلق به دوره احمد شاهی است و مرحوم آیت‌الله حاج سید احمد طالقانی( آل احمد) یکی از علمای معروف و متنفذ تهران و پیش نماز مساجد پاچنار و لباسچی، از سال 1310 شمسی تا پایان عمر خود در این خانه‌ به سر برده و فرزندانی چون جلال و شمس آل احمد را در این خانه تربیت کرده است.

داستان ,

آیت‌الله سیداحمد حسینی طالقانی (پدر جلال آل احمد) در واپسین سال‌های‌ حیات در منزل شخصی (عکس از شمس آل احمد)

به علاوه، خانه تاریخی مزبور در زمان سلطه رضا شاه و اقدامات ایذایی او علیه روحانیون و مذهبیون، محل رفت و آمد و برگزاری نشست‌های سرّی و علنی علمای معروف تهران بود و اولین جلسات جامعه روحانیت مبارز فعلی نیز در آنجا تشکیل می‌شد. مجالس روضه‌خوانی و تلاوت قرآن و مراسم عزاداری توسط هیئت‌های مذهبی هم جزو برنامه‌های عادی این خانه به‌ شمار می‌رفت و تا چند سال پیش به طور مرتب در آنجا برپا میی‌شد. اما این خانه در سال 1389 هم به مناسبت تاریخی بودن و هم به این مناسبت که خانه پدری زنده یاد جلال آل احمد است، توسط سازمان میراث فرهنگی تملک شد تا پس از تعمیرات و بازسازی لازم، به نحو شایسته‌ای مورد بهره‌ برداری قرار گیرد؛ اما متأسفانه این پروژه با وجود انجام هزینه‌های بسیار، سال‌های سال به صورت بلاتکلیف و متروک در گوشه‌ای از این شهر رها شده است.

داستان ,

میراث فرهنگی هم چندبار تصمیم گرفته تا با جلب سرمایه‌گذار بخش خصوصی، آنجا را به یک مکان تجاری همچون قهوه‌خانه و رستوران سنتی تبدیل کند که البته مورد استقبال سرمایه‌گذاران بخش خصوصی قرار نگرفته و با اعتراضات و انتقادات گسترده اهالی محل و دوستداران و بازماندگان نیز روبرو شده است.

تازه‌ترین خبر در باره این اثر تاریخی که توسط محمدحسین دانایی، یکی از بازماندگان این خاندان، در اختیار خبرنگار ما قرار گرفته و همچون داغی بر دل دوستداران تمدن و فرهنگ این سرزمین کهن نشسته، حاکی از آن است که قفل یکی از درب‌های این خانه توسط معتادان و بی خانمان ها تخریب و عملاً به مرکز تجمع و خوابگاه آنان تبدیل شده و آرامش و امنیت کسبه و اهالی محل را نیز مورد تهدید قرار داده است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرآنلاین، تاریخ انتشار: 22 آذر ۱۳۹۹، کد خبر:1465263، khabaronline.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین