پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۱۴۵۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۸
گسترش حاشیه‌نشینی در مرکز لرستان معضلی است که در مورد آن صحبت‌های بسیار می‌شود ولی تاکنون عملیاتی نشده و شاهدیم "گل سفید" دیگری به نام باغ نو در حال پدیدار شدن است.

شعارسال: گسترش حاشیه‌نشینی در مرکز لرستان معضلی است که در مورد آن صحبت‌های بسیار می‌شود ولی تاکنون عملیاتی نشده و شاهدیم "گل سفید" دیگری به نام باغ نو در حال پدیدار شدن است.

اهمیت رفع مشکل حاشیه‌نشینی به حدی است که دستگاه قضایی و معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری لرستان به آن ورود جدی پیدا کرده است و حتی شعبه‌ای با حضور افراد کارکشته برای رسیدگی به پروندههای مربوط به حاشیه‌نشینی اختصاص داده‌اند.

سیامک سپهوند معاون شهرسازی شهرداری خرم‌آباد در خصوص حاشیه‌نشینی مرکز لرستان گفت: به منظور ساماندهی منازل منطقه حاشیه‌نشین گل سفید با شهرداری و راه و شهرسازی به این مهم ورود پیدا کردیم و هم‌اکنون نیز 10 خانه از این محله برای ساماندهی خریداری شده است.

وی اضافه کرد: این درحالیست که پشت هتل سهیل در دره گرم زمین‌های مرغوب منازلی با عرض چهار تا پنج متر توسط اهالی در حال ساخت بوده و «باغ نو» در شرف تبدیل شدن به حاشیه نشینی است.

معاون شهرسازی شهرداری خرم‌آباد گفت: متاسفانه پشت هتل سهیل در دره گرم نه جزو اموال شهرداری است و نه راه و شهرسازی و باید متولیان امر نظارت ویژه داشته باشند تا گل‌سفید دیگری ساخته نشود.

معاون شهرسازی شهرداری خرم‌آباد با بیان اینکه چنانچه فردی وارد شهر شود واقعا نمی‌تواند محدوده آن را تشخیص دهد، بیان کرد: به عنوان مثال بسیاری تصور می‌کنند «منطقه پاپی خالدار» جزو شهر است، در حالی‌که این بافت‌های حاشیه‌ای مشخص نیست در چه محدوده‌ای قرار دارند و باید آنها را تعیین تکلیف کرد اگر جزو شهر هستند به آنها خدمات‌رسانی انجام شود و اگر نیستند آنها را ساماندهی کنیم.

* با عدم نظارت همچنان شاهد وقوع جرم هستیم

در این خصوص نیز دکتر حامد رهدارپور مدرس دانشگاه لرستان گفت: هدف از پیشگیری حاشیه‌نشینی پیشگیری از وقوع جرم است.

وی با بیان اینکه باید به صورت علمی اثبات شود بین حاشیه‌نشینی و وقوع جرم چه ارتباطی وجود دارد، افزود: براساس نظریه شیکاگو حاشیه‌نشینی ارتباط با وقوع جرم دارد و البته تحت تاثیر خرده فرهنگ‌ قرار می‌گیرد.

مدرس دانشگاه لرستان با بیان اینکه در بحث شهرنشینی باید یک منطقه از لحاظ فرهنگی جزو شهر باشد اما مناطقی به شهر متصل می‌شوند که ممکن است فرهنگ آنان با شهر متفاوت باشد، اظهار کرد: تا زمانی که فقر وجود دارد، بهداشت همه‌گیر و آموزش نهادینه نشود و سطح سلامت گسترش نیافته و نظارت کافی نباشد، ما همچنان با مقوله ارتکاب جرم مواجه‌ایم.

* پیشگیری از حاشیه‌نشینی در شهرها، خدمات‌رسانی به روستاها را می‌طلبد

در این باره نیز احمد رشیدیان کارشناس اداره عمران و بهسازی راه و شهرسازی لرستان نیز گفت: برای الحاق روستاها به شهر، یکسری ضوابط و استانداردهایی وجود دارد که چون این موارد رعایت نمی‌شود، وضعیت روستاهایی که باید به شهر ملحق شوند، بلاتکلیف می‌ماند.

وی ادامه داد: برای تعیین تکلیف وضعیت شهر طرح تفصیلی و جامع و در روستاها نیز طرح هادی داریم، نیاز است خدمات شایسته‌ای به مناطق روستایی داده شود تا از مهاجرت آنان به شهر و ایجاد حاشیه‌نشینی پیشگیری کرد.

رشیدیان با بیان اینکه یکی از اولویت‌های ما تعیین تکلیف و به روز کردن محدوده‌های ناکارآمد شهری است، افزود: نیاز است در این راستا از ظرفیت سپاه حضرت ابوالفضل (ع) و بسیج استفاده کرد چراکه با قدرت در امر محرومیت‌زدایی کار کردند.

وی با تاکید براینکه روستاها طرح هادی دارند و نباید در آنها تفکیک و ساختمان‌سازی شود، اضافه کرد: موضوعات زیاد اجتماعی، سیاسی و فرهنگی در بحث حاشیه‌نشینی دخیل هستند، چنانچه موضوعات فرهنگی و اجتماعی کنترل شود، معضل حاشیه‌نشینی مرتفع خواهد شد.

کارشناس اداره عمران و بهسازی راه و شهرسازی لرستان با اشاره به اینکه این اداره کل در بحث‌های ناکارآمد شهری با تعریف پروژه‌های کالبدی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی کار می‌کند، یادآورشد: البته الحاق 9 روستا به شهر در ستاد بازآفرینی مطرح خواهد شد.

* کنترل محدوده‌ها در شهرها و روستاها بر عهده کسانی است که پروانه صادر می‌کنند

در این‌باره هادی جعفری معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لرستان نیز با بیان اینکه در امر پیشگیری از حاشیه‌نشینی، برای اتفاقاتی که تاکنون افتاده دیگر کاری نمی‌توان کرد اما چنانچه سیاستی به خرج دهیم و جلوی این معضل را بگیریم قطعا کاری مثبت انجام داده‌ایم، ادامه داد: از جنوب شهر که وارد خرمآباد می‌شویم روستای چم‌انجیر را داریم که جزو شهر است و همچنین روستای پاپی خالدار اما تشخیص اینکه جدا از شهر هستند کاری بسیار مشکل است.

وی با بیان اینکه به منظور جلوگیری از ساخت و سازها جلسات مکرری تشکیل می‌شود که تاثیری در ممانعت از این موضوع ندارد، بیان کرد: روستاهایی که قابلیت یک منطقه شهری را نداشتند به شهر اضافه شده‌اند و امروز شاهدیم در حوزه خدمات‌رسانی به آنها دچار مشکل هستیم.

معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لرستان با تاکید بر اینکه کنترل محدوده ها در شهرها و روستاها بر عهده کسانی است که پروانه صادر می کنند، گفت: در روستاها دهیاری‌ها باید فعالیت کنند و بنیاد مسکن هم بازدیدها را انجام و تخلفات را گزارش می‌دهد، متاسفانه دهیاری در مدیریت این روستاها ناتوان است و این درحالیست که سیستم دهیاری مانند شهرداری در شهرهاست و باید در راستای ساماندهی روستاها تلاش کند.

* 11 روستای استان کد روستایی ندارند

در این‌باره نیز عبدالهادی امرایی معاون ثبت اسناد لرستان با بیان اینکه یکی از دغدغههای اصلی ثبت اسناد استان سنددار کردن اراضی فاقد سند است، افزود: نقشه این اراضی قدیمی هستند.

وی ادامه داد: گزارشاتی به دست ما می‌رسد که تعرضاتی به این اراضی شده و روال بررسی آنها خیلی طولانی است. 11 روستای استان کد روستایی ندارند و احتمالا از طریق ساخت و ساز غیرمجاز و غیرقانونی ایجاد شدند.

وی با تاکید براینکه چنانچه اراضی ملی جانمایی و فریز شود هیچ فردی نمی‌تواند به آنها تجاوز کند، بیان کرد: یکی از بهترین راه‌های جلوگیری از تضییع حقوق دولت و مردم تهیه نقشه اراضی و کاداستر است.

امرایی با گلایه‌مندی از اینکه بیش از ۲۰۰ بار با اداره کل راه و شهرسازی در راستای ارائه محدوده حاشیه‌های شهر مکاتباتی داشتیم و نهایتا در مکاتبات به این اداره کل ملتمسانه می‌خواهیم جواب مکابته ما را بدهد، اضافه کرد: اداره کل ثبت اسناد کار نقشه‌برداری استان را با هزینه‌های گزاف انجام می دهد.

* باید بافت‌های فرسوده استان را توانمند کنیم

قاضی محمدتقی شاکرمی معاون پیشگیری دادگستری لرستان نیز با بیان اینکه در بحث حاشیه‌نشینی مسئولین نظارتی باید نظارت‌های خود را بیشتر کنند، افزود: باید بافت‌های فرسوده استان را توانمند کنیم چراکه پیشرفت نتیجه تفکر خود ماست.

وی با بیان اینکه ناکارآمدی وزارت راه و شهرسازی باعث شده توپ را به زمین دستگاه قضایی بیندازند، افزود: در لرستان شعبه (2) را تحت عنوان شعب ویژه برای رسیدگی به تمامی مسائلی که به دولت مربوط بوده ایجاد شده است.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری لرستان اضافه کرد: در بحث وضعیت املاک در شهرستان، آژانس املاک (بنگاه‌ها) وضعیت همه املاک را اشراف دارند اما متأسفانه مسئولین ما بی‌خبر هستند و این یکی از مشکلات ماست.

شاکرمی با تأکید بر اینکه وضعیت دولت ایجاد رفاه برای زندگی مردم است، عنوان کرد: در قانون اساسی 10 اصل وجود دارد که چنانچه اجرایی می‌شدند امروز شاهد فقر، تکدی‌گری و ... در جامعه نبودیم.

عضو شورای قضایی استان با بیان اینکه امسال باید چهار آسیب اعتیاد، طلاق، مسائل اخلاقی و حاشیه‌نشینی پیگیری شود، تصریح کرد: چنانچه سازمانی در راستای برنامه‌های ابلاغی برنامه و برنامه‌ریزی نداشته باشد محکوم به مرگ است.

شاکرمی درباره وضعیت دو منطقه چم‌انجیر و پاپی‌خالدار گفت: این دو منطقه جزو شهر هستند اما هنوز در حوزه شهری مشخص نیستند و نیاز است در کارها پیش‌دستی، پیش‌بینی، پیشگیری و سپس مقابله صورت گیرد در حالیکه ما تنها به مقابله می‌پردازیم و در حوزه‌های نرم‌افزاری کاری نکردیم.

رئیس کارگروه پیشگیری از حاشیهنشینی لرستان با تأکید بر اینکه حاشیه‌نشینی پیامدهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، روان شناسی و مدیریت شهری را به دنبال دارد، گفت: متأسفانه شهر به دلیل سلیقه‌ای عمل کردن مسئولان و مدیران تغییر آنچنانی نکرده و هر کس آمده برنامه‌های خود را پیاده کرده است.

وی ادامه داد: برای جلوگیری از آسیب‌ها باید برنامه و برنامه‌ریزی شود و متأسفانه انگار مناطق حاشیه‌نشین فراموش شدند، شرایط اقلیمی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و نبود شغل و درآمد پایدار سیمای نامطلوبی در شهر ایجاد کرده است به همین دلیل افرادی که در حاشیه هستند یا به سمت شغل‌های کاذب می‌روند و یا به سمت شغل‌های مجرمانه (سوداگری مواد مخدر، تکدی‌گری و...) .

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری لرستان با بیان اینکه حاشیه‌ها بهداشت عمومی خوب و وضعیت آموزشی مناسبی نداشته و منبع انحرافات اجتماعی هستند، اظهار کرد: حتی سرباندها، افراد خلافکار، باندهای جعل و مواد مخدر و فساد و فحشا مقر اصلی‌شان در حاشیه شهرهاست.

وی با تأکید بر اینکه حاشیه‌نشینی ارتباط مستقیم با امنیت دارند که امنیت (سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، دینی و...) را شامل می‌شود، افزود: مردم ما شهروند نیستند بلکه شهرنشین هستند، دیدگاه‌های پیشگیرانه و پیش‌دستانه و... می‌تواند مثمرثمر باشد.

شاکرمی تصریح کرد: موظف هستیم املاک دولتی را معرفی کنیم چراکه افراد شیاد و فنی با مشاورهای فنی زمین‌هایی که جزو اموال دولت هستند اما سند ندارند را با یک قول‌نامه و سندسازی تصاحب می‌کنند .

حاشیه‌نشینی از پیامدهای توسعه ناهمسو و نامتوازن در نظام شهرنشینی است و وقتی حاشیه‌نشینان خود را ناتوان از بهبود موقعیت اقتصادی و اجتماعی خویش احساس می‌کنند، نوعی محرومیت در آن‌ها به وجود آمده و آن‌ها را به ارتکاب جرائم اجتماعی وادار می‌کنند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 30 بهمن 1396، کدخبر: 96113017042، www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
0
0
لرهای عزیز که همواره همه جوره از کشور دفاع کردن ارزششون خیلی بیشتر از اینه که دچار حاشیه نشینی بشن
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین