پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۶۳۰۳
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۶
علیرضا محجوب عضو کمیسیون اجتماعی مجلس می‌گوید: وقتی روستاها آباد شود رشد منفی متوقف می شود. راه حل آباد کردن هم دیده ایم و مشخص است که در روستاها شوراهای روستایی و عوامل اجرایی آنها مانند دهیاران بودجه های عمرانی و بودجه های تخصیصی را چندین بار بهتر از دستگاه های اجرایی هزینه می کنند.
شعارسال: علیرضا محجوب عضو کمیسیون اجتماعی مجلس درخصوص مهمترین دغدغه های اجتماعی حال حاضر کشور  با بیان اینکه همه مسائل اجتماعی هزینه، مشکل و معضل است، گفت: طلاق، اعتیاد، اشتغال، ناهنجاری های زندگی هسته ای شهری، مهاجرت، مهاجران خارجی و ... سریال این موارد هر کدام خود یک کتاب است.

او با اشاره به موضوع مهاجرت و حاشیه‌نشینی عنوان کرد: بحث حاشیه نشینی که این روزها این همه مشکلات به وجود آورده راهی جز بهسازی روستاها ندارد. وقتی به اطراف تهران نگاه کنید، می بینید که در این منطقه اول روستاهایی پیشرفت کرده اند که شورای روستا داشته اند، دوم دولت جدید منابعی که به دست آورده تقریبا سهم روستاها را داده، نمی گویم دقیقا اما تقریبا چنین بوده است.

محجوب با بیان اینکه این اتفاقات باعث شده که بین روستایی که شورا دارند و ندارد 50 سال اختلاف وجود داشته باشد؛ افزود: در همین تهران روستاهایی نشانتان می دهم که فکر می کنید 50 سال به عقب برگشته اید و روستاهای دیگری حتی از تهران تمیزتر و آبادتر هستند اما همین روستاهای آبادتر با تجهیزات مناسب تر از تهران، هنوز نصاب جمعیتی آن منفی است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: ببینید با وجود فاصله ده کیلومتری با شهر اما مهاجرت در آن منفی است بعد چگونه در نقاط دوردستی مانند سیستان و بلوچستان، مرز آذربایجان، مرز ترکمنستان و ... آن هم با این خشکسالی ها و بلایای طبیعی می توان گفت که حاشیه نشینی به همین راحتی قابل حل شدن است.

این نماینده مجلس درباره راه حل مبارزه با این مشکلات عنوان کرد: با همه این اوصاف ثابت شده که وقتی روستاها آباد شود رشد منفی متوقف می شود. راه حل آباد کردن هم دیده ایم و مشخص است که در روستاها شوراهای روستایی و عوامل اجرایی آنها مانند دهیاران بودجه های عمرانی و بودجه های تخصیصی را چندین بار بهتر از دستگاه های اجرایی هزینه می کنند.

محجوب افزود: کنترل جمعیت روستایی ما از آن طرف در مرز وحشت است، بنابراین به شرط آبادی و آبادانی و بهبود وضعیت آب و هوایی وضعیت بهبود خواهد یافت.

رییس فراکسیون کارگری مجلس تاکید کرد: امروز باید روستاها را بچسبیم تا جلوی پدیده مهاجرت و حاشیه نشینی که از تبعات تضاد زندگی شهری و ناشی از توزیع نابرابر ثروت در شهرها است را بگیریم.

او ادامه داد: این کار هم  نیازمند برقراری نظام مالیاتی آشکار در طبقات پایین و روستاییان است. نه اینکه مالیات را بگیرند و بگویند ان شاالله به آنها می دهیم بلکه باید مشخص باشد که این پول را که گرفتم به چه کسی اختصاص پیدا می کند تا مالیات دهنده نتواند بگوید از من مالیات زوری گرفته اند و مستحق گرفتن این مالیات نبودم. از این طریق به نظر من می آید که می توان حاشیه نشینی و مهاجرت را کنترل کرد.

او با اشاره به عوامل تاثیرگذاری مانند فقر که منجر به حاشیه نشینی می شود گفت: مسئله با اهمیت و مهم حاشیه نشینی این است که با خود فقر می آورد و فقر توزیع می کند. خوشبختی یک پدیده قابل تعریف نیست که بگوییم این مرز دریافت و این مرز پرداخت به معنی خوشبختی است.

محجوب در ادامه تاکید کرد: بعد از انقلاب زیرساخت های خوبی داشته ایم و انجام کارهای زیرساختی در روستا مانند آب، برق، تلفن و ... تمام شده است. اکنون باید روساخت ها در آنجا تقویت شود کار زیادی می برد اما شدنی است. با هزینه های کمتر از اسکان و حاشیه نشینی آن مکان ها قابل اداره است و قابل حل است.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته ازسایت خبری اعتمادآنلاین، تاریخ انتشار:5 بهمن 1396، کدخبر: 155304  ،www.etemaadonline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین