پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۸۴۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۰
هر ازگاهی خبر افتتاح و بهره برداری موزه قائمشهر به نقل مدیران ارشد مازندران و شهرستان قائمشهر نقل محفل رسانه ها می شود و جالب تر اینکه مسوولان در دادن وعده بهره برداری موزه این شهر زمان نیز تعیین می کنند.

شعارسال: خرداد ماه سال 1390 طرح احداث موزه قائمشهر با تصمیم شورای اسلامی وقت شهر قائمشهر و توافق نامه این شورا ، شهرداری قائمشهر ، شورای اسلامی استان و سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران مطرح و عملیات اجرایی این طرح آغاز شد .

بنای شهرداری قائمشهر که در سال 1305 خورشیدی متشکل از زیر زمین ، همکف و یک طبقه ساخته شد و در سال 1356 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید به عنوان موزه در نظر گرفته شد .

این بنای تاریخی 88 ساله با معماری باشکوهش که در هسته مرکزی شهر و در نزدیکی میدان طالقانی قائمشهر قرار دارد در ابتدا به عنوان اقامتگاه رضاشاه در زمان بازدید از شمال کشور مورد استفاده قرار می گرفت ، پس از آن نیز به عنوان بیمارستان شیر خورشید سابق و بیمارستان رازی فعلی کاربرد یافت و به دنبال احداث بیمارستان کنونی رازی در جوار امامزاده یوسف رضا(ع) و انتقال کادر درمانی به آن مکان ، این ساختمان به عنوان مجموعه اداری فرمانداری و شهرداری قائمشهر مورد استفاده قرار گرفت تا اینکه با احداث بنای جدید فرمانداری و شهرداری ، این ساختمان تخلیه و قرار شد پس از ترمیم و تجهیز به عنوان موزه تغییر کاربری دهد.

طرح تکمیل و تجهیز موزه قائمشهر در دو فاز باتعبیه بخش های مردم شناسی، کتابخانه و باستان شناسی طراحی و براساس توافق نامه سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران اجرای این طرح را در مدت یک سال متعهد شده بود .

در این سالها نیز بارها از سوی مسوولان استانی و شهرستانی افتتاح و بهره برداری موزه قائمشهر در زمان های مختلفی اعلام شده است که از آن جمله اعلام افتتاح این موزه از زبان 'محسن باستانی ' رییس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری قائمشهر در آبان ماه سال 91 بود که زمان بهره برداری از این طرح را پایان سال 91 اعلام کرده بود .

همچنین در اظهار نظردیگر 'مهدی ایزدی ' معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان مازندران اوایل سال جاری افتتاح موزه قائمشهر را همزمان با هفته دولت امسال (شهریورماه ) اعلام کرده بود .

و سریال دنباله دار وعده های افتتاح موزه قائمشهر به همین جا ختم نشد و بار دیگر مسوولان زمان بهره برداری این مکان فرهنگی را بهمن ماه امسال اعلام کرده اند .

حال بعد از گذشت چندسال از زمان اجرای طرح ترمیم و تجهیز موزه قائمشهر که از آن به عنوان زیباترین موزه مازندران نیز نام برده می شود ، مردم قائمشهر نیم نگاهی به درهای بسته بنای باشکوهی قدیمی شهرشان می اندازند و به امید افتتاح آن شاید باید تا پایان سال جاری منتظر بمانند .

رییس شورای اسلامی شهر قائمشهر که مدت زمان اجرای این طرح را کمتر از یکسال اعلام کرد ، گفت : بعد از گذشت چهار سال به علت کمبود اعتبارات هنوز این طرح تکمیل نشده است و شورای اسلامی شهر قائمشهر امسال برای اتمام این طرح به کمک میراث فرهنگی آمده است.

'مهدی ابراهیمی ' ادامه داد : با مصوبه شورای اسلامی شهر قائمشهر ، اعتبار چهار میلیارد ریالی از ردیف متمم بودجه امسال شهرداری برای تکمیل این طرح تامین می شود .

رییس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شهرستان قائمشهر نیز به خبرنگار ایرنا گفت: سازمان میراث فرهنگی سال 1390 ساختمان شهرداری را برای ترمیم و تجهیز تحویل گرفت .

'محسن باستانی' ادامه داد :در آن زمان عملیات ترمیم این ساختمان با تخصیص بودجه پنج میلیارد ریالی ریاست جمهوری آغاز شد .

وی که مدت زمان اجرای این طرح را دو سال اعلام کرد ، افزود : مواجه شدن با بحران اقتصادی و عدم تخصیص اعتبار، موجب رکود و معطل ماندن این طرح شد.

رییس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری قائمشهر اعتبار صرف شده برای ترمیم و تجهیز موزه قائمشهر را هفت میلیارد ریال برشمرد و ادامه داد :با توجه به کمبود منابع مالی و اعتبار میراث فرهنگی ،چهار میلیاردریال اعتباراز سوی شورای اسلامی برای تکمیل این موزه تخصیص می یابد.

وی گفت: باتخصیص این میزان اعتبار ، عملیات مرمت و تجهیز موزه قائمشهر تکمیل می شود .

باستانی ابراز امیدواری کرد با توجه به پیشرفت فیزیکی 80 درصدی موزه قائمشهر و با تزریق بودجه چهار میلیارد ریالی ، این مکان فرهنگی برای تعطیلات نوروزی سال آینده شاهد پذیرایی از مسافران و علاقه مندان به آثار باستانی باشد.

قائمشهر از مناطق با قدمت باستانی در استان مازندران است و کاوش های صورت گرفته اخیر در تپه های تاریخی ˈ گردکوه ˈ و ˈ طالقانی ˈ این شهر سبب کشف آثار سفالی و اسکلت انسان های متعلق یکهزار سال پیش از میلاد شده است.

آثار سه هزار ساله کشف شده در این مناطق و همچنین دیگر نقاط شهرستان قائمشهر به علت نبود موزه هم اکنون در دیگر شهرستان ها نگهداری می شود

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار خبر 21 دی 1393، کدمطلب: 81459813 (4442602)، www.irna.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
0
0
خب هنوز تا 10 سال دیگه جا داره م.ق71
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین