پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۷۵۸۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۰
رییس سازمان امور اجتماعی کشور از تاسیس دفاتر تسهیل‌گری در ۱۰ استان‌ به صورت پایلوت خبر داد

شعار سال: تقی رستم‌وندی ،با بیان اینکه براساس آخرین اطلاعات از وزارت راه وشهرسازی سه محله وجود دارد که بدمسکنی در آنها به چشم می‌خورد گفت: این سه محله شامل محلات حاشیه نشین، بافت فرسوده و بافت تاریخی است که در مجموع ۲۷۰۰ محله دارند که ۱۱۰۰ محله آن حاشیه نشین، ۱۰۰۰ محلهبافت فرسوده و حدود ۶۰۰ محله نیز بافت تاریخی محسوب می شوند.

وی با بیان اینکه ۱۲۳ هزار میلیارد تومان در برنامه ششم برای بازسازی، بهسازی و مقاوم‌سازی این محلات پیش‌بینی شدهکه عدد بزرگی است، ادامه داد: در این بخش باید مداخلهو اقدام کنیم که طرح تاسیس دفاتر توسعه اجتماعی و تسهیل گری نیز از همین جا نشات می گیرد زیرا به دلیلوضعیت اورژانسی و فوریتی که محلات حاشیه نشین درکشور دارند باید به مردم نزدیک شویم، ارتباط برقرار کنیم و مشکلات آنانرا شناسایی کنیم.

رییس سازمان امور اجتماعی کشور اضافه کرد: این دفاتردر محلات با حضور کارشناس‌هایی در حوزه‌های عمران، معماری و روانشناسی و مستقر می شوند. در حقیقت تیم‌هایمجربی در محله مستقر شده و به شناسایی و رصدمشکلات مردممی‌پردازند که چه تعداد کودک بازمانده از تحصیل ، زن سرپرست خانوار و معتاد و در محله وجود دارد و براین اساس شناختیاجتماعی نسبت به وضعیت محله پیدا می‌کنند و پس از آن براساس تجربیاتشان مردم محله را آموزش می‌دهند و در راستای توانمند سازی مردم گام بر می‌دارند و در صورت نیاز به زنان محله حرفه آموزش می‌دهند.

رستم‌وندی بااشاره به اجرای پایلوت فعالیت دفاتر تسهیل‌گری در ۱۰ استان و ۱۰ محله، گفت: این ۱۰ استان براساس‌ رتبه بندی آسیب‌های اجتماعی انتخاب شدند که این استان‌ها شامل تهران، لرستان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کرمانشاه، کردستان ، خوزستان، سیستان و بلوچستان است. تاسیس دفاتر تسهیل‌گری در این استان‌ها به صورت پایلوت بوده و بعد از ارزیابی نتایج اقدامات این دفاتر در سال ۹۷، تلاش خواهیم کرد که علاوه بر تقویت این استان‌ها،استان‌هایی دیگری را که ضروری شناخته می شوند را به این استان‌ها اضافه کنیم.

وی با بیان اینکه در استان‌های تهران، سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و خوزستان طرح‌های ویژه اجرایی می‌شود ، اضافه کرد: پس از یکسال و بعد از مشهود شدن اثربخشی این اقدامات، می‌توان نتیجه گرفت کهکل کشور تا پایان سال ۹۷ زیر پوشش این دفاتر تسهیل گری برود.

به گفته رییس سازمان امور اجتماعی کشور، سازمان اعتبارات یکساله‌ای را برای هر یک از این دفاتر در نظر گرفته است اما بعد از چندسال این دفاتر باید خودکفا شده و درآمدزایی کنند.

وی خاطر نشان کرد: اینکه برای تهران تدابیر ویژه ای اندیشیده شود دستور وزیر است. همچنین در حوزه اعتیاد نیز دستور وزیر است که طی مدت شش ماه آینده معتادان متجاهر ساماندهی شوند.البته نمی توان گفت که دیگر هیچ معتاد متجاهر وجود نخواهد داشت.در حقیقت مقام معظم رهبری تاکید کرده‌اندکه برای این افراد شغل ایجاد شود یعنی اول جمع آوری و درمان شوند و سپس از آنان صیانت شود به این معنا که برای آنها مشاغلی تعریف شده تا در مرحله پایانی به کانون خانواده بازگردند. زیرا اگر معتادی رها شود و ارتباط خانوادگی نداشته باشددوباره به چرخه آسیب باز می‌گردد.

رییس سازمان امور اجتماعی کشور اظهار کرد:ستاد مبارزه با مواد مخدر در همکاری با وزارت تعاون سازمان آموزش فنی حرفه‌ای ، تشکل ها و خیرین ۵۰۰۰ شغل برای افراد بهبود یافته ایجاد کردند در حقیقتالگوی درمان نیز به سمت اشتغالزایی حرکت می‌کند، زیرا درمان با ترک متفاوت است، به عبارت دیگر ممکن است کسی ترک کند اما بایستی درمان شود که دوره یکساله دارد در عین حال باید تا چندسال تحت مراقبت باشد. تا درنهایت بتواند به کانون خانواده بازگردد.این چرخه بایستی کامل شود زیرا سال‌های گذشته این چرخه ناقص ارائه می‌شد ولی با توفیقات حاصل شده شبکهدرمان گستردتر و شبکه صیانت هنوز در مراحل اولیه رشد خودش است.

وی بار دیگر به موضوع حاشیه نشینی به عنوان یکی از سه بافتی که بدمسکنی در آنها به چشم می خورد، گفت: راهکار حل موضوع حاشیه نشینی استفاده از ظرفیت‌هایمردمی است نباید منتظر باشیم دستگاه‌های دولتی صرفا کار انجام دهند بایستی اقداماتی انجام دهیم که جمعیت محلات حاشیه نشین تثبیت شود و در کنار آن نیزباید به موازات اصلاح محلات حاشیه نشین، اقداماتی در روستاها در راستایتولید ثروت ، درآمدزایی و احساس زندگی رضایتمندانه صورت گیرد به طوری که دیگر نیازی به مهاجرت نباشد.در حقیقت روستایی باید هم درآمد داشته باشد و هم از حضور در روستا احساس عزت کند.

رستم‌وندی با اشاره به برداشت ۱٫۵ میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی برای ایجاد اشتغال در روستاها ، عشایر و شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر خاطرنشان کرد که همزمان با اصلاح محلات حاشیه نشین باید جمعیت در روستاها تثبیت شود و به حاشیه ها اضافه نشود. همچنین از لحاظ اجتماعی کسانی که در محلات حاشیه نشین زندگی می‌کنند، خود را از کل جامعه طردشده ، محروم و منزوی می‌دانند و در پروژه‌های اصلاحی مشارکت نمی‌کنند. یکی از اقدامات این دفاتر تسهیل‌گری برقراری ارتباط با مردم و یا به عبارت دیگر حلقه اتصال میان مردم ومراکز دولتی در جهت افزایش کیفیت زندگی مردم است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی پرسنا، تاریخ 10 بهمن 96، کد مطلب: -: www.porsna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
0
0
کاش قبل اینکه زلزله به این بافت ها اسیب بزنه دولت بیاد اون هارو کامل ترمیم کنه
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین